Cirrus Vision Jet – pierwsze europejskie szkolenie na typ zakończone
Czerwiec i lipiec 2020 roku okazały się być przełomowe dla Cirrus Aircraft i Aero Poznań, a także niezwykle szczęśliwe dla pierwszych dwóch pilotów, którzy pomyślnie zaliczyli egzamin praktyczny i uzyskali uprawnienia na typ Cirrus SF50, po szkoleniu przeprowadzonym w zgodzie z przepisami EASA. Ośrodek szkolenia lotniczego ze stolicy Wielkopolski ogłosił właśnie sukces, wieńczący lata starań i przygotowań, mających na celu kompleksową realizację szkoleń „type rating” na samolocie Cirrus SF50 Vision Jet w Europie.
Powodzeniem zakończyły się dwa egzaminy praktyczne pilotów, ubiegających się o uprawnienie na typ SF50 do licencji wydanych według przepisów EASA. Wcześniej ukończyli oni w Aero Poznań szkolenie teoretyczne i praktyczne, zgodnie z zatwierdzonymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego programami. W ten sposób zakończył się kolejny, kluczowy etap realizacji, trwającego już blisko osiem lat projektu, którego finalizacją było umieszczenie stosownych wpisów w licencjach pilotów na początku lipca.
Obecnie piloci, planujący operowanie samolotami Cirrus SF50 mogą być w Poznaniu kształceni i certyfikowani nie tylko według przepisów amerykańskich, ale także europejskich. Ośrodek posiada wszelkie niezbędne uprawnienia, zaplecze techniczne i dydaktyczne oraz instruktorów.
Cirrus Vision Jet jest realizacją wizji stworzenia nowej kategorii samolotu – odrzutowca klasy „personal jet”, czyli samolotu o bardzo wysokich osiągach i poziomie zaawansowania technicznego, jednak dostosowanego do pilotowania przez pilota-właściciela. Koncepcja ta wymaga szczególnej uwagi w zakresie szkolenia lotniczego. Ze względu na rodzaj silnika, konieczne jest nadanie uprawienie na typ, ale przede wszystkim upewnienie się, że piloci niezależnie od poziomu licencji lotniczej będą posiadać te same wysokie umiejętności. W związku z tym, Cirrus Aicraft zdecydował się na zastosowanie modelu szkoleń „factory direct”, czyli bezpośrednio przez producenta. Do współrealizacji tej misji wybrał tylko jednego partnera na świecie – Aero Poznań, odpowiadające za szkolenia EASA i FAA dla klientów z europejskiego obszaru operacyjnego. W efekcie uprawnienia na Cirrusa Vision Jet można obecnie uzyskać tylko w dwóch miejscach na świecie: w Cirrus Jet Center w Knoxville w Tennessie oraz w Aero Poznań – Cirrus Training Center w Polsce.
Szkolenia oferowane przez Aero Poznań zawartością merytoryczną i standaryzacją wymagań nie różnią się od ich amerykańskiego odpowiednika. Zapewnienie tej spójności i jakości jest głównym celem programu, który w Polsce został jedynie w niezbędnym stopniu dostosowany do przepisów EASA. Ośrodek z Poznania uzyskał certyfikację do szkolenia type rating już w marcu, jednak pandemia opóźniła rozpoczęcie regularnych szkoleń oraz egzaminów. Do końca bieżącego roku planowane jest szkolenie i certyfikacja dwudziestu kolejnych pilotów.
Do tej pory Cirrus dostarczył ponad 150 samolotów Vision Jet. Jak dotąd jeden z nich trafił do właściciela z Polski. Kolejnych 450 przyszłych właściciel czeka aby ich samolot znalazł się na linii produkcyjnej. Na rynku dostępna jest już 2. generacja tego samolotu, który w standardzie wyposażony jest między innymi w awionikę Cirrus Perspective Touch, pochodną Garmin 3000, system spadochronowy CAPS dla całego samolotu, znany z modeli SR czy też najnowszy, innowacyjny system Garmin Safe Return, który pozwala na autonomiczne lądowanie awaryjne samolotu bez ingerencji pilota.
Komentarze