Która linia lotnicza ma największą flotę Boeingów 747?

Boeing 747-8 należący do Lufthansy - start (fot. boeing.com)

Nie jest tajemnicą, że skutki finansowe trwającej pandemii COVID-19 poważnie wpłynęły na rynek lotniczy i zmusiły linie lotnicze do podjęcia natychmiastowych działań ograniczających koszty. Przyspieszone wycofanie starszych samolotów było jednym z posunięć, które podjęli różni przewoźnicy lotniczy, balansując na granicy przetrwania. Ze względu na brak popytu na odrzutowce o dużej pojemności podczas globalnego kryzysu zdrowotnego, najbardziej kultowy samolot szerokokadłubowy Boeinga, model 747, był jednym z typów preferowanych na wcześniejszą emeryturę.

Jednak nie wszystkie linie lotnicze zrezygnowały z Królowej Niebios. AeroTime zbadał, która linia lotnicza pozostaje największym operatorem tego typu i ilu pasażerskich Jumbo Jetów jest nadal w czynnej służbie.

Kiedy Boeing uruchomił produkcję 747 w 1968 roku, wprowadził siedem wariantów samolotu przeznaczonego do obsługi pasażerów, w tym -100, -100B, 747SR, 747SP, -200, -300, -400 i -8I. Pierwszy na świecie kultowy czterosilnikowy szerokokadłubowy B747 dalekiego zasięgu, wariant -100, wystartował do usługi pasażerskiej operującej dla Pan Am w 1970 roku. W sumie Boeing wyprodukował 168 odrzutowców wariantu 747-100. Jeden egzemplarz 747-100 został zachowany przez producenta jako prototyp. Po początkowym wariancie 747-100 Królowej Niebios nastąpiły -200, -300, -400 i -8 Intercontinental. Boeing wyprodukował łącznie 225 samolotów w wariancie -200, 85 w wariancie -300 i 627 w wariancie -400.

Jednak według najnowszej aktualizacji listy operatorów Boeinga 747, wciąż lata tylko 438 Jumbo Jetów, w tym w wersji cargo. Jeśli chodzi o 747 używane tylko do komercyjnych operacji pasażerskich, do obsługi wykorzystywany jest jeden odrzutowiec typu -100, pięć -SP (Special Performance), dziewięć -200, dwa -300, 52 -400 i 44 -8I (Intercontinental).

Na przykład Siły Powietrzne Iranu są jedynym operatorem lotniczym na świecie, który do przewozów rządowych nadal wykorzystuje 51-letni 747-100. Posiada trzy większe warianty -200 samolotów tego typu, z jednym samolotem tymczasowo uziemionym. Dla porównania, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wciąż latają sześcioma samolotami 747-200 i obecnie są jedynym operatorem tego wariantu.

Podobna sytuacja jest również z wariantem Boeinga 747-300. Do dziś prywatny irański przewoźnik lotniczy Mahan Air ma w swojej flocie dwie Królowe Niebios, wariant -300. Oba odrzutowce liczą już 36 lat. Jednak Tymczasem, jeśli chodzi o wariant -400, lista operatorów Boeingów 747 pokazuje, że kultowy piętrowy samolot jest nadal aktywnie wykorzystywany przez niektóre komercyjne linie lotnicze, mimo że samolot jest powszechnie uważany za przestarzały i nie tak oszczędny w zużyciu paliwa w porównaniu z innymi typami Boeinga. Łącznie 52 Jumbo w wariancie -400 i 44 w wariancie -8I wciąż startują do lotów pasażerskich. Na przykład linia lotnicza Air Atlanta Icelandic, jest właścicielem czterech samolotów Boeing 747-400, wszystkie wyprodukowane ponad 18 lat temu. Jednak firma nie lata samodzielnie Jumbo, ponieważ wydzierżawiła je Saudi Arabian Airlines.

W międzyczasie flagowi przewoźnicy, tacy jak Air China, Air India i Iraqi Airways mają we flotach po dwie Królowe Przestworzy, osiągając średnio wiek 25 lat. Inne linie lotnicze, takie jak południowokoreański przewoźnik Asiana Airlines i Mahan Air użytkują po jednym egzempalrzu. Jednak niektórzy z państwowych przewoźników lotniczych obsługują floty wariantu 747-400, w którym Jumbo Jety są wyposażone w konfigurację VIP, ale nadal są przeznaczone do przewozu pasażerów na pokładzie. Na przykład należący do Bahrajnu Bahrain Royal Flight posiada dwa szerokokadłubowe odrzutowce skonfigurowane dla VIP-ów, które są wykorzystywane do latania z urzędnikami państwowymi. Rządy Maroka, Arabii Saudyjskiej i Omanu posiadają po jednym odrzutowcu tego typu, podczas gdy rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich nadal lata 4 Boeingami 747-400 w konfiguracji VIP.


B747-8 cargo linii Atlas Air (fot. boeing.com)

Zgodnie z listą, kanadyjską linię czarterową Atlas Air można nazwać największym operatorem samolotów Boeing 747 w regionie Ameryki Północnej. Przewoźnik ten nadal obsługuje siedem Królowych Niebios, których wiek osiąga średnio 18 lat. Jednak kanadyjska firma jest trzecim co do wielkości operatorem Boeingów 747 po Lufthansie (LHAB) (LHA) i Rossiya Airlines. Największa niemiecka linia lotnicza przechowuje osiem Jumbo Jetów w wariancie -400, które mają średnio około 21 lat. Firma eksploatuje również 19 wariantów -8I, co daje łączną liczbę 27 egzemplarzy 747.

Dla porównania, rosyjski przewoźnik lotniczy Rossiya Airlines zajmuje drugie miejsce w czołówce, mając w swojej flocie dziewięć samolotów Boeing 747-400. Jak wskazuje portal Planespotters.com, sześć z dziewięciu odrzutowców szerokokadłubowych, które mają już prawie 22 lata, wciąż lata z pasażerami.

W styczniu 2021 r. Boeing ogłosił, że w 2022 r. zaprzestanie produkcji kultowego piętrowego samolotu.

Taka decyzja została podjęta, ponieważ z powodu pandemii COVID-19 popyt na już starzejącą się linię samolotów zdecydowanie się zmniejszył. Według listy Boeing Orders and Deliveries producent nie otrzymał zamówienia na najnowszy wariant 747 do 2020 roku, a w pierwszej połowie 2021 roku zdobył tylko jedno zamówienie.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus