W 2020 r. liczba pasażerów w USA wróciła do poziomów sprzed 35 lat

Flota samolotów należąca do linii American Airlines, fot. Forbes

Według danych opublikowanych przez Biuro Statystyk Transportu Stanów Zjednoczonych, w 2020 r. liczba pasażerów w transporcie lotniczym spadła w tym kraju do poziomu niespotykanego od 1985 r. 16 lutego 2021 r. US Bureau of Transportation Statistics opublikowało wstępne statystyki liczby pasażerów w 2020 r., z których wynika, że w grudniu 2020 r. linie lotnicze przewiozły o 62% mniej pasażerów w przewozach regularnych niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

Ogólnie, z powodu kryzysu związanego z koronawirusem, amerykańskie linie lotnicze w 2020 r. przewiozły zaledwie 368 mln pasażerów w porównaniu do prawie 923 mln odnotowanych w 2019 r. W całym ubiegłym roku wielkość przewozów na liniach krajowych USA zmniejszyła się o 58,7%, podczas gdy międzynarodowych o 70,4%. Według danych grupy handlowej Airlines for America (A4A), reprezentującej American Airlines (A1G) (AAL), Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines (LUV) i inne linie lotnicze, liczba pasażerów spadła do poziomu ostatnio obserwowanego 35 lat wcześniej.

Wszyscy najwięksi amerykańscy przewoźnicy zakończyli rok 2020 z rekordowymi stratami, łącznie sięgającymi 43,8 mld dolarów. W styczniu 2021 r. American Airlines (A1G) (AAL) poinformowały o stracie netto za rok 2020 r. w wysokości 8,9 mld dolarów, co jest rekordem w historii firmy. Southwest Airlines (LUV) również ogłosiły stratę w wysokości 3,1 mld dolarów, pierwszą od 1972 roku, podczas gdy straty JetBlue (JBLU) wzrosły do 1,4 mld dolarów. Z kolei United Airlines poniosły stratę netto w wysokości ponad 7 mld dolarów, największą od 2005 r.

„Wprowadzenie szczepionki daje pewne nadzieje na poprawę ruchu pasażerskiego w 2021 r., chociaż nie wiemy dokładnie, kiedy powróci zapotrzebowanie na podróże lotnicze, ponieważ dystrybucja szczepionek jest wstrzymywana, a ograniczenia w podróżowaniu zwiększone. Ale będziemy gotowi”, powiedział prezes American Airlines, Doug Parker. Jednak Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) prognozuje, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, ruch pasażerski w 2021 r. wzrośnie tylko o 38%. Grupa Airlines for America przewiduje, że oznaki znaczącego ożywienia pojawią się dopiero w 2023 lub 2024 r.

15 lutego 2021 r. amerykańscy ustawodawcy zatwierdzili pakiet ratunkowy w wysokości 14 mld dolarów, który ma wesprzeć krajowe linie lotnicze i ich pracowników do września 2021 r. Wcześniej, w grudniu 2020 r., przewoźnicy otrzymali 15 mld dolarów pomocy państwa, dzięki czemu mogli przywrócić do pracy wcześniej zwolnionych pracowników i wypłacić im pensje i świadczenia.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus