Zmiana ustawy o sporcie – konsekwencje dla Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklubów Regionalnych
7 września 2015 r. opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o sporcie. Nowelizacja m.in. reguluje status polskiego związku sportowego. Oznacza to, że aerokluby regionalne stają się z mocy prawa odrębnymi stowarzyszeniami. Aeroklub Polski jak i członkowie AP (dotychczasowe jednostki terenowe) powinny dostosować swoją działalność do obecnego stanu prawnego. Co należy zrobić?
Ustawa z dnia 23 lipca 2015 roku o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1321) wprowadza zmiany, które sankcjonują obecną strukturę wewnętrzną Aeroklubu Polskiego oraz diametralnie zmieniają status jego członków.
Zgodnie z wprowadzonym art. 89a ustawy o sporcie osoby prawne działające jako terenowe jednostki organizacyjne Aeroklubu Polskiego (Aerokluby Regionalne) i zrzeszające członków będących osobami fizycznymi stają się z mocy prawa odrębnymi stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach. Oznacza to, że z dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o sporcie tj. z dniem 22 września 2015 roku Aeroklub Polski – z mocy prawa – „traci” jednostki terenowe, które uzyskują pełną samodzielność, niezależność i stają się odrębnymi (od Aeroklubu Polskiego) stowarzyszeniami.
W związku ze zmianą ustawy o sporcie i wprowadzenia art. 89a, zarówno Aeroklub Polski jak i członkowie AP (dotychczasowe jednostki terenowe) powinny dostosować swoją działalność do obecnego stanu prawnego.
W przypadku Aeroklubu Polskiego koniecznym będzie wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego wszystkich dotychczasowych jednostek terenowych (Aeroklubów Regionalnych). Pomimo braków regulacji w zakresie ustawy o KRS wydaje się oczywiste, że zmiany „z mocy prawa” nie wymagają ze strony władz Aeroklubu Polskiego innych, dodatkowych czynności, poza złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS.
Pomimo prawnej odrębności dotychczasowych Aeroklubów Regionalnych powinny one dostosować niektóre elementy działalności do obecnego stanu prawnego.
I Zmiana Statutu :
– zmiana zamieszczonych w Statucie określeń odnoszących się do formy działania podmiotu jako jednostki terenowej AP – wykreślenie określeń : „jednostka terenowa” lub „Aeroklub Regionalny”;
– zmiana nazwy stowarzyszenia: o ile nazwa funkcjonująca do tej pory nie jest nazwą własną; jeżeli nazwa zawiera odniesienie do AP lub do formy funkcjonowania stowarzyszenia jako jednostki terenowej;
– sposób tworzenia i likwidowania jednostek terenowych: stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek;
– dostosowanie pozostałych postanowień Statutu do przepisów ustawy o Stowarzyszeniach.
Należy pamiętać, że Statut stowarzyszenia powinien w szczególności określać:
1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji;
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia;
3) cele i sposoby ich realizacji;
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków;
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje;
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał;
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich;
8) zasady dokonywania zmian statutu;
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
II Zmiany w KRS
Praktyka sądów rejestrowych – w przypadku zmiany statutu jednostek terenowych AP – była różna.
W obecnym stanie prawnym – „usamodzielnienie się jednostek terenowych AP” – sądy nie mają już podstaw prawnych do żądania od tych podmiotów akceptacji zmian ich statutów przez Ministra Sportu i Turystyki.
Postanowienia statutu stowarzyszenia podlegają jedynie ocenie przez sąd rejestrowy oraz organ nadzoru, którym jest starosta właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia.
System internetowy, na bazie którego obecnie funkcjonuje Krajowy Rejestr Sądowy, nie przewiduje „technicznego” rozróżnienia pomiędzy stowarzyszeniem a jednostką terenową stowarzyszenia. W przypadku indywidualnego wpisu jednostki terenowej system nie generuje rubryki z zaznaczeniem, że jest to jednostka terenowa danego stowarzyszenia. Z tego też powodu nie ma konieczności „ponownego” zgłaszania jednostek terenowych AP jako samodzielnych podmiotów.
Jedyną czynnością jakie stowarzyszenia powinny zrobić to zgłosić niezwłocznie dokonane zmiany statutów.
Komentarze