Lotnisko Dajtki - nieodzownym elementem infrastruktury XXI wieku

Olsztyn Dajtki - Przylot samolotu z Izotopem wykorzystywanym w medycynie diagnostycznej
Mamy kolejny dowód na to, że olsztyńskie lotnisko Dajtki jest niezbędnym elementem infrastruktury komunikacyjnej miasta i regionu. Dzisiejszy dzień udowodnił, że poniesione inwestycje zwracają się w wartości, niemożliwej do przeliczenia na pieniądze.
 
11 grudnia 2008, prosto z Berlina, samolotem Partenavia, przyleciał ładunek izotopów, wykorzystywanych we wczesnym wykrywaniu wielu chorób - w stadiach, których inną metodą nie da się wykryć.

Z uwagi na bardzo krótką żywotność tego typu materiałów (według producenta, w ciągu 109 minut tracą połowę swojej objętości), transport lotniczy jest jedyną formą lokomocji dla tego typu materiałów.

Drogocenna przesyłka została natychmiast przewieziona do olsztyńskiego szpitala, gdzie zostało przebadanych kilkunastu pacjentów.
 
Jutro około godziny 9:00, odbędzie się kolejny transport.

Michał Szanter
Dyrektor Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego

Przypomnijmy, że sprawa budowy betonowego pasa na lotnisku w Dajtkach budziła wiele emocji. Władze Aeroklubu próbowały przekonać mieszkańców, że to szansa na rozwój regionu i przyciągnięcie do Olsztyna ludzi biznesu. - Poza tym 850-metrowy betonowy pas to także zwiększenie bezpieczeństwa i odsunięcie startujących samolotów od osiedla.... Więcej szczegółów wygranej batalii o lotnisko, na stronie www.dajtki.pl

Przypis redakcji:

Niezmiernie cieszy fakt wykorzystania rodzimej infrastruktury lotnictwa ogólnego - postrzeganej dotychczas jako aeroklubowo-rekreacyjnej, do celów, uznanych ogólnie za niezbędne. Wzmiankowany przykład, to najlepszy argument dla tych, którzy w pocie czoła walczą o utrzymanie lub budowę infrastruktury dla General Aviation. To amunicja w walce z zacofaniem i negatywnymi emocjami towarzyszącymi inicjatywom lotniskowym.

Dzisiejszy przykład, sprowokował nas do uruchomienia na portalu, nowej kategorii informacji: GA dla społeczeństwa. Zawsze po wybraniu linku http://dlapilota.pl/wiadomosci/ga-dla-spoleczenstwa, pojawi się lista pożytecznych przykładów wykorzystania lotnictwa ogólnego.

Zapraszamy również do eksponowania pozytywnych przypadków użycia General Aviation, z pomocą komentarzy na dole strony.
Źródło: Aeroklub Warmińsko Mazurski
comments powered by Disqus

Komentarze

To teraz może już czas aby naprawic kamerke internetową na Dajtkach bo nie pracuje już od bardzo dawna. Zacznijmy od rzeczy małych a kończmy na dużych.

Tego typu samolot z ładunkiem izotopów dla Centrum Onkologii lądował w listopadzie w EPKA, gdzie jest 900m utwardzony pas. To kolejny dowód przemawiający za inwestowaniem w lotniska GA, wbrew zakusom developerów i innych grup,mających tylko przed oczami chęć zysku, nie bacząc na względy społeczne.

Panom z ULC - życzę Wesołych i wypoczynku na Białorusi - bo szkodzić tylko potrafią1

Ta Partenavia dotąd przylatywała z izotopami na Babice. I faktycznie, dzisiaj chyba po raz pierwszy leciała na inne polskie lotnisko niż EPBC.
A co do EPBC, to prawie codziennie od dłuższego już czasu izotopy dla warszawskiego szpitala przywozi z Niemiec Cirrus. I jak do tej pory zawsze (z jednym znanym mi wyjątkiem, kiedy podchodził wg ILS na Okęcie bo pogoda była za słaba na VFR na Babice) ląduje właśnie na Babicach, a nie na dużym, komunikacyjnym, z długotrwałym kołowaniem, mającym skomplikowane i długotrwałe procedury bezpiecństwa związane z możliwością odbioru ładunku i grożącym potencjalnym oczekiwaniem dla general aviation, Okęciu.

I bardzo dobrze, teraz powinno sie postawić tych wszystkich ludzi, co mowia ze im tu bedą odrzutowce latać, przed tymi ludzmi, ktorym ten transport uratował życie, bądź zdrowie.

Pas asfaltowy ma ten plus, ze daje sie łatwiej odsnieżać ze sniegu, wiec argument ze mogl wyladowac na trawie... fajnie, ale co gdyby spadł snieg ?

ten samolot moglby wyladowac takze na trawie wiec inwestycja w pas nie ma tu nic do rzeczy