Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airports Conference 2011 dobiegła końca

Zróżnicowane aspekty transportu lotniczego – tak brzmiało hasło przewodnie 7. edycji Airports Conference 2011, która odbyła się w warszawskim Hotelu Marriott, w dniach 16-17 listopada. Konferencja zgromadziła ponad 100 specjalistów i przedstawicieli branży lotniczej, głównie z regionu Europy Środkowej i Wschodniej.

Pierwszy dzień wydarzenia skupił się wokół tematu „Port Lotniczy i jego otoczenie”. Prelegenci, a także uczestnicy paneli dyskusyjnych i Think Tanku podkreślili, że kluczem do sukcesu jest doskonała kooperacja pomiędzy liniami lotniczymi a portem lotniczym. Ważna jest również rywalizacja, która pozwala udoskonalać i proponować najlepsze rozwiązania.

Anca Apahidean, przedstawicielka IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego), podkreśliła, że rynek lotniczy w Europie Centralnej i Wschodniej wciąż się rozwija. – Wartość przewozów lotniczych w skali całego świata wynosi 6 trylionów dolarów rocznie. W regionie CEE z transportu lotniczego korzysta ponad 46 milionów pasażerów i przewozi się 179 tysięcy ton cargo rocznie. Mimo wszystko, rok 2011 nie będzie dobrym rokiem dla ruchu lotniczego, głównie ze względu na niestabilność ekonomiczną w Stanach Zjednoczonych i na Starym Kontynencie – dodała Apahidean.

Jan De Leeuw, Brussels Airlines, zasugerował, iż kluczem do ustanowienia zgodnej i przynoszącej zyski współpracy pomiędzy lotniskiem a linią lotniczą jest wzajemne zrozumienie potrzeb, właściwa równowaga kosztów oraz wyrównana segmentacja.

Podczas debaty, uczestnicy zastanawiali się , kto tak naprawdę decyduje o losie pasażera. – To pasażer sam decyduje o sobie. On podejmuje decyzję i ma wybór, skąd i czym będzie leciał – powiedziała Emilia Osewska-Mądry z BARIP (Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce). Jak pokazuje doświadczenie, na decyzję pasażera składa się czas przelotu do miejsca docelowego, lokalizacja, dostępne udogodnienia oraz obsługa (zarówno na lotnisku, jak i we wszystkich innych miejscach składowych). Gregory Pomarantsev, przedstawiciel linii lotniczych AirBaltic dodał natomiast, że najważniejsza jest praca zespołowa lotniska i linii lotniczych, gdyż to kształtuje i oferuje wartość dla klienta.

Drugiego dnia konferencji uczestnicy rozmawiali na temat przychodów z działalności „poza lotniczej”, które oferują porty lotnicze. Bartosz Baca, BBSG Busienss Advisory, podkreślił, że w biznesie „non-aviation” jest duży potencjał. – Wzrost ruchu lotniczego oznacza wzrost liczby potencjalnych klientów. Obszar do analizy to przede wszystkim parkingi przy lotniskach, scentralizowana infrastruktura, dostawa nafty czy też Airport City – powiedział Baca.

Konferencję zakończyła sesja Air Cargo, której moderatorem był Mariusz Kuczek, dyrektor LOT Cargo. - Transport cargo do i z Europy stanowi 29% światowego lotniczego przewozu towarów. 60% cargo lotniczego w regionie CEE transportuje się z lub do Czech, Węgier oraz Polski. Między tymi trzema krajami a resztą CEE jest kolosalna różnica - powiedział. Aby wzmocnić lotniczy transport cargo w regionie należy m. in. przyspieszyć odprawę celną, zmodernizować infrastrukturę oraz być bardziej elastycznym – zakończył Kuczek.

Pierwszy dzień konferencji uświetniła wieczorna Gala Awionetka 2011. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach: Osobistość Roku, Najlepsza Linia Lotnicza Roku, Najlepszy Port Lotniczy Roku, Innowacyjne Rozwiązanie Roku oraz Wydarzenie Roku.

Osobistością roku został Marek Serafin - redaktor prowadzący portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego, m. in. Za uruchomienie i profesjonalne prowadzenie portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego www.prtl.pl.

Najlepszą Linią Lotniczą Roku uznano Enter Air, za zbudowanie silnej, zarejestrowanej w Polsce linii lotniczej dedykowanej segmentowi przewozów czarterowych.

Najlepszy Port Lotniczy Roku to Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. W uzasadnieniu można było przeczytać, że nagroda trafiła tam m. in. ze względu na dynamiczny rozwój siatki połączeń oferowanych w ruchu pasażerskim oraz za realizację ważnych, kosztownych, poprawiających standard obsługi w Porcie Lotniczym inwestycji.

Najbardziej Innowacyjne Rozwiązanie Roku to Bezpośrednie loty z Gdańska do Krakowa i Wrocławia obsługiwane przez EuroLOT, za spełnienie przez EuroLOT oczekiwań pasażerów w zakresie większej dostępności do bezpośrednich połączeń lotniczych pomiędzy portami regionalnymi.

Za wydarzenie Roku nagrodzone zostało Lotnisko Chopina w Warszawie, za wzorowe przygotowanie do działań w sytuacji nadzwyczajnej i spełnienie standardów zarządzania w warunkach kryzysowych, wynikających z awaryjnego lądowania Boeinga 767. Przyznano też nagrodę specjalną, dla Załogi Lotu nr 16 Boeinga 767 300 Polskich Linii Lotniczych LOT, za wzorową postawę w warunkach nadzwyczajnych oraz bezbłędne wypełnienie standardów postepowania przy awaryjnym lądowaniu dnia 1 listopada br.

Organizatorem wydarzenia Airports Conference 2011 oraz Gali Awionetka 2011 jest Actia Conferences, jeden z działów firmy Actia Forum z Gdyni, specjalizująca się w organizacji prestiżowych, międzynarodowych konferencji skierowanych do szeroko pojętej branży transportowej. Organizatorzy zapowiedzieli, iż kolejna edycja konferencji odbędzie się jesienią przyszłego roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony