Przejdź do treści
ZLOT 2013, fot. Piotr Łysakowski
Źródło artykułu

Relacja ze ZLOTu 2013 w Krzesinach

22 października br, Lotnisko w Poznaniu - Krzesinach, godziny poranne. Czekamy w gotowości na największy, coroczny ZLOT wszystkich typów maszyn latających w polskiej armii. Na lotnisku mgła, uniemożliwiająca lądowania. W końcu informacja. Lądują. Mimo wyczekiwania nie narzekamy. Tego dnia na niebie gości piękne, letnie słońce;-)

Na płycie w różnych odstępstwach czasowych pojawiają się pierwsze samoloty. F-16, MiGi 29, Su-22, Orliki, Herkules, Casa, wreszcie Iskry. Śmigłowce zarówno Sił Powietrznych jak i Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej. Wszyscy bezpiecznie lądują.

Powodem przylotu około pięćdziesięciu maszyn z jednostek Wojska Polskiego jest kurs szkoleniowo-metodyczny dla kierowniczej kadry lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej pod nazwą "ZLOT - 2013", który na terenie Poznania odbywa się po raz siódmy.



W obiektach należących do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań Krzesiny, prawie 50 dowódców skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych reprezentujących Siły Powietrzne, Wojska Lądowe i Marynarkę Wojenną przystąpiły do sprawdzianu z wiedzy specjalistycznej. Komisja oceni znajomość prawa lotniczego, zasad planowania i monitorowania lotów procedur operacyjnych, nawigacji ogólnej i radionawigacji, łączności i eksploatacji statków powietrznych.



Podczas kursu sprawdzeniu podlega nie tylko specjalistyczna wiedza ale i umiejętności pilotażowe oraz bojowe dowódców, szefów jednostek lotniczych wszystkich rodzajów wojsk. Na pierwszy ogień, w trakcie lotów na 21. Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach - egzamin z umiejętności pilotażowych i bojowych.



Ostatnią fazą kursu jest szkolenie metodyczne. W jego planie przewidziano m.in. wykłady na temat przyszłości Sił Powietrznych, prac nad powołaniem władzy lotnictwa państwowego, wniosków z wdrażania pierwszego etapu nowego systemu szkolenia lotniczego w „Szkole Orląt", systemu jakości, bezpieczeństwa lotów, zmian głównych regulaminów i instrukcji obowiązujących w lotnictwie wojskowym, wniosków z udziału w misjach wojskowych, przygotowania do wdrożenie systemu szkolenia w oparciu o samolot AJT oraz sposobów podniesienia poziomu sprawności statków powietrznych.

Jak podkreślił kierujący przedsięwzięciem Dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski, kurs i egzamin kierowniczej kadry lotnictwa sił zbrojnych stanowi podsumowanie tegorocznego szkolenia w jednostkach lotniczych.



"W trakcie szkolenia chcemy mówić o możliwościach naszego lotnictwa, jakości szkolenia, nowych systemach, procedurach i o tym, co byśmy chcieli zrobić, żeby było jeszcze lepiej. Żebyśmy latali, tak jak do tej pory, bezpiecznie i optymalnie wykorzystywali nasze możliwości" - powiedział gen. broni pilot Lech Majewski.



Dowódca Sił Powietrznych dodaje, że lotnictwo wojskowe wciąż zyskuje nowy sprzęt. W najbliższych dniach trafią dwa nowe samoloty C-295M, samolot M28 Bryza i śmigłowce W-3 w wersji VIP. Modernizowana też jest infrastruktura wojsk lotniczych w Dęblinie.

"W Dęblinie będzieli mieli bardzo nowoczesne, dobrze zorganizowane lotnisko szkolne, jeden z najlepszych ośrodków szkoleniowych w Europie" - podał gen. Majewski na spotkaniu z dziennikarzami.



Więcej zdjęć ze ZLOTu znajdziesz tutaj

tekst: kpt. Marlena Bielewicz/2. SLT.; ppłk Artur Goławski/ WP DSP
zdjęcia: Piotr Łysakowski/SMLW Krzesiny, kpt. Marlena Bielewicz/2. SLT., Marcin Czajko/SMLW Krzesiny 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony