Rolls-Royce rozwija projekt największego silnika odrzutowego na świecie

Demonstrator silnika UltraFan, fot. Aerotime

W swoim zakładzie DemoWorks w Derby w Wielkiej Brytanii, firma Rolls-Royce rozwija projekt UltraFan, największego silnika lotniczego na świecie. „Rolls-Royce i różne agencje finansujące, w tym Aerospace Technology Institute i Innovate UK, LuFo i Clean Sky Joint Undertaking, poczynili znaczne inwestycje w celu opracowania demonstratora UltraFan i powiązanych z nim technologii” - czytamy w komunikacie firmy.

„To ekscytujący moment dla wszystkich w firmie Rolls-Royce. Nasz pierwszy demonstrator silnika UF001 jest coraz bardziej zaawansowany i nie mogę się doczekać, kiedy zobaczymy go ukończonego i gotowego do testów”- skomentował Chris Cholerton, prezes Rolls-Royce. „Nadchodzi on w czasie, gdy świat poszukuje coraz bardziej zrównoważonych sposobów podróżowania po COVID 19, co sprawia, że ja i cały nasz zespół jesteśmy bardzo dumni, że jesteśmy częścią tego projektu” - podkreślał.

Producent spodziewa się, że pierwszy moduł największego na świecie silnika lotniczego, który ma wentylator o średnicy 140 cali (3,56 m), zostanie ukończony do końca roku i pomoże na nowo zdefiniować przyszłość zrównoważonych podróży lotniczych. Rolls-Royce wskazał, że kluczowe cechy inżynieryjne UltraFan obejmują m.in. nową architekturę rdzenia Advance 3 oraz system ALECSys, który ma pozwolić na osiągnięcie maksymalnej wydajności spalania i niskiej emisji.

Łopatki wentylatora zbudowane są z tytanu i włókna węglowego, a obudowa z kompozytów co pozwoliło  producentowi zredukować wagę silnika nawet o 680 kilogramów (1500 funtów). Oczekuje się, że nowa rodzina silników UltraFan będzie napędzać zarówno samoloty wąskokadłubowe, jak i szerokokadłubowe, zapewniając 25% oszczędności paliwa w porównaniu z pierwszą generacją silników Trent.

Poprawa wydajności ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju lotnictwa. Jednak z powodu pandemii Rolls-Royce został zmuszony do przesunięcia daty wprowadzenia UltraFan na rynek do końca 2030 r. zamiast planowanego wcześniej 2025 r. W rozmowie z brytyjskimi mediami, Simon Burr, dyrektor ds. Inżynierii i technologii w Rolls-Royce, zaznaczył, że jeśli linie lotnicze wcześniej wykażą duże zainteresowanie tą technologią, wprowadzenie silnika UltraFan mogłoby zostać przyspieszone.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus