Przejdź do treści
Tankowanie samolotu pasażerskiego (fot. ULC)
Źródło artykułu

Amerykańskie linie lotnicze dołączają do partnerstwa na rzecz zrównoważonego paliwa lotniczego

Amerykańskie linie lotnicze dołączyły do ​​partnerstwa zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), co jest częścią wysiłków na rzecz zwiększenia produkcji i absorpcji paliw.

Amazon Air, Alaska Airlines, JetBlue (JBLU) i United Airlines są członkami założycielami nowej grupy Aviators w ramach Sustainable Aviation Buyers Alliance (SABA). Przedsięwzięcie zostało ogłoszone 10 listopada 2021 r. na szczycie klimatycznym COP26 w Glasgow.

Wiele linii lotniczych korzysta z SAF jako sposobu na ograniczenie szkodliwych emisji CO2 w kontekście rosnących wysiłków na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. SAF jest jednak drogi i dostępny tylko w ograniczonych ilościach.

„Zrównoważone paliwa lotnicze mają kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji lotnictwa i drogi linii Alaska do osiągnięcia zero netto do 2040 r.” – powiedział Ben Minicucci, dyrektor generalny Alaska Airlines w komunikacie prasowym. „Ale produkcja i zaopatrzenie nie są jeszcze tam, gdzie potrzebuje ich nasza branża. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wspólnie pracowali, aby zbudować solidny rynek dla SAF”.

Światowe lotnictwo odpowiada za około 3% emisji CO2 i oczekuje się, że liczba ta wzrośnie wraz ze wzrostem zapotrzebowania na podróże. SAF zauważyło, że zrównoważone paliwo stanowi obecnie mniej niż 0,1% światowego paliwa lotniczego, ze względu na niewystarczający popyt i bariery kosztowe.

„Nowa grupa Aviators umożliwia SABA wysyłanie jeszcze silniejszego sygnału popytu, aby zwiększyć produkcję SAF, obniżyć ceny i innowacje technologiczne” – poinformowała organizacja.

SABA, inicjatywa organizacji non-profit RMI i Environmental Defense Fund (EDF), powstała w kwietniu 2021 r., aby zrzeszyć klientów lotniczych zaangażowanych w redukcję emisji z transportu lotniczego poprzez inwestycje w SAF o wysokiej integralności.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) przewiduje, że produkcja SAF osiągnie w 2025 roku 7,9 mld litrów, co będzie odpowiadało zaledwie 2% całkowitego zapotrzebowania na paliwo w branży lotniczej.

IAG podpisuje nowy SAF MOU

Tymczasem IAG, właściciel British Airways, Iberia i Aer Lingus, ogłosił 10 listopada 2021 r., że podpisał porozumienie z Velocys, firmą zajmującą się technologiami zrównoważonych paliw, w celu nabycia 220 000 ton zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). IAG planuje kupować milion ton zrównoważonego paliwa do silników odrzutowych rocznie, co, jak twierdzi, pomoże zmniejszyć roczne emisje o dwa miliony ton do 2030 roku.

„IAG zainwestuje 400 mln dolarów w rozwój zrównoważonego paliwa lotniczego w ciągu najbliższych 20 lat” – powiedział dyrektor generalny IAG, Luis Gallego. „Ta nowa umowa to kolejny ważny krok w kierunku osiągnięcia naszego celu, jakim jest zużywanie 10% zrównoważonego paliwa lotniczego do 2030 r.”

Porozumienie z Velocys przewiduje, że IAG zakupi jedną trzecią planowanej produkcji nowego projektu Bayou Fuels Velocys w USA. Gallego dodał: „Zrównoważone paliwo lotnicze jest kluczowym elementem dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Potrzebne jest wyraźne wsparcie polityczne, aby przyciągnąć inwestycje w celu budowy niezbędnych zakładów i aby zapewnić wystarczającą podaż dla branży lotniczej”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony