Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej i Szybowcowej i obchody 90-lecia Aeroklubu Gdańskiego
Interesuje cię świat lotnictwa i masz ochotę popatrzeć na lotnicze akrobacje z ziemi? Swietnie! Zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie, jakim są Mistrzostwa Akrobacji Samolotowej i Szybowcowej Polski, których organizatorem jest Aeroklub Gdański.
Zawody odbędą się w dniach 4-7.06.2019 r. na lotnisku w Pruszczu Gdańskim. Podczas kilkudniowych zawodów uczestnicy będą znajdować się pod skrzydłami wykwalifikowanego jury. Mistrzostwa odbędą się w dwóch klasach: Unlimited i Advanced. 8 czerwca odbędzie się oficjalne zakończęnie zawodów. Wcześniej, 3 czerwca, odbędzie się oficjalny trening zawodników. Zapraszamy do kibicowania zawodnikom. Więcej o zawodach TUTAJ.
Po intensywnym tygodniu zawodów akrobacyjnych czas na świętowanie i kolejną lotniczą przygodę!
W tym roku Aeroklub Gdański obchodzi 90-te urodziny. Dlatego w dniu 8.06.2019 r. zaprasza na lotnisko w Pruszczu Gdańskim wszystkich miłośników, pasjonatów (i nie tylko) lotnictwa! Odbędzie się impreza, która kończy Mistrzostwa Polski w Akrobacji i jednocześnie rozpoczyna ważny etap dla historii Aeroklubu Gdańskiego.
W tym dniu wszyscy, którzy przybędą na lotnisko w Pruszczu Gdańskim będą mieli okazję podziwiać ikony polskiego lotnictwa. Nie zabraknie pokazów grup akrobacyjnych, śmigłowców czy skoków spadochronowych.
8 czerwca odbędą się pokazy lotnicze w których udział wezmą zarówno wojskowe jak i cywilne statki powietrzne. Niewątpliwą atrakcją będzie przelot samolotów SU oraz MIG a także samolotu C-130 „Herkules”. Wśród atrakcji „cywilnych” będziemy mogli obejrzeć Marię Muś na śmigłowcu BO-105, Macieja Pośpieszyńskiego i Marka Choim na samolocie Extra 300, formację 3AT-3, JAK-3 i innych. Na wystawie statycznej prezentowany będzie sprzęt wojskowy oraz cywilny, na najmłodszych czekać będą liczne atrakcje.
– Nie nudź się w domu. Przyjdź do nas i sam zobacz na własne oczy, jak wygląda lotniczy świat! Fajna zabawa czeka KAŻDEGO, zarówno zapaleńców lotnictwa, tych najstarszych i tych najmłodszych, fotografów, całe rodziny, mieszkańców, przyjezdnych jak i przypadkowych przechodniów. Gwarantujemy fantastyczną zabawę oraz niesamowite wrażenia i emocje – zapraszają członkowie Aeroklubu Gdańskiego.
Program obchodów:
10:00 – 12:00 Blok Pokazowy 49 Baza Lotnicza
12:00 – 13:00 Uroczyste Otwarcie Obchodów 90-lecia
13:00 – 19.00 Rozpoczęcie Bloku Pokazu Dynamicznego Aeroklubu Gdańskiego
18:00 – 19:00 Zakończenie Mistrzostw Polski W Akrobacji
19:00 – 02:00 Hangar Party – Otwarcie Strefy Vip
Czyli czeka nas najbardziej lotniczy tydzień w roku ! Dla obserwatorów wstęp wolny.
Więcej informacji na stronie www.mistrzostwa.aeroklub.gda.pl/mistrzostwa/ oraz na stronie wydarzenia.
Historia Aeroklubu Gdańskiego
Aeroklub Gdański został utworzony 12 lipca 1929 roku, jako jedno z najstarszych stowarzyszeń w Trójmieście a zarazem największa organizacja lotnicza w północnej Polsce. Jest on posiadaczem wielu nagród, a jego członkowie mają na koncie wiele rekordów.
Jego początki sięgają 1925 roku, gdzie na Politechnice Gdańskiej została zorganizowana Sekcja Lotniczo – Samochodowa. Z czasem na potrzeby studentów została wyodrębniona Sekcja Lotnicza.
Lotnisko początkowo znajdowało się w Rumii, gdzie w domu Pani Marii Zarudzkiej powstawały plany i projekty dotyczące działalności klubu. W ciągu 10 lat Aeroklub Gdański znacznie przyczynił się do obecności narodowości polskiej w Wolnym Mieście Gdańsku. Członkowie Aeroklubu Gdańskiego czynnie służyli Państwu w trakcie wojny. Walczyli w miarę swoich możliwości, a nawet płacili za to życiem. Pewna ilość lotników zdołała przedostać się do Francji i Wielkiej Brytanii. Najpiękniejszą kartę zapisał wybitny pilot jakim był Gerard Ranoszek. Przeszedł on wszystkie szczeble dowodzenia podczas 3-letniej służbie w dywizjonie 307. Za swoją odwagę został odznaczony orderem Virtiti Militari, 4-krotnie Krzyżem Walecznych oraz Brytyjskim Krzyżem Lotniczym D.F.C.
Działalność Aeroklubu Gdańskiego została przerwana na 6 lat, gdyż przez wojnę przepadł cały dobytek. Zniszczono wszystko co posiadał AG, ale nie zdołano zniszczyć zamiłowania do lotnictwa i zapału do reaktywowania dalszej pracy.
W 1948 roku lotnisko we Wrzeszczu zostało podzielone między Aeroklub i Jednostkę Wojskową Szturmowych samolotów IŁ-10. Od tego momentu piloci mogli trenować tylko w soboty i niedziele. W sierpniu tego roku jeden z pilotów uciekł samolotem na Bornholm. W ramach odpowiedzialności zbiorowej zostały zawieszony wszystkie loty, a Zarząd Aeroklubu zawieszony w czynnościach. Następnie Zarząd został rozwiązany, a w jego miejsce powołano Zarząd Komisaryczny. Wiosną w 1949 roku odsunięto od latania 35 pilotów, przede wszystkim przedwojennych, często najbardziej oddanych lotnictwu ludzi we wszystkich aeroklubach w kraju.
W kilka dni po odwieszeniu lotów 26 października 1950 roku następna ucieczka pilotów, studentów Politechniki Gdańskiej pociąga za sobą konsekwencje w postaci zawieszenia lotów i zaprzestania działalności Aeroklubu. Aresztowano kilku pracowników oraz kierownika szkoły szybowcowej. Ponadto została zawieszona sekcja lotnicza na Politechnice Gdańskiej, a studentów przeniesiono do Wrocławia.
Równolegle do tych wydarzeń wydział szkolenia Aeroklubu Ligi Lotniczej miał przeprowadzić kurs dokształcający dla młodych instruktorów szybowcowych z I turnusu ISIS. Dla realizacji programu potrzebny był jednak co najmniej jeden pilot holujący. Ponieważ wszyscy piloci samolotowi byli zawieszeni konieczna była szybka weryfikacja i dopuszczenie do lotów jednego pilota. Po dogłębnej analizie wybrano najbardziej zaufanego pilota – Jerzego Kuleszy, który był zastępcą szefa wyszkolenia Ligi Lotniczej. Jego ucieczka do Szwecji stała się największym szokiem ówczesnych służb bezpieczeństwa i władz lotniczych. Konsekwencją tego faktu był definitywny zakaz lotów dla pilotów cywilnych w Polsce.
Z końcem 1950 roku działalność lotnicza szybowcowa przenosi się do Strzebielina, a samolotowa praktycznie przestaje istnieć. Samoloty stały zamknięte na kłódkę, wprowadzono ochronę wartowników, a prawo wstępu miały tylko osoby ze specjalnej listy.
01.04.1957 zaczyna się najwspanialszy okres działalności Aeroklubu Gdańskiego, gdyż można było go reaktywować. Powrócił do życia sport samolotowy, rozkwitło szybownictwo i modelarstwo oraz zaczęła działać sekcja spadochronowa, która prowadzona była przez Ireneusza Zapaśnika. Jest on autorem trzech rekordów Polski – skoku z 600m, i 1500m z natychmiastowym otwarciem i z 1000m z opóźnionym otwarciem spadochronu. W grudniu 1958 otrzymał za te wyczyny tytuł Mistrza Sportu. Był on również inicjatorem i wykonawcą wielu cennych dla AG pomysłów organizacyjnych i propagandowych takich jak skoki do morza i Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. Sekcja modelarska nie pozostawała z tyłu, gdyż jej ogromnym sukcesem było zdobycie rekordu Polski w długotrwałości lotu modelem sterowanym radiem, który trwał 22 min 58 sec.
W 1960 roku odbyły się I Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. Z biegiem lat stały się one tradycyjną imprezą ściśle powiązaną z obchodami Dnia Gdańska, a później Targami Dominikańskimi. Rok później szybownicy osiągają swoje pierwsze sukcesy: przewyższenie 3000m w chmurze oraz przelot docelowy 500km i pierwsza w historii Aeroklubu Gdańskiego diamentowa odznaka zdobyta przez Marka Kochanowskiego.
Lata 1962 – 1963 to pasmo ogromnych sukcesów. Najpierw koczek Aeroklubu – Andrzej Kiryluk ustanawia międzynarodowy rekord skoku w nocy z wysokości 2000m z natychmiastowym otwarciem na celność lądowania – 6,77m. Następnie Ireneusz Zapaśnik bierze udział w VI Spadochronowych Mistrzostwach Świata w Orange w USA. Dużym osiągnięciem cieszy się również Antonina Chmielarczyk, która zdobywa tytuł Mistrzyni Polski w skokach spadochronowych. Ponadto w zawodach o Puchar Ziemi Lubuskiej zespół AG w skoku grupowym zajmuje II miejsce wśród 13 zespołów. Do sportowych osiągnięć przyczynia się także modelarz Janusz Fiuk, który zdobywa w Kielcach tytuł Mistrza Polski w klasie latających modeli redukcyjnych, a najlepszym modelarzem roku w Aeroklubie Gdańskim zostaje Andrzej Balcerski.
W ciągu następnych lat szybownicy gdańscy coraz bardziej aktywizują latanie wyczynowe, padają kolejne rekordy przelecianych kilometrów, przelotów warunkowych i odznak. Sezon szybowcowy w 1966 roku okazuje się jednym z najbogatszych w sportowe osiągnięcia krajowe i międzynarodowe. Również spadochroniarze odnoszą sukcesy za granicą, a sekcja modelarska Aeroklubu Gdańskiego staje się jedną z najsilniejszych w kraju.
Lata 1970 – 1972 nie były już tak korzystne dla Aeroklubu. Sekcja samolotowa wyraźnie obniżyła loty treningowe, przyczyną była działalność LZUG, który angażował prawie wszystkich zdolnych do pilotowania samolotów rolniczych. Nie było więc czasu na latanie sportowe. Następnie planowana była likwidacja lotniska w Gdańsku – Wrzeszczu, na którym powstać miała budowa osiedla mieszkaniowego Gdańsk – Zaspa. Pomimo trudności działalność lotnicza jest dalej aktywnie prowadzona.
1 kwietnia 1974 roku Aeroklub Gdański rozpoczął swoją działalność w nowej lokalizacji na wojskowym lotnisku w Pruszczu Gdańskim, gdzie znajduje się do dzisiaj. Nie zrezygnowano jednak z lotniska w Gdańsku Wrzeszczu. Działalność lotnicza prowadzona była jednocześnie w dwóch miejscach. W Pruszczu odbywały się loty, natomiast lotnisko Gdańsk Wrzeszcz wykorzystywane było w celach technicznych.
W 1979 Aeroklub Gdański świętował swoje 50-lecie. Aby upamiętnić to wydarzenie po raz pierwszy zostały zorganizowane Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej. W 1981 roku upłynęło 25 lat działalności sekcji spadochronowej. W 1983 roku aeroklub żegna swego długoletniego prezesa Zygmunta Franaszczuka. To właśnie za okresu jego prezesury aeroklub był uważany za jeden z najlepszych w kraju. Wiosną 1986 AG otrzymuje znane wszystkim, dwa nowe szybowce Puchacza oraz Juniora. Swój pierwszy balon na ogrzane powietrze aeroklub otrzymuje w 1988 roku.
W 1989 roku aeroklub świętuje już swoje 60-lecie. Z tej okazji zorganizowane zostają jublileuszowe XXV Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. W 1992 roku przez Aeroklub Gdański zostaje uzyskana koncesja potwierdzona certyfikatem do prowadzenia działalności gospodarczej. Infrastruktura przechodzi znaczny remont, przeprowadzone również zostają konieczne naprawy sprzętu. Niestety sekcja spadochronowa nie posiada wystarczającej ilości sprzętu szkoleniowego, dlatego też w roku tym nie wyszkoli nikogo. W roku tym również umiera jeden z założycieli i długoletni kierownik Antoni Matheus. W 1993 roku aeroklub dotyka kryzys finansowy. Podjęta zostaje decyzja, aby wszystkie loty łączyć z lotami usługowymi i zminimalizować zarówno działalność sportową jak i wyczynową. Niestety znacznie spada liczba godzin wylatanych przez sekcję samolotową. Tendencję spadkową można również dostrzec w sekcji spadochronowej.
Swój kolejny jubileusz, czyli 65-lecie organizacja obchodzi w 1994 roku. W 1996 roku aeroklub staje się prawnym właścicielem hangaru wraz z przybudówkami oraz budynku administracyjnego. W 1999 roku aeroklub obchodzi swój kolejny jubileusz, a mianowicie 70-lecie. Wydarzeniem podkreślającym jubileusz, a jednocześnie przynoszącym rozgłos w całej Polsce był start z lotniska w Rębiechowie do pierwszego odcinka przelotu Europy Nordkapp w Norwegii przez dwójkę motolotniarzy Ryszarda Grotha i Andrzeja Tylińskiego.
Komentarze