Pratt & Whitney prezentuje zmodernizowany silnik dla A320neo
Amerykański Pratt & Whitney wprowadził na rynek zmodernizowany silnik GTF Advantage o zmniejszonym zużyciu paliwa i emisji. Oczekuje się, że jednostka będzie dostępna w samolotach rodziny Airbus A320neo w styczniu 2024 roku.
"Zawsze twierdziliśmy, że nasza architektura wentylatorów przekładniowych ma możliwość rozwoju, a GTF Advantage to pokazuje" – powiedział Tom Pelland, wiceprezes GTF Engines w Pratt & Whitney.
Dzięki nowej konfiguracji, silnik ma o 17% mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2 w porównaniu do silników GTF starszej generacji. Oznacza to dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa o 1% w porównaniu z obecną konfiguracją GTF.
Ponadto jednostka może być zasilana w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Silniki obecnej generacji są certyfikowane tylko do pracy z 50% SAF.
"Nasz system przekładni i ogólna architektura silnika są podstawą do uwolnienia korzyści płynących z zaawansowanej aerodynamiki, materiałów i systemów. Zobowiązujemy się do dalszego inwestowania w te technologie dla następnej generacji samolotów komercyjnych" – dodał Pelland.
GTF Advantage będzie wymienny z silnikami GTF starszej generacji, które już napędzają samoloty Airbus A320neo. Według Pratt & Whitney silniki GTF napędzają ponad 1100 samolotów 58 linii lotniczych i trzech rodzin samolotów: A320neo, A220 i Embraer E2.
Komentarze