Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rajd po lotniskach Litwy zakończony - Nowy cykl promocji Mazur rozpoczęty

Rajd lotniczy po lotniskach Litwy trwał od soboty do niedzieli. Do piątku wieczorem na lotnisko Kętrzyn Wilamowo przyleciało 26 samolotów. Jak zwykle wieczór (piątkowy) został wykorzystany na omówienie procedur i całej logistyki Rajdu na lotniska Litwy. A po części nawigacyjno-roboczej bardzo sympatyczny wieczór towarzysko-integracyjny. Ranek w sobotę 11 września okazał się niekorzystny dla realizowania założonego programu Rajdu. Mimo zbiórki całej ekipy na lotnisku o 07 00 (bo planowano odlot o 07 30) piloci i załogi samolotów musieli uzbroić się w cierpliwość. Nastąpiły coraz dłuższe chwilę oczekiwania na poprawę widzialności i podstawy chmur. Jednak nie wszyscy wytrzymali presje niepewności co do szans wylotu na Litwę. Niestety, ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne (po wschodniej stronie lotniska) i znaczne opóźnienie rozpoczęcia Rajdu, 4 załogi wycofały się z udziału w Rajdzie i w sobotę popołudniu opuściło kętrzyńskie lotnisko udając się w domowe pielesze.

Warunki meteorologiczne poprawiły się na tyle by można było zgłosić plan lotu, dopiero ok. godziny 16-tej. Krótki briefing pilotów, omówienie trasy do Druskiennik i wszyscy ruszyli, by jak najszybciej wystartować z Wilamowa. Kawalkada samolotów wystartowała zgodnie z ustaleniami – od najszybszych do najwolniejszych, zamykających ekipę rajdowych samolotów. Utrzymując odpowiednią separację ekipa Rajdu zajmowała przestrzeń 50 km licząc od pierwszego do końcowego samolotu.

Po pokazowym wylądowaniu naszej grupy samolotów na lotnisku w Druskiennikach Rajdowicze zwiedzali Druskienniki, imponujący park wodny, a wieczór spędzili integrując się z załogami litewskimi przy wspólnej kolacji i uczestnicząc w specjalnym koncercie bardzo nastrojowej restauracji „Kolonados”.

W niedzielę pogoda na Litwie była wymarzona do podniebnych lotów. Po śniadaniu załogi przewiezione zostały na lotnisko, na którym pozostawili swoje samoloty. Po krótkiej odprawie i przygotowaniu podniebnych maszyn do startu załogi poleciały na lotnisko Paluknys, gdzie czekało lądowanie na celność.

Po zwiedzeniu lotniska, poznaniu bardzo nowoczesnego ośrodka szkolenia pilotów na trenażerach Boeinga 737, udali się do Kowna. Na lotnisku Aleksotas po wylądowaniu ku zaskoczeniu załóg Rajdu czekała na nich Polonia litewska. Grupa Polaków przyniosła ze sobą flagę polską, dzieci trzymały biało-czerwone i litewskie chorągiewki. Po wylądowaniu rajdowicze udali się do przybyłych ich powitać osób. Wówczas Polonia zaczęła śpiewać znane staropolskie piosenki o charakterze ludowym i patriotycznym. Wzruszenie mieszało się z radością. Po krótkich rozmowach wszyscy zrobili sobie „rodzinne” zdjęcia na tle polskiej flagi przyniesionej przez gospodarzy. Jeden z pilotów biorących udział w Rajdzie wyciągnął ze swojego samolotu biało-czerwoną flagę z orłem w koronie do wspólnego zdjęcia. Flaga ta towarzyszyła mu w wielu miejscach na świecie, m.in. podczas misji w Iraku.

Po kilku chwilach dla fotoreporterów przyszła kolej na poczęstunek tortem, obdarowywanie upominkami przez obydwie strony oraz życzenia wszystkiego dobrego.

Po wymianie wzajemnych dowodów sympatii wszyscy udali się do pobliskiego Muzeum Lotnictwa, gdzie nastąpić miała konferencja prasowa i uroczyste zakończenie Rajdu.

Wśród przybyłych na konferencję byli m.in. Pierwszy Sekretarz Ambasady na Litwie Pan Piotr Wdowiak, Poseł litewskiego Sejmu Rytas Kupčinskas, Burmistrz Birstonas Juozas Aleksandravicius, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego Pan Mirosław Nowakowski, Prezes Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA POLAND Pan Błażej Krupa, pomocnik członka Sejmu Litwy R.Kupčinskasa – Raminta Baltuškienė, Przedstawiciel Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie Pan Piotr Pancer, Wicewójt Gminy Giżycko Tomasz Juszkiewicz, Sekretarz Gminy Giżycko Dariusz Grygiencza.

Wśród przybyłych byli również przedstawiciele branży turystycznej oraz litewskie i polskie media na czele z Polską Agencją Prasową.

Wszyscy prelegenci w swoich przemówieniach zwracali szczególną uwagę na możliwości turystyki lotniczej jako nowej formy otwarcia kontaktów pomiędzy Polską a Litwą oraz współpracę na rzecz wspólnego stworzenia nowego produktu turystycznego, tj. właśnie turystyki lotniczej. Wśród występujących osób był również Prezes Aeroklubu Krainy Jezior Stanisław Tołwiński. AKJ był inicjatorem i współorganizatorem Rajdu po lotniskach Litwy.

Kolejnym etapem konferencji była prezentacja konkursu na nowy Cud Natury. Mazury – finalista konkursu starają się o miano tego tytułu. Stąd też Międzynarodowy Rajd Lotniczy po lotniskach Litwy był jednocześnie inauguracją nowego cyklu promocyjnego Mazur: „Masurian Wonder Tour”.

Licznie zebrani uczestnicy konferencji mieli okazję podziwiać Mazury dzięki prezentacjom multimedialnym oraz kilkunastominutowym filmikom uchwycających piękno regionu. Trudno jednak oddać całe bogactwo Mazur w ciągu kilkudziesięciu minut. Dlatego też zachęcano do głosowania na Mazury podczas trwania konkursu oraz zaproszono uczestników do odwiedzenia naszego kraju.

Niestety, wszystko co dobre musi się skończyć. Nie inaczej było w przypadku tego Rajdu. Po konferencji piloci udali się do swoich samolotów w celu przygotowania do lotu. Większość z załóg pochodziła z centralnej i południowej Polski. Długa więc czekała ich droga. Załogi musiały dostać się na swoje macierzyste lotniska do zmierzchu, bowiem większość samolotów przybyła z lotnisk, na których nie było oświetlenia umożliwiających starty i lądowania w nocy.

Po Rajdzie pozostało wiele wrażeń i pozytywnych emocji oraz wielki smutek, że musiał się tak szybko skończyć. Do niektórych aspektów jego przebiegu jeszcze będzie okazja wrócić.

Wyjątkowość wyprawy potwierdzały wszystkie załogi. Większość z nich przyleci na lotnisko Kętrzyn Wilamowo już w czerwcu na Międzynarodowy Rajd Lotniczy po lotniskach Warmii i Mazur. Wielu z nich na wspólną wyprawę zaprosi swoich przyjaciół i znajomych.

Rajd był częścią projektu pn.: „Inauguracja Transgranicznej Turystyki Lotniczej” realizowanego przez trzy zaprzyjaźnione aerokluby: Aeroklub Krainy Jezior (Polska), Kauno Aeroklubas (Litwa) i Mariampoles Areoklubas (Litwa). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


Kamil Purłan

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony