Przejdź do treści
Gen. bryg. pil. dr. Mirosław Jemielniak (fot. kpt. M.Nojek)
Źródło artykułu

Lot pożegnalny gen. bryg. pil. dr. Mirosława Jemielniaka

W 8. Bazie Lotnictwa Transportowego odbył się lot pożegnalny gen. bryg. pil. dr. Mirosława Jemielniaka.

W hangarze Grupy Obsługi Technicznej odbyła się z tej okazji uroczysta zbiórka, w której uczestniczyli przełożeni, personel lotniczy i pododdziały 8. BLTr oraz rodzina i grono przyjaciół Generała Jemielniaka. Dowódca uroczystości złożył Zastępcy Dowódcy Operacyjnego RSZ meldunek o gotowości do zbiórki. Gen. Jemielniak zameldował gen. dyw. Tadeuszowi Mikutelowi gotowość do wykonania pożegnalnego lotu w lotnictwie wojskowym i następnie wraz z załogą udał się do samolotu. Po wylądowaniu i opuszczeniu samolotu nastąpiło symboliczne pożegnanie z samolotem poprzez położenie dłoni pilota na kadłubie samolotu.

Po zakończeniu lotu gen. Jemielniak złożył meldunek o wykonaniu pożegnalnego lotu. Następnie dokonane zostały wpisy w ODL (Osobisty Dziennik Lotów) oraz Księdze Pamiątkowej 8. BLTr. Po wpisach głos zabrali przełożeni i koledzy podkreślając wkład gen. bryg. pil. Mirosława Jemielniaka w rozwój Polskich Sił Powietrznych. Gen. bryg. Mirosław Jemielniak w swoim wystąpieniu podziękował kadrze Sił Powietrznych za trzydzieści sześć lat współpracy, bezpieczne zabezpieczenie czterech tysięcy godzin, które spędził w powietrzu na wielu typach statków powietrznych.


(fot. kpt. T.Drąg)

Generał Mirosław Jemielniak jest absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie z 1987 roku. W 1996 roku ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Rzeszowie, a w 2001 roku studia podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W roku 2005 odbył kurs przeszkolenia specjalistycznego pilotów na samolot CASA C-295M, a w 2006 roku kurs specjalistyczny Starszych Inspektorów Bezpieczeństwa Lotów. W 2010 roku ukończył studia podyplomowe w Akademii Obrony Narodowej na kierunku Zarządzanie Lotnictwem, natomiast w 2013 roku Podyplomowe Studia Polityki Obronnej na tej samej Uczelni. Po ukończeniu „Szkoły Orląt” trafił jako starszy pilot do 7. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (PLMB) w Powidzu, a następnie, w 1988 roku, do 8. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. W latach 1989-1994 pełnił służbę w 45. Pułku Lotnictwa Szkolno-Bojowego w Babimoście, w którym od 1991 roku był dowódcą klucza lotniczego.

W latach 1992-2007 związany był z Krakowem, z 13. Pułkiem Lotnictwa Transportowego, a po jego reorganizacji z 13. eskadrą lotnictwa transportowego.

W jednostkach tych zajmował kolejno stanowiska:
w 13. Pułku Lotnictwa Transportowego – starszego pilota, nawigatora, dowódcy załogi klucza lotniczego, dowódcy klucza lotniczego, starszego instruktora pułku; w 13. Eskadrze Lotnictwa Transportowego – inspektora i starszego inspektora BL. W latach 2007-2008 był szefem szkolenia w 3. Brygadzie Lotnictwa Transportowego w Powidzu, a w lutym 2008 roku wrócił do Krakowa na stanowisko dowódcy 8. Bazy Lotniczej, następnie 8. Bazy Lotnictwa Transportowego. 20 sierpnia 2010 roku objął dowodzenie 36. Specjalnym Pułkiem Lotnictwa Transportowego w Warszawie, którego był ostatnim dowódcą do 31 grudnia 2011 roku.

Od 1 stycznia 2012 roku do 2014 roku pełnił obowiązki Szefa Bezpieczeństwa Lotów Sił Powietrznych.  W latach 2014-2017 na stanowisku Dowódcy 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Od 2017 roku do 2019 roku pełnił obowiązki Inspektora Sił Powietrznych. W powietrzu na wszystkich statkach powietrznych spędził około 4000 godzin. Jest licencjonowanym pilotem cywilnym z uprawnieniami instruktora szkolenia praktycznego. Posiada tytuł doktora nauk technicznych, klasę mistrzowską pilota wojskowego z zielonym wieńcem (nadawaną za działania w strefie wojny) a ponadto jest pilotem doświadczalnym pierwszej klasy.

Pilotował takie statki powietrzne jak: Zlin-42M, Zlin 142, C-150 M , Diamond DA20, TS-11 Iskra, SB-Lim2, Lim-5, Lim-6 bis, An-2, An-28, M-28 Bryza, M-28 Skytruck oraz CASA C-295M.

kpt. M.Nojek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony