Przejdź do treści
Mural na drzwiach hangaru Aeroklubu Kujawskiego (fot. Robert Komisarczyk)
Źródło artykułu

Lotniczy mural i pomnik na 85-lecie Aeroklubu Kujawskiego

W 2018 roku obchodzimy 100 Lecie Lotnictwa Polskiego, a członkowie i przyjaciele Aeroklubu Kujawskiego w Inowrocławiu 85-lecie powstania aeroklubu.

Wszystko rozpoczęło się w końcu lat dwudziestych ubiegłego wieku za sprawą Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, prężnej organizacji, która szeroko propagowała lotnictwo – symbol nowoczesności i przyszłości. Latem 1929 roku, podczas VI Tygodnia LOPP, realnych kształtów nabrała idea budowy lotniska sportowego w stolicy Kujaw. Pomysł zyskał akceptację władz miejskich, a na czele komitetu budowy stanął wielce oddany miastu wiceprezydent Władysław Juengst, który zasłużył na miano „ojca” całego przedsięwzięcia. Nie zabrakło zapału, zwłaszcza wśród młodych, na których wyobraźnię oddziaływały osiągnięcia Skarżyńskiego, Żwirki i Wigury.

W czerwcu 1933 roku aż 10 tysięcy inowrocławskich uczniów przyszło do pracy przy porządkowaniu terenu lądowiska. Każdy przyniósł ze sobą woreczek ziemi, która nawiązać miała do symbolicznego „kopca Piastów”. Lotnisko stało się spadkobiercą tego właśnie symbolu, spadkobiercą – dodajmy – wielce użytecznym, na miarę aspiracji i oczekiwań społeczeństwa XX wieku. Ludzie tłumnie przyglądali się pierwszym startom i lądowaniom pierwszych samolotów, wzbudzającym wtedy jeszcze niemałą sensację i dodającym ponadto nadziei, tak potrzebnej w ciężkich latach kryzysu gospodarczego. Po trzech latach budowy, 24 września 1933 roku nastąpiło uroczyste poświęcenie lotniska połączone z nadaniem imienia Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego. To było wielkie święto całego Inowrocławia.

Już w trakcie budowy lotniska stało się jasne, że działające w ramach LOPP sekcje lotnicze i modelarska nie wystarczą, że potrzebna będzie oddzielna organizacja zajmująca się wyłącznie sportami lotniczymi. Już w 1932 roku powołano więc do życia Kujawską Sekcję Aeroklubu Poznańskiego, a 19 stycznia 1933 roku powstał Aeroklub Kujawski, na czele którego stanął dr Henryk Zborowski  wspierany przez szerokie grono poważnych w Inowrocławiu osobistości. Dzięki ich wysiłkom Inowrocław stał się rychło liczącym się ośrodkiem lotniczym, znanym z inicjatywy lotów szybowcowych na terenach nizinnych, szkolenia pilotów, modelarstwa, organizacji licznych imprez.

Dziś, czego bardzo żałujemy, niemożliwe jest zorganizowanie dużych pokazów takich jakie obchodziliśmy np. na 50-lecie czy 60, 65-lecie. Związane jest to głównie z bardzo wysokimi kosztami – mówi Jarosław Rogowski, Dyrektor Aeroklubu Kujawskiego.

Rocznice te są bardzo ważne dla każdego Członka naszego aeroklubu. Pomysłem sekcji szybowcowej, a właściwie jednego z jej członków było stworzenie Muralu na drzwiach hangaru o powierzchni 100 m kwadratowych widocznych z drogi krajowej nr 15. Na portalu facebooka aeroklubu zamieściliśmy ten pomysł i wśród chętnych szczególnie wyróżnił się Ariel Kula specjalizujacy się w artystycznym malowaniu obrazów na murach i ścianach. Z chęcią i z "artystyczną duszą na ramieniu" przyczynił się do powstania muralu zdobiącego nasz hangar – opowiada Jarosław Rogowski.


(fot. Robert Komisarczyk)

– Aby każdy pamiętał o 85-leciu Aeroklubu Kujawskiego na terenie lotniska powstał pomnik upamiętniający ten jubileusz. Wykonania rzezby w drewnie podjął się kolejny artysta-rzeżbiarz ludowy Włodzimierz Jagodziński tworząć "Pomnik Lotnika" – dodaje.

Za wykonanie prac artystycznych wszyscy Członkowie Aeroklubu składają Panu Włodzimierzowi i Arielowi serdeczne podziękowania.

Twórcy muralu i pomnika zdąrzyli wykonać swoje dzieła na ważną imprezę – Dzień Dziecka, podczas którego najmłodsi fani mogli je zobaczyć 1 czerwca na terenie lotniska Aeroklubu Kujawskiego. W Dzień Dziecka, dzieci mogły zrobić sobie pamiatkowe zdjęcie nie tylko w kabinie samolotu, ale także na tle pięknego muralu i przy oryginalnym pomniku "Pana Pilota"

Dzieci podczas imprezy mogły obserwować startujace i lądujace samoloty i szybowce oraz obejrzeć w locie i "na wyciągniecie ręki" latajace modele samolotów.


Jeden z bohaterów Dnia Dziecka przy Zodiaku w stylizowanym malowaniu do pokazów (fot. Robert Komisarczyk)

Piloci Aeroklubu zainteresowanym dzieciom zprezentowali statki powietrzne, wśród których dzieci mogły obejrzeć: Jaka 12M, Cessnę 150, Cessnę 182, CH 601 Zodiak, CTLS.

Otwarto również drzwi hangaru, a którym dzieci mogły zobaczyć min.: SZD 9 bis Bociana, SZD 50-3 Puchacz, SZD 51 Junior, G 102 Astir CS, SZD 30 Pirat, SZD 36 A Cobra 15, SZD 48 Jantar Standard 2, SZD 22 C Mucha Standard, Cirrus Standart.

Sekcja paralotniowa demonstrowała swój sprzęt, a dla bardziej wytrwałych dostępne do obejrzenia  były też: HM 1000 (Pchła Nieba), Skyranger, a także sprzęt spadochronowy.


Lądujacy szybowiec G 102 Astir CS podcczas Dnia Dziecka (fot. Robert Komisarczyk)

W najbliższym czasie Aeroklub Kujawski przygotowuje się do dużej imprezy Dni Inowrocławia, następnie zawody mikrolotowe, modelarskie i inne.

Inowrocławskie lotnisko jest obiektem porzytku publicznego i cała infrastruktura musi być w nienagannym stanie czego dowodem są częste sianokosy na płycie wzlotów tworzące również malownicze tło do zdjęć samolotów i szybowców. Na lotnisku często  można spotkać spotterów wykonujących artystyczne fotografie statków powietrznych należących do Aeroklubu Kujawskiego.

Jednak Lotnictwo to przedewszystkim sprawny sprzęt i odpowiedzialność. Utrzymanie ciągłości do lotu naszych statków powietrznych (Camo),  jest dokonywane przy współpracy z Aeroklubem Koninskim. Z całą pewnoscią możemy powiedzieć, że nasza kooperacja jest wysokim poziomie partnerskim – mówi Jarosław Rogowski, Dyrektor Aeroklubu Kujawskiego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony