Tacy jesteśmy – piloci, lotnicy i żołnierze 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego

Mi-8 w locie należący do 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (fot. Piotr Rams)

Piloci, lotnicy, żołnierze 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego każdego dnia podejmują szereg działań, które zapewniają nie tylko bezpieczeństwo, ale przede wszystkim przygotowują do bezpiecznego i skutecznego wykonywania zadań w przypadku zagrożenia.

Nie wszystkie z tych zadań są widoczne, wiele z nich realizowane jest za bramami jednostek wojskowych, w hangarach, na poligonach oraz placach ćwiczeń. Jednak specyfiką lotnictwa jest latanie, a jedyną możliwością pilota, żeby się wyszkolić jest wykonywanie lotów. Dlatego też załogi 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (3. SLTr) przechodzą nieustanne, permanentne szkolenie, aby być zdolnym do działań we wrogim środowisku, w trudnych warunkach atmosferycznych, w różnych warunkach klimatycznych i na słabo wyposażonych lotniskach lub odpowiednio przygotowanych lądowiskach.

W ostatnich latach lotnictwo transportowe przeszło olbrzymie przeobrażenia. Zarówno wymiana sprzętu, jak i szkolenie lotników w ośrodkach za granicą, wprowadzenie nowych procedur działania i współpracy, spowodowały zmiany, które skutkują wzrostem ilości i jakości wykonywanych zadań przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa.

3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego odpowiada za organizację i nadzór nad zabezpieczeniem transportu lotniczego na korzyść wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych, a także za realizację zadań w ramach lotniczego systemu poszukiwania i ratownictwa. W ramach tego przeznaczenia prowadzi szerokie spectrum działań, które obejmują m.in. zadania transportu lotniczego, w tym HEAD i lotnicze ewakuacje medyczne, zabezpieczenie transportu lotniczego w ramach Polskich Kontyngentów Wojskowych, utrzymanie lotniczego systemu poszukiwawczo-ratowniczego, wsparcie lotnicze operacji specjalnych oraz powietrzno-desantowych, transport żołnierzy i ładunków, udział w akcjach pomocy humanitarnej oraz w Akcjach Serce.

W Powidzu, gdzie stacjonują dwie jednostki 3. SLTr: Dowództwo Skrzydła i 33. Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego (33. PBLTr) znajduje się największe lotnisko wojskowe w Polsce, które posiada pas startowy o długości ponad 3,5 km. Dlatego też intensywność lotów oraz innych wykonywanych zadań lotniczych jest tu spora. Ponadto bazy w Warszawie i Krakowie wykonują tzw. loty o statusie VIP lub inaczej zwane HEAD, transportując na terenie kraju i poza jego granicami najważniejsze osoby w państwie.

Ważnym obszarem działalności 3. SLTr jest Zespół Ewakuacji Medycznej (ZEM). Jest to wyspecjalizowany pododdział personelu medycznego z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, który dzięki wysokospecjalistycznemu wyposażeniu zdolny jest do transportu rannych i poszkodowanych, także tych w stanie krytycznym. ZEM ma na swoim koncie transporty polskich żołnierzy z Afganistanu czy z amerykańskiego szpitala z Ramstein do Polski. Ostatnią ważna akcją, którą realizował ZEM był transport chorego 6-letniego Filipka z Warszawy do USA na operację ratującą życie.

Samoloty 3. SLTr dostarczają pomoc humanitarną do wielu miejsc na świecie. Wszędzie tam, gdzie ludzie walczą z klęskami, katastrofami na dużą skalę, gdzie występuje głód, choroby lub potrzebna jest pomoc z zewnątrz pojawiają się samoloty z biało-czerwoną szachownicą na skrzydłach.

Realizując zabezpieczenie transportu lotniczego w ramach Polskich Kontyngentów Wojskowych samoloty latają po całym świecie. Do tej pory wykonywały zadania m.in. w Kosowie, Kongo, Iraku, Czadzie, Afganistanie, Mali, Libanie czy Republice Środkowoafrykańskiej.

Wchodzące w skład 3. SLTr trzy Grupy Poszukiwawczo-Ratownicze pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu poszukiwania i ratownictwa lotniczego. Codziennie trzy śmigłowce są w gotowości do natychmiastowego startu i poszukiwania załóg statków powietrznych, które uległy katastrofie. W maju br. śmigłowiec ratowniczy został użyty do ratowania życia podczas katastrofy drogowej na Zakopiance.

Już od ponad 30 lat trwa współpraca wojskowych lotników i z cywilnym personelem medycznym, czyli tzw. Akcja Serce. W 1988 r. ówczesne Dowództwo Wojsk Lotniczych zawarło umowę o współpracy z Kliniką Kardiochirurgii Śląskiej Akademii Medycznej w Zabrzu w zakresie transportu lotniczego zespołów lekarskich oraz narządów do transplantacji. Przez ten czas lotnicy 3. SLTr przyczyniły się do ratowania życia setek Polaków. Loty w ramach Akcji Serce odbywają się o różnych porach dnia i nocy, a ograniczają ich wykonanie tylko warunki pogodowe panujące na lotniskach. Do połowy października 2019 roku, 3. SLTr wykonało 23 Akcje Serce. Codziennie w Powidzu lub w Krakowie czuwa jedna załoga i jeden statek powietrzny w stałej gotowości do wykonania akcji Serce. Właśnie z tych lotów piloci są najbardziej dumni, ponieważ przynoszą one najwięcej satysfakcji. Akcja Serce to skoordynowany wysiłek wielu ludzi dla ratowania jednego.

Aby te wszystkie zadania mogły być bezpiecznie, sprawnie i efektywnie wykonywane potrzebne jest szkolenie, któremu nieustannie poddawani są piloci oraz cały personel zabezpieczający. Nie da się szkolić załóg lotniczych bez latania, które odbywa się w całej przestrzeni powietrznej Polski. To właśnie od poziomu wyszkolenia załóg zależy bezpieczeństwo tych, na korzyść których piloci każdego dnia wykonują te niezwykle ważne zadania. Jedyną możliwością na osiągnięcie wysokiego poziomu wyszkolenia jest latanie, nie tylko na poligonie.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny
Zdjęcia: Bartek Bera, Piotr Rams, Luiza Wawrzyniak-Kozera, archiwum 3. SLTr

Źródło: 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
comments powered by Disqus