eSpyder Greenwing z niemieckim certyfikatem
Firma GreenWing International otrzymała od Niemieckiego Stowarzyszenia Samolotów Ultralekkich DULV (Deutscher Ultraleicht Flugverbande) certyfikat dla elektrycznie napędzanej konstrukcji eSpyder. „Wierzymy, że jest to pierwszy raz, kiedy organ krajowy wydał certyfikat dla elektrycznego samolotu", zauważył prezes spółki Tian Yu. Z tego typu napędem użytkowane są również motoszybowce, dla których jednak niektóre kraje nie wymagają przejścia procesu certyfikacji.
GreenWing prowadzi starania aby wprowadzić eSpyder do produkcji pod koniec 2013 r. Szczegółowe informacje na temat cen i dostępności zostaną ogłoszone podczas pokazów lotniczych EAA AirVenture 2013 w Oshkosh. Według wstępnych założeń, eSpyder będzie dostępny w USA najpierw jako eksperymentalna amatorska konstrukcja do samodzielnego złożenia, a później jako Light Sport Aircraft (gdy przepisy zezwolą na stosowanie napędu elektrycznego).
W Niemczech i innych krajach, które uznają certyfikat DULV, eSpyder będzie oferowany jako fabrycznie zmontowany samolot. Firma informuje, iż konstrukcja ta zapewni pilotom bezprecedensowe doświadczenia lotu z niezwykle cichą (51 dB) jednostką napędową. "Ten samolot pozwala na wykonywanie lotów na wysokości 300 metrów i wsłuchiwania się w to co się dzieje na powierzchni ziemi", powiedział Yu. Normalna rozmowa odbywa się na poziomie około 60 dB.
Przedstawiciel spółki GreenWing wyjaśniał, iż eSpyder został zaprojektowany w sposób, który umożlia szybkie, łatwe i niezawodne ładowanie. Dzięki szybkiej ładowarce, akumulatory mogą odzyskac sprawność w dwukrotności czasu trwania lotu. Przykładowo, gdy pilot spędził w powietrzu 45 minut, to baterie mogą być ponownie w pełni naładowane po 90 minutach.
„Piloci już wyrażają zainteresowanie wykorzystaniem energii słonecznej do stacji ładowania”, zauważył Yu. "Zamontowanie ogniw słonecznych na dachu hangaru będzie umożliwiało naładowanie akumulatorów między lotami tak, żeby samolot mógł być wykorzystywany codziennie bez konieczności pobierania energii z sieci energetycznej". Prędkość przeciągnięcia tej konstrukcji wynosi zaledwie 24 węzły, a długość lądowania liczona w setkach stóp i niemal bezgłośny napęd oznaczają, że eSpyder będzie mógł operować z wielu niedostępnych obecnie miejsc.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.electricaviation.com
(mz)
Komentarze