Przejdź do treści
Aeroklub Polski
Źródło artykułu

Aeroklub Polski kuźnią mistrzów

Lotnicy sportowi z Aeroklubu Polskiego w 2011 roku wywalczyli 54 medale w międzynarodowej rywalizacji w sześciu dyscyplinach lotniczych: sporcie samolotowym, szybowcowym, spadochronowym, akrobacji szybowcowej, modelarstwie lotniczym i kosmicznym oraz w mikrolotach. To kolejny tak dobry rok dla polskiego lotnictwa sportowego.

Tegoroczne podsumowanie osiągnięć Aeroklubu Polskiego potwierdza po raz kolejny, że Polacy należą do światowej czołówki lotnictwa sportowego. W 2011 roku zdobyli 23 złote, 15 srebrnych i 16 brązowych medali w mistrzostwach świata, mistrzostwach Europy, pucharach świata i w zawodach międzynarodowych. W sumie daje to niebagatelną liczbę 54 medali, co pozwala Polsce utrzymywać niezmiennie silną pozycję w lotnictwie sportowym na tle innych państw Europy i świata.

„Dzięki naszym utalentowanym sportowcom i trenerom to dla Aeroklubu kolejny już rok, który obfituje w sukcesy – podsumowuje 2011 rok Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego. – Nasza kadra jest znana i ceniona na świecie, większość tegorocznych medalistów to wielokrotni mistrzowie świata i Europy. Można powiedzieć, że utrzymujemy wysoki poziom lotu – dodaje z uśmiechem Skalik”.

Wśród medalistów są zarówno debiutanci, jak i wielokrotni mistrzowie świata. Szczególnie wyróżnili się Janusz Darocha, Michał Wieczorek i Bolesław Radomski (sport samolotowy), Sebastian Kawa, Zbigniew Nieradka i Karol Staryszak (sport szybowcowy), Jerzy Makula (akrobacja szybowcowa), Monika Sadowy-Naumienia (sport spadochronowy), Stanisław Kubit i Leszek Małmyga (modelarstwo).

Dobre wyniki to przede wszystkim zasługa ogromnego zaangażowania samych sportowców. Ministerstwo Sportu i Turystyki dofinansowuje przygotowania i udział Kadry Narodowej w zawodach, jednak większość kosztów sportowcy pokrywają z własnych środków, a trenerzy pracują społecznie. Pomimo to, dzięki pasji naszych lotników Aeroklub Polski jest najbardziej utytułowanym związkiem sportowym - od kilku lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem wywalczonych medali wśród wszystkich związków sportowych.

Z Aeroklubu Polskiego wywodzą się nie tylko sportowcy - mistrzowie Polski, Europy i świata, ale także doświadczeni piloci cywilni i wojskowi. „Zaczęło się od pasji i lokalnego aeroklubu. Dopiero później zacząłem latać zawodowo jako pilot samolotów pasażerskich – mówi Tadeusz Wrona, pilot Boeinga 767. – Staram się jednak cały czas utrzymywać kontakt z lotnictwem sportowym: w tym roku startowałem dwukrotnie w Szybowcowych Mistrzostwach Polski.” Tadeusz Wrona wsławił się awaryjnym lądowaniem bez wysuniętego podwozia na lotnisku Okęcie.


O Aeroklubie Polskim

Aeroklub Polski - Polski Związek Sportu Lotniczego jest członkiem Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI. Stowarzyszenie zrzesza 62 aerokluby regionalne oraz ponad 7000 członków. Swoją działalność opiera przede wszystkim na społecznej pracy członków.

Kadra Narodowa w sportach lotniczych liczy ponad 240 zawodników w 9 dyscyplinach.
Poza działalnością sportową Aeroklub Polski zarządza 32 lotniskami i aktywnie reprezentuje interesy lotnictwa ogólnego w Polsce. Dodatkowo zrzeszone w AP aerokluby regionalne odpowiadają za większość szkoleń lotniczych prowadzonych w Polsce.

Aeroklub Polski reprezentuje polski sport lotniczy w kraju i zagranicą. Przygotowuje kadrę narodową i reprezentantów Polski do startu w zawodach międzynarodowych, zatwierdza i ewidencjonuje lotnicze rekordy i wyczyny sportowe. Edukuje i wychowuje w zakresie wiedzy lotniczej: organizuje szkolenia, przyznaje licencje klubom sportowym, zawodnikom, ustala regulaminy sportowe, powołuje sędziów i komisarzy sportowych. Wychowankowie Aeroklubu Polskiego zasilają szeregi personelu linii lotniczych, lotnictwa wojskowego i innych służb państwowych.

Realizując swoje cele statutowe stowarzyszenie dba o narodowe tradycje lotnicze, pielęgnuje polskość jako czynnik rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

Do zadań Aeroklubu Polskiego należy koordynacja i wspieranie działalności aeroklubów regionalnych, szkół lotniczych oraz poszczególnych członków stowarzyszenia, reprezentowanie ich interesów wobec instytucji krajowych i międzynarodowych, a także współpraca z innymi stowarzyszeniami, organizacjami i instytucjami w kraju i zagranicą.

W ramach działalności odpłatnej stowarzyszenie organizuje kursy teoretyczne i praktyczne w zakresie wszystkich specjalności lotniczych, pilotażowych i technicznych uprawianych w Aeroklubie.

Dyscypliny sportowe i kadra narodowa
W Aeroklubie Polskim zawodnicy mają do wyboru 9 dyscyplin sportów lotniczych:

  • akrobacja lotnicza

  • sport balonowy

  • modelarstwo lotnicze i kosmiczne

  • sport lotniowy i paralotniowy

  • sport mikrolotowy

  • sport samolotowy

  • sport spadochronowy

  • sport szybowcowy

  • sport śmigłowcowy


Kadra Narodowa
Każda z dyscyplin ma swoją kadrę narodową. Zawodników do kadry narodowej rekrutuje się na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez poszczególne Komisje Specjalnościowe. Zazwyczaj są to typowania na podstawie wyników uzyskanych w mistrzostwach Polski i innych zawodach sportowych oraz na podstawie rankingów w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego. Liczba zawodników w kadrach jest bardzo różna: począwszy od 1 - osobowej kadry lotniowej aż do 119 - osobowej kadry modelarskiej.
Spośród wszystkich dyscyplin najwięcej medali zdobywają dla Polski reprezentanci sportu samolotowego oraz modelarstwa.

W dwóch dyscyplinach istnieją światowe rankingi zawodników: Ranking Pilotów Szybowcowych (5155 pilotów z 40 krajów świata) i Światowy Ranking Pilotów Paralotniowych (około 2000 pilotów). Nasi sportowcy zajmują w nich każdego roku wysokie pozycje.

Zasady działania Aeroklubu Polskiego

  • Struktura organizacyjna Aeroklubu Polskiego obejmuje:

  • Władze Aeroklubu Polskiego

  • Aerokluby regionalne, szkoły lotnicze i ich władze

  • Inne organizacje zrzeszone w Aeroklubie Polskim


Władze Aeroklubu Polskiego

  • Walne Zgromadzenie Delegatów - najwyższa władza Aeroklubu Polskiego.

  • Zarząd Aeroklubu Polskiego - odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem Delegatów.

  • Komisja Rewizyjna Aeroklubu Polskiego - kontroluje działalność statutową, w tym szkoły lotnicze; odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem Delegatów.

  • Sąd Koleżeński Aeroklubu Polskiego - najwyższa instancja wewnętrzna, rozpatruje sprawy i orzeka o odpowiedzialności organizacyjnej członków AP i szkół lotniczych oraz rozpatruje spory pomiędzy różnymi jednostkami AP.


Aerokluby regionalne i szkoły lotnicze
Aerokluby regionalne (62) i szkoły lotnicze realizują cele statutowe Aeroklubu Polskiego na terenie kraju i zagranicą. Mogą prowadzić działalność gospodarczą i rolniczą w celu pozyskania środków na swoją działalność.

Podstawowymi ogniwami organizacyjnymi aeroklubów regionalnych są sekcje specjalistyczne oraz afiliowane Kluby Seniorów Lotnictwa. Do stworzenia sekcji jest potrzebnych co najmniej 5 członków uprawiających daną dyscyplinę.

Aeroklub regionalny może otrzymać status klubu sportowego, jeżeli posiada co najmniej jedną specjalistyczną sekcję sportów lotniczych oraz uzyska stosowną licencję. Zawodnicy uprawiający sporty lotnicze mogą być zarówno amatorami, jak i zawodowcami.

Kluby Seniorów Lotnictwa zrzeszają długoletnich członków Aeroklubu, pracowników i działaczy lotnictwa. Kluby prowadzą działalność wychowawczą i szkoleniową, propagują idee lotnictwa i tradycje lotnicze. Dodatkowo gromadzą i opracowują materiały historyczne z dziedziny lotnictwa. Wobec władz Aeroklubu Polskiego Kluby Seniorów Lotnictwa reprezentowane są przez Radę Seniorów Lotnictwa, złożoną z przewodniczących regionalnych Klubów Seniorów Lotnictwa.

Kadra narodowa jest finansowana przede wszystkim przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Głównym sponsorem działalności lotniczej Aeroklubu Polskiego są Polskie Linie Lotnicze LOT. Partnerem wspierającym jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Historia Aeroklubu Polskiego – wybrane wydarzenia
Pierwsze próby powołania do życia organizacji skupiającej polskich lotników miały miejsce jeszcze w okresie zaborów: w 1911 r. Stanisław i Konstanty Lubomirscy usiłowali uzyskać
u władz rosyjskich zgodę na powołanie Aeroklubu Królestwa Polskiego. Pierwszą formalno-prawną organizacją polskich lotników sportowych był Aeroklub Polski w Poznaniu, założony w 1919 r. Pierwsze krajowe zawody samolotowe odbyły się już w 1922 r., szybowcowe
w 1923 r., a modelarskie - w 1926 r.

Lata trzydzieste to pasmo wielkich osiągnięć i sukcesów polskich lotników sportowych, m.in.:

  • dwukrotne zwycięstwo w międzynarodowych zawodach samolotów sportowo-turystycznych tzw. Challenge'u (1932 – Żwirko i Wigura, 1934 – Bajan i Pokrzywka)

  • czterokrotne zwycięstwo w międzynarodowych zawodach balonowych o nagrodę im. Jamesa Gordona-Bennetta (1933, 1934, 1935 – zdobywając puchar na własność, i w 1938 r.)

  • w 1926 r. Bolesław Orliński wykonał przelot na trasie Warszawa–Tokio–Warszawa

  • Stanisław Skarżyński przelotem nad południowym Atlantykiem w 1933 r. ustanowił rekord świata

  • dwaj wybitni piloci uhonorowani zostali najwyższymi odznaczeniami FAI: Stanisław Skarżyński otrzymał jako pierwszy Medal Bleriota (1936), a Tadeusz Góra, także jako pierwszy, dostał Medal Lilienthala (1938)


Wielu pilotów wyszkolonych w aeroklubach zasiliło komunikację lotniczą i wojskowe szkoły lotnicze. W czasie II wojny światowej polscy piloci sportowi walczyli na wszystkich jej frontach, odnosząc wiele zwycięstw i ponosząc wiele ofiar.

Kalendarium
1919 – 30 października powstał Aeroklub Polski w Poznaniu
1920 – w lutym Aeroklub Polski w Poznaniu został członkiem Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI)
1920 – w czerwcu powstał Aeroklub Polski w Warszawie
1921 – 18 stycznia powstała ogólnopolska organizacja lotnicza pod nazwą Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej (ARP)
1957-1990 – stowarzyszenie funkcjonowało pod nazwą Aeroklub PRL
1990 – XIV Nadzwyczajny Zjazd Delegatów Aeroklubów Regionalnych Aeroklubu PRL dokonał zmiany nazwy organizacji z Aeroklubu PRL na Aeroklub Polski, nawiązując do historycznej nazwy powstałego w Poznaniu w 1919 roku pierwszego polskiego aeroklubu.


Bolesław Radomski, Aeroklub Pomorski
Sport samolotowy
Aktualny wicemistrz świata w lataniu precyzyjnym. Mistrz Polski w lataniu precyzyjnym (2008), wicemistrz Europy w lataniu rajdowym (2009, wraz z Wacławem Wieczorkiem). W kadrze narodowej juniorów jest od 2003 roku, w kadrze seniorów – od 2006 roku.

Od 2008 roku pracuje w PLL LOT jako pilot Embraera 170.

W 2011 roku zdobył na XX Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym w Britis, RPA (startowało 56 pilotów z 15 krajów)

  • SREBRNY MEDAL w klasyfikacji indywidualnej

  • ZŁOTY MEDAL w klasyfikacji drużynowej

  • BRĄZOWY MEDAL w konkurencji nawigacji


Urodził się w Toruniu w 1981 roku. Lotnictwem pasjonował się już w przedszkolu – kleił modele samolotów. Kilka lat później, będąc na Okęciu, postanowił zostać zawodowym pilotem. Pierwszy lot szybowcem wykonał w 1997 roku, w 2000 roku zasiadł za sterami samolotu. Ukończył Politechnikę Rzeszowską ze specjalizacją pilotaż samolotów komunikacyjnych na wydziale budowy maszyn i lotnictwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony