Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przedstawiciele EASA z wizytą w AP

14 i 15 lipca br. odwiedzili Warszawę przedstawiciele Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Pierwszego dnia studyjnej wizyty odbyło się spotkanie przedstawicieli EASY z Aeroklubem Polskim, mające na celu wymianę doświadczeń oraz dyskusje na temat środowiska lotniczego w Polsce i w Europie.

Organizację EASA reprezentował Jules Kneepkens – Szef Departamentu Legislacyjnego oraz Laszlo Kiss, Dyrektor Sekcji ATM. Ze strony Aeroklubu Polskiego, w spotkaniu uczestniczył Prezes Włodzimierz Skalik, Wiceprezes Marcin Prusaczyk, Radca Prawny Piotr Kasprzyk oraz Szef Szkolenia Ryszard Michalski i delegat AP do EGU Artur Rutkowski. Na zaproszenie Aeroklubu Polskiego, w spotkaniu udział wzięli także goście: Izabella Szymajda z PLL LOT oraz Jerzy Lisowski z PAŻP. Urząd Lotnictwa Cywilnego reprezentował Wiceprezes Tomasz Kądziołka.

Prezes Włodzimierz Skalik zaprezentował Aeroklub Polski, jego historię, istotę działania odnosząc się przy tym do sytuacji lotnictwa ogólnego w Polsce. Omawiając zakres działalności AP podkreślał wpływ przygotowywanych przez EASA przepisów na organizację. Radca Prawny AP Piotr Kasprzyk zwrócił uwagę na specyfikę sytuacji lotnictwa ogólnego w Polsce, która nie zawsze jest uwzględniana w przepisach europejskich.

Dyrektor Jules Kneepkens omówił bieżące prace legislacyjne organizacji. Zakres przygotowywanych regulacji, które mają obowiązywać od 2012 r., jest bardzo obszerny: licencjonowanie personelu lotniczego, badania lotniczo-lekarskie, operacje lotnicze, lotniska i służby ATM.

Kneepkens wielokrotnie podkreślał istotną zmianę, jaka zaszła w podejściu EASA do tworzonych przepisów: wymogi ustanawiane przepisami nie powinny być takie same dla różnych rodzajów lotnictwa. Istotnym punktem było przedstawienie przez niego najistotniejszych zmian oraz projektów przewidujących ułatwienia dla lotnictwa ogólnego:

  • ułatwienia w certyfikacji lekkich statków powietrznych,

  • prostsze zasady obsługi technicznej,

  • mniejsze wymagania dla małych ośrodków szkoleniowych,

  • odmienne zasady dla lotów lokalnych.

Kneepkens przypomniał, że trwa dyskusja nad bardziej precyzyjnym wyznaczeniem granicy między operacjami komercyjnymi i niekomercyjnymi. Wskazał też na konieczność dialogu i współpracy pomiędzy legislatorem europejskim z władzami krajowymi ale przede wszystkim z użytkownikami, zachęcając do udziału w konsultowaniu tworzonych przepisów EASA. Podkreślił istotną rolę takich organizacji społecznych jak Aeroklub Polski w informowaniu swoich członków o projektowanych i przyjmowanych przepisach europejskich w zakresie lotnictwa.

W trakcie spotkania wymieniono poglądy na istotne kwestie dotyczące obecnych i tworzonych regulacji EASA w zakresie lotnictwa ogólnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony