Kolejny operator zmienia zamówienie z Boeinga na Airbusa

B737 naleźący do linii Xiamen Airlines, fot. CH-Aviation

Xiamen Airlines, chiński przewoźnik, który do tej pory w swojej flocie miał jedynie samoloty Boeinga, planuje wdrożyć pierwsze konstrukcje wyprodukowane przez Airbusa, dzierżawiąc od 2021 r. dziesięć A321neo. Wiadomość pojawiła się dzień po podpisaniu przez Stany Zjednoczone i Chiny pierwszej fazy umowy handlowej, która może pomóc Boeingowi w sprzedaży większej liczby swoich konstrukcji w Azji.

Jak wskazano w zamówieniu opublikowanym 16 stycznia 2020 r., Xiamen Airlines chce nabyć 10 A321neo na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Przewiduje się, że dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2021 r. i potrwają do 2023 r. Chiński przewoźnik obsługuje obecnie flotę złożoną wyłącznie z modeli Boeing 737 i 787. Wśród 167 samolotów, którymi obecnie lata, znajduje się 12 Dreamlinerów i 155 egzemplarzy 737, z których większość to model 737-800. Jednak Xiamen Airlines jest również jednym z operatorów Boeinga 737 MAX, którego ma dziesięć egzemplarzy.

Chiny były jednym z pierwszych krajów, które wprowadziły zakaz lotów B737 MAX po katastrofie samolotu Ethiopian Airlines w dniu 9 marca 2019 r. 10 marca chińska administracja lotnictwa cywilnego (CAAC) uziemiła samoloty tego typu, podobnie jak inne nadzory lotnicze na świecie.

Boeing wydał oświadczenie, w którym chwali umowę handlową między USA, a Chinami, nazywając ją „korzystną dla obu stron”: „Jesteśmy dumni z tego, że samoloty Boeinga nadal będą częścią tego cennego związku, który napędzał innowacje lotnicze i utrzymywał zatrudnienie w produkcji”. Ostatnie zamówienie dla Boeinga z kraju azjatyckiego miało miejsce w listopadzie 2017 r., kiedy uzgodniono sprzedaż 300 samolotów China Aviation Supplies Holding Company, która wynajmuje je różnym chińskim liniom lotniczym.

Źródło: aero-news.net
comments powered by Disqus