Przejdź do treści
Źródło artykułu

Tankowanie w powietrzu F-16

Manewr tankowania w powietrzu jedenastu samolotów wielozadaniowych F-16 z tankowca KC - 135 zrealizowano w polskiej przestrzeni powietrznej. Tankowanie na "sucho", bez realnego transferu paliwa miało miejsce 5 września br.

Do tankowania z tankowca KC-135 tureckich Sił Powietrznych przystapiło jedenastu pilotów polskich "Jastrzębi". Każdy z nich spędził ok. 2 minut "podłączony" do przewodu paliwowego zwanego "boom-em".

Realizując zadanie tankowania w powietrzu łącznie osiągnięto około 13 godzin nalotu.

Tankowanie polega na precyzyjnym zbliżeniu do wystającego boomu, na wysokości około 8 tysięcy metrów, na której pilot lokalizuje tankowiec po czym operator tankowca ˝umieszcza˝ przewód paliwowy boomu w specjalnym miejscu za kabiną F-16.

W tym czasie samolot musi utrzymywać stałą prędkość, bez przechyleń, około 550-600km/h. Tankowanie trwa około dwóch minut.

Do tankowania samoloty F-16 podchodzą standardowo kluczami, po cztery. Manewr przeprowadza się zarówno w dzień jak i w nocy. Pierwsze tankowanie ˝efów˝ w polskiej przestrzeni powietrznej miało miejsce 26 sierpnia 2009r.

Jeden z materiałów filmowych pokazujący manewr tankowania w powietrzu na kanale YouTube na profilu 2Skrzydlo:
 

 


tekst i zdjęcie: kpt. Marlena Bielewicz
oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony