Ostateczna próba Solar Impulse przed lotem dookoła świata

Solar Impulse

24 maja, Solar Impulse, samolot napędzany energią słoneczną, który został opracowany przez Bertranda Piccarda i Andre’a Borschberga, wystartował z Payerne w Szwajcarii i skierował się do stolicy Maroka, Rabatu. Lot jest objęty patronatem króla Mohammeda VI i jest wykonywany na zaproszenie Moroccan Agency for Solar Energy (MASEN). Ze względów technicznych, jak również celem zmiany pilotów, samolot musi wykonać międzylądowanie w Madrycie.

W Maroku, zespół Solar Impulse weźmie udział w uroczystości w rejonie Ouarzazate, gdzie Agencja MASEN planuje zbudować największą na świecie elektrownię słoneczną. Zakład, który będzie produkował 160 MW energii, jest częścią planu energetycznego tego kraju, który do 2020 r. zakłada zbudowanie pięciu parków słonecznych o mocy 2000 MW, co ma pozwolić zmniejszyć emisję CO2 o 3,7 mln ton rocznie. Ten pionierski projekt, którego filozofią jest wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, jest wspierany przez zespół Solar Impulse.

W trakcie pierwszego odcinka 2,5 tys. kilometrowej podróży (do Madrytu), Andre Borschberg wzniósł samolot samolot na wysokość 8200 m. Czas lądowania na lotnisku Barajas został tak skalkulowany, aby Solar Impulse mógł uniknąć największego natężenia międzynarodowego ruchu lotniczego. Wyprawa jest traktowana jako próba generalna przed planowanym na 2014 r. lotem dookoła świata i ma również pomóc zespołowi Solar Impulse przygotować się do wyzwań związanych z poruszaniem się w przestrzeni, gdzie odbywa się regularny ruch lotniczy, a także przećwiczyć kwestie logistyczne oraz współpracę z lotniskami.

Solar Impulse posiada rozpiętość skrzydeł 63,40 m i wagę 1,6 tony. Jego kadłub pokryty jest ok. 12000 tysiącami baterii słonecznych, zasilających 4 silniki elektryczne. Na czas nocnych lotów energia gromadzona jest w zamontowanych na pokładzie litowych akumulatorach.Samolot może operować tylko przy bezchmurnym niebie i wietrze o maksymalnej sile 5 węzłów. W locie poziomym osiąga prędkość 23 węzłów.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.solarimpulse.com

Źródło: aero-news.net
comments powered by Disqus