Lista zaproszonych Gości na pokazy w Płocku
W pierwszy weekend wakacji odbędzie się już IV edycja Pikniku Lotniczego w Płocku. Tegoroczna edycja ma być najlepszą jakie odbyły się w Płocku. Organizatorami są Aeroklub Ziemi Mazowieckiej oraz Izba Gospodarcza Regionu Płockiego. Projekt wspiera Urząd Miasta Płocka. Tradycyjnie już, partnerem jest także firma Peklimar z okolic Płocka.
Ideą tegorocznego Pikniku jest uczczenie dwóch wydarzeń:
90. rocznicy bohaterskiej obrony Płocka przed bolszewikami w 1920 roku,
70. rocznicy Bitwy o Anglię.
W ramach popularyzacji lotnictwa w regionie, organizatorzy zaprosili do uczestnictwa specjalnych gości, a będą nimi:
W 2009 r. na płockich pokazach lotniczych mogliśmy podziwiać Messerschmitta Bf 109. W tym roku oczekiwany jest jego największy, śmiertelny, podniebny wróg, Hawker Hurricane Mk XIIa. Być może ten legendarny myśliwiec zaprezentuje się w powietrzu nad płockim Wzgórzem Tumskim, oraz na wystawie statycznej na lotnisku płockiego aeroklubu.
Następny oczekiwany Gość to Christen Eagle II Od kwietnia 2010 już w Polsce. To nowy nabytek Pana Marka Szufy. Jest to jak na razie jedyny egzemplarz w naszym kraju. Christen Eagle II był uznawany swojego czasu za najlepszy samolot akrobacyjny świata. Przeciążenia jakie działają na pilota podczas ekstremalnych akrobacji dochodzą do +9g -7g.
Nie zabraknie również czołowej polskiej grupy akrobacyjnej "Żelazny", która pojawia się na kazdym liczącym się pokazie lotniczym. W tym roku , pierwszy raz w historii polskich pokazów, Płock postara się zorganizować "Żelaznym" slalom między przeszkodami pneumatycznymi, rozstawionymi na Wiśle, wzorowanymi na pylonach używanych w wyścigach Red Bull.
SB Lim-2 czyli polska wersja dwumiejscowego Miga 15-ego. Został on opracowany w 1956 roku w zakładach WSK Mielec. Ten egzemplarz jest kolejnym dzieckiem fundacji Polskie Orły, która przywróciła go ponownie do stanu lotnego, wcześniej wykupując go od prywatnego kolekcjonera.
Produkowany w Polsce jako Po-2, zwany potocznie Kukuruźnikiem. Ten samolocik o drewnianej konstrukcji , krytej płótnem jest już klasykiem samym w sobie. Na tegorocznych płockich pokazach, swoich miłośników, znów będzie zadziwiał niesamowitymi ciasnymi nawrotami.
Będzie można również podziwiać replikę legendarnego samolotu RWD-5, którym Stanisław Skarżyński w 1933r ustanowił międzynarodowy rekord długości lotu samolotem turystycznym. W Polsce wyprodukowano tylko 20 szt tego samolotu. Służył jako samolot szkoleniowo-sportowy. Żaden z samolotów tego typu nie przetrwał wojny w Polsce.
Boeing Stearman PT-17 to dwupłatowy, dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy używany przez siły powietrzne i marynarkę wojenną USA w latach 30. i 40. Po wojnie wiele z tych samolotów zostało sprzedanych w ręce prywatne gdzie służyły jako popularne samoloty sportowe i rolnicze. Jego 7 cylindrowy silnik daje niezapomniane wrażenia słuchowe.
Nie zabraknie Curtiss JN-4 Jenny. To amerykański dwumiejscowy samolot z okresu I wojny światowej. Dwupłatowiec posiadał przyrządy sterownicze w obu kabinach. Z tego względu powszechnie stosowano Jenny do szkolenia pilotów. Produkowany od 1915 r., po wojnie zdemobilizowany, do końca lat 30, użytkowany w lotnictwie cywilnym.
Po raz pierwszy na płockich pokazach zaprezentuje się w locie, odrestaurowane, polskie, wojskowe odrzutowce, między innymi pierwsza w Polsce, prywatna TS-11 Iskra oraz Mig-15 w polskiej wersji SB Lim-2, odbudowany i doprowadzony do stanu lotnego przez fundację Polskie Orły.
Będzie również Jak 18. To dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy z lat 50-tych. Używany był również do nauki podstawowej akrobacji samolotowej. Egzemplarz, który pojawi się na pokazach w Płocku jest własnością Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Nowością na płockich pokazach będzie także prezentacja ratowniczego śmigłowca MI-2 z Lotniczego Pogotowia Ratowniczego. Oprócz prezentacji podniebnej będziemy mogli oglądać pozorowaną akcję ratowniczą jaką ten śmigłowiec i jego profesjonalna załoga ratowników medycznych wykona tuż przy widzach.
Eurocopter EC 135 to drugi śmigłowiec LPR, który pokaże się w locie na pokazach. Eurocopter został przede wszystkim zaprojektowany jako powietrzna karetka pogotowia. Wyposażenie medyczne jest porównywalne z naziemną karetką reanimacyjną – maszyna posiada m.in. defibrylator, respirator i zestaw pomp infuzyjnych.
Najlepsze, polskie ekipy spadochroniarzy aeroklubowych wykonają bardzo widowiskowe, grupowe skoki z precyzyjnym lądowaniem na płockiej plaży. W płockich pokazach2008 został pierwszy raz w Polsce wykonany skok z motolotni. Czym nas zaskoczą w tym roku ?
Czytaj także:
IV Płocki Piknik Lotniczy
Piknik Lotniczy w Płocku coraz bliżej
Komentarze