Przejdź do treści
Źródło artykułu

Siły Powietrzne: zestawy świetlne MOSKIT na wyposażeniu

Siły Powietrzne wzbogaciły się właśnie o kilka przewoźnych zestawów świetlnych typu MOSKIT.
 
Te systemy świateł lotniskowych, produkowane przez brytyjską firmę Metalite, zamówił w 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia, a pośrednikiem w dostawie jest firma Megmar Logistics. Zastąpią one eksploatowane dotychczas w Siłach Powietrznych zestawy Łucz-2 oraz Świetłuszka-2. MOSKIT-y uzupełnią zainstalowane na lotniskach stacjonarne oświetlenie nawigacyjne.

Mogą być też użyte do ubezpieczenia startów i lądowań - jako zapasowe oświetlenie podczas awarii systemu głównego oraz do oświetlenia alternatywnych dróg startowych, lądowisk i drogowych odcinków lotniskowych, jako główne systemy świetlne na lotniskach nie mających stacjonarnego systemu, bądź jako systemy do operacji w goglach noktowizyjnych NVG (Night Vision Goggle) i szkoleń. Za pomocą zestawu MOSKIT można oznaczyć krawędzie drogi startowej o długości do 1500 metrów. Trzem wyszkolonym żołnierzom wystarczy do 20 minut na rozwinięcie zestawu.


Wprowadzenie zestawów MOSKIT do Sił Powietrznych poprzedziła seria testów w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Wykonała je załoga śmigłowca SW-4 „Puszczyk” w kilku etapach w warunkach ograniczonej widoczności (po zapadnięciu zmroku). Testy wykazały, że sprzęt spełnia oczekiwania wojska. Jeden z testowanych zestawów trafił do 41. BLSz. W 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia ma zamówić kolejne zestawy MOSKIT, a także mniejsze (uzupełniające) SALKIT. Trafią one do baz lotniczych Sił Powietrznych, ale także na lotniska Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej.

Tekst: kpt. Grzegorz Grabarczuk, 4. SLSz
Zdjęcia: Metalite Aviation

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony