ME w Akrobacji Samolotowej: złoto dla Szweda i dla Francuzów drużynowo

ME w Akrobacji Samolotowej Radom 2009

Daniel Ryfa ze Szwecji indywidualnym mistrzem Europy w Akrobacji Samolotowej w kategorii Advanced.  Złoto w klasyfikacji drużynowej dla Francuzów

Po rozegraniu ostatniej konkurencji 6. Mistrzostw Europy w Akrobacji Samolotowej prowadzenie w klasyfikacji generalnej i złoty medal wywalczył 29-letni Daniel Ryfa (pilot liniowy – 2000 godzin nalotu ogólnego, 350 godzin akrobacji) ze Szwecji na samolocie YAK 55M. Drugie miejsce zajął Anton Berkutov z Rosji na samolocie SP55, a trzecie Simon Fick z Francji na samolocie CAP 231.

W klasyfikacji drużynowej złoto wywalczył młody francuski zespół w składzie: Simon Fick, Simon de la Breteche oraz Baptiste Vignes. Piloci, którzy wywalczyli złoto drużynowo, reprezentowali po raz pierwszy francuską kadrę narodową na międzynarodowych zawodach.

Srebrny medal w klasyfikacji drużynowej wywalczył zespół rosyjski: Anton Berkutov, Sergey Iliukhin, Maxim Barabanov, a brąz powędrował do zespołu czeskiego w składzie Peter Kopfstein, Marek Hyka, Martin Vecko.

Polacy indywidualnie zajęli miejsca:

21. Radosław Rumszewicz z Aeroklubu Mieleckiego
22. Wojciech Krupa z Aeroklubu Ziemi Lubuskiej
30. Robert Kowalik z Aeroklubu Radomskiego
34. Ireneusz Jesionek z Aeroklubu Radomskiego
39. Krzysztof Kossiński z Aeroklubu Ziemi Lubuskiej

Polska drużyna w składzie Radosław Rumszewicz, Wojciech Krupa i Robert Kowalik zajęła piąte miejsce. Czwarte miejsce przypadło drużynie nimieckiej (w klasyfikacji drużynowej brane są pod uwagę wyniki trzech najlepszych pilotów).

Dziś (sobota) ogłoszone zostały wyniki drugiego programu nieznanego, który jednocześnie kończył wszystkie konkurencje w ramach 6. Mistrzostw Europy w Akrobacji Samolotowej w kategorii Advanced. Wszyscy piloci startujący w zawodach w kategorii Advanced  wykonują  akrobacje na samolotach z silnikami o mocy ograniczonej do 300 KM.

Mistrzostwa składały się z trzech konkurencji: programu kwalifikacyjnego „Q” – nie wliczanego do punktacji generalnej, programu dowolnego – przygotowanego przez zawodników oraz konkurencji składającej się z dwóch programów nieznanych – przedstawianych zawodnikom 24h przed planowanym rozpoczęciem konkurencji.

Pierwszy program nieznany w ramach ostatniej konkurencji zakończono w poniedziałek i wygrał go również Daniel Ryfa ze Szwecji na samolocie YAK 55M. W drugim programie nieznanym wystartowało zgodnie z regulaminem Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI już tylko 36 z 47 pilotów biorących udział w mistrzostwach (75% zawodników). Jako pierwszy zawodnik ostatniego dnia zmagań wystartował po godzinie 9:00 niemiecki pilot Henry Bohlig na samolocie Extra 300, zaś jako ostatni w ramach zawodów startował rosyjski pilot - Anton Berkutov na samolocie SP 55. Każdy z pilotów miał do wykonania łącznie 13 figur. W drugim programie nieznanym piloci mogli wybrać jedną z 4 wiązanek przygotowanych przez sędziów i podanych do wiadomości na 24 godziny przed planowanym rozpoczęciem lotów. Wszystkie wiązanki uwzględniały te same figury, inna była tylko ich kolejność. Drugi program nieznany wygrał Francuz – Baptiste Vignes.

Wyniki poszczególnych konkurencji:

Program Q – obowiązkowy znany podany do wiadomości 6 miesięcy przed mistrzostwami
1. Tamas Nadas z Węgier na samolocie Extra 300LP
2. Marek Hyka z Czech na samolocie Extra 300L
3. Anton Berkutov z Rosji na samolocie SP55

Program dowolny – układany przez zawodników
1. Simon Fick z Francji na samolocie CAP 231
2. Simon de la Breteche z Francji na samolocie CAP 231
3. Dzmitry Pashchuk z Białorusi na samolocie YAK 55

Pierwszy program nieznany – podany do wiadomości 24 h przed planowanym rozpoczęciem konkurencji
1. Daniel Ryfa ze Szwecji na samolocie Yak 55M
2. Simon Fick z Francji na samolocie CAP 231
3. Anton Berkutov z Rosji na samolocie SP55

Drugi program nieznany – podany do wiadomości 24 h przed planowanym rozpoczęciem konkurencji, 75% pilotów
1. Baptiste Vignes z Francji na samolocie CAP231
2. Daniel Ryfa ze Szwecji na samolocie Yak 55M
3. Anton Berkutov z Rosji na samolocie SP55

Źródło: Aeroklub Polski
comments powered by Disqus