Przejdź do treści
An-2-100
Źródło artykułu

Antonow oblatał turbośmigłową wersję An-2

10 lipca, firma Antonow oblatała turbośmigłową wersję dwupłatowca An-2, oznaczoną jako An-2-100. Zastosowane modernizacje mają odmłodzić tę starzejącą się konstrukcję, której setki egzemplarzy są jeszcze eksploatowane w krajach byłych republik radzieckich i na całym świecie. Podczas pierwszego godzinnego lotu samolot napędzany był przez nową turbośmigłową jednostkę Motor Sich MS-14 o mocy startowej 1103 kW (1500 KM).

Wersja An-2-100 wyposażona została także w nowoczesne trójłopatowe śmigło AV-17 zastosowane w miejsce dotychczasowego czterołopatowego AV-2. Nowy silnik i instalacja śmigła są o 200 kg lżejsze od oryginalnie stosowanych. Według firmy Motor Sich, popyt na silniki turbośmigłowe wciąż wzrasta, a głównym tego powodem są rosnące koszty avgasu, który nie jest już produkowany w krajach WNP.

Antonow dostrzega znaczny potencjał rynkowy dla An-2-100, bowiem na Ukrainie użytkowane są wciąż 54 egzemplarze An-2, ok. 330 latających znajduje się w Rosji, gdzie uziemiono wcześniej ok. 1200 statków powietrznych tego typu. Według producenta, 290 egzemplarzy An-2 jest także wykorzystywanych w Kazachstanie, 143 w Uzbekistanie, 89  w Turkmenistanie, 82 na Białorusi, 63 w Azerbejdżanie, 30 w Kirgistanie, 13 w Armenii i 4 w Mołdawii.

Antonow już wcześniej rozwijał turbośmigłową wersję An-2, znaną jako An-3, ale nie spotkała się ona ze znaczącym zainteresowaniem. Tymczasem Rosja prowadzi prace nad własną turbośmigłową wersję tego samolotu. Instytut Lotnictwa Chaplygin z Nowosybirska (SibNIA), wylatał ok. 40 godzin na wyposażonym w silnik Honeywell TPE331 i pięciołopatowe śmigło Hartzell An-2. SibNIA wprowadził w tej konstrukcji wiele zmian, dzięki którym poprawiły się jej osiągi, jak również zmniejszyła się masa własna samolotu.

(mz)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony