NTSB ostrzega przed lądowaniem na niewłaściwym lotnisku

B737 linii Southwest, który 12 stycznia wylądował na niewłaściwym lotnisku w USA

W następstwie dwóch ostatnich incydentów, podczas których duże samoloty komunikacyjne (jeden transportowy i jeden pasażerski) wylądowały na niewłasciwych lotniskach, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu USA (NTSB) opublikowała skierowany do pilotów safety alert. Zwraca w nim uwagę na zachowanie szczególnej czujności, w celu uniknięcia potencjalnie katastrofalnych w skutkach błędów.

Ostatnie ostrzeżenie dotyczące lądowań na „złym” lotnisku dotyczy incydentu ze stycznia 2014 r.,  kiedy Boeing 737 linii Southwest Airlines wylądował na lotnisku w Branson w stanie Missouri oraz incydentu z listopada 2013 r., w którym samolot transportowy Boeing 747 Dreamlifter przyziemił na niespełna 1900 metrowym pasie startowym obiektu GA zamiast na docelowym lotnisku oddalonym o około 20 km z pasem o długości 3500 m.

Podejście do lądowania na niewłaściwym lotnisku niesie za sobą poważne zagrożenie bezpieczeństwa, w tym ryzyko przekroczenia pasa po lądowaniu jeśli okazałoby się, że jest za krótki dla danego typu samolotu. Dodatkowo, istnieje ryzyko kolizji z innym statkiem powietrznym, w wyniku niespodziewanego wtargnięcia na drogę startową.

„Każdy z nas doświadczył kiedyś chwilowej utraty świadomości sytuacyjnej, ale dla pilotów konsekwencje lądowania na jakimkolwiek innym lotnisku, niż docelowe oraz lądowania na niewłaściwym pasie startowym lub drodze kołowania, mogą mieć katastrofalne skutki", powiedziała prezes NTSB, Deborah A.P. Hersman. "Dlatego tak ważne jest, aby zachować czujność w realizacji wszystkich procedur podczas każdego lotu", dodała.

W publikacji przedstawiono pięć kroków, które piloci powinni podjąć w celu uniknięcia lądowania na „złym” lotnisku i zapewnienia sobie, a także pasażerom dodatkowych środków bezpieczeństwa.

Dokument dostępny jest tutaj

Źródło: aero-news.net
comments powered by Disqus