Tankowanie w powietrzu F-16
Manewr tankowania w powietrzu jedenastu samolotów wielozadaniowych F-16 z tankowca KC - 135 zrealizowano w polskiej przestrzeni powietrznej. Tankowanie na "sucho", bez realnego transferu paliwa miało miejsce 5 września br.
Do tankowania z tankowca KC-135 tureckich Sił Powietrznych przystapiło jedenastu pilotów polskich "Jastrzębi". Każdy z nich spędził ok. 2 minut "podłączony" do przewodu paliwowego zwanego "boom-em".
Realizując zadanie tankowania w powietrzu łącznie osiągnięto około 13 godzin nalotu.
Tankowanie polega na precyzyjnym zbliżeniu do wystającego boomu, na wysokości około 8 tysięcy metrów, na której pilot lokalizuje tankowiec po czym operator tankowca ˝umieszcza˝ przewód paliwowy boomu w specjalnym miejscu za kabiną F-16.
W tym czasie samolot musi utrzymywać stałą prędkość, bez przechyleń, około 550-600km/h. Tankowanie trwa około dwóch minut.
Do tankowania samoloty F-16 podchodzą standardowo kluczami, po cztery. Manewr przeprowadza się zarówno w dzień jak i w nocy. Pierwsze tankowanie ˝efów˝ w polskiej przestrzeni powietrznej miało miejsce 26 sierpnia 2009r.
Jeden z materiałów filmowych pokazujący manewr tankowania w powietrzu na kanale YouTube na profilu 2Skrzydlo:
tekst i zdjęcie: kpt. Marlena Bielewicz
oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego
Komentarze