Przejdź do treści
Źródło artykułu

Niewłaściwe wyważenie przyczyną problemów B733 w powietrzu

10 kwietnia, Brytyjska Komisja ds. Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) opublikowała wstępny raport z incydentu z 19 listopada 2013 r., kiedy należący do linii Titan Airways Boeing 737-300 w wersji cargo (znaki rejestracyjne G-POWC), został niewłaściwie załadowany, co doprowadziło do wykonania lotu ze środkiem ciężkości położonym poza przednim limitem.

Maszyna wykonywała rejs AWC-16V z Edynburga na lotnisko London Stansted z 3 członkami załogi na pokładzie. Podczas rozbiegu i osiągnięciu prędkości Vr (128 KIAS), kapitan musiał mocniej niż zwykle ściągnąć do siebie wolant, tak aby samolot mógł oderwać się od ziemi.

Kontynuując wznoszenie załoga zauważyła także, że trymer musiał być ustawiony w większym niż zwykle zakresie (od 1 do 1,5 więcej jednostek). Ponieważ dalej samolot zachowywał się normalnie, piloci postanowili kontynuować lot. Podczas podejścia znowu stało się zauważalne, iż trymer znajdował się w innym niż normalnie położeniu. Po bezpiecznym lądowaniu, kapitan sprawdził wizualnie pozycje kontenerów (ULD) i stwierdził, że zostały one załadowane w odwrotnej kolejności niż było to opisane w dokumencie załadunku.

Według AAIB, załoga nie była zobowiązana do sprawdzenia załadunku przed startem, jednak zgodnie z instrukcją operacyjną operatora, ostateczna kontrola powinna być przeprowadzona, celem potwierdzenia, że kontenery znajdują się na właściwych pozycjach. Dowódca statku powietrznego wyjaśniał, iż z powodu późnego przybycia ładunku i paliwa, czynność ta została pominięta.

Chociaż w dokumencie przewozowym załadunek był prawidłowo zaplanowany, to w rzeczywistości kontenery ULD zostały załadowane odwrotnie. Fakt ten spowodował, iż środek ciężkości (CG) znajdował się poza przednim dopuszczalnym zakresem. W tym przypadku indeks CG odpowiednio załadowanego samolotu powinien wynieść 38,8 jednostek (przedni limit obwiedni to 16 jednostek), w rzeczywistości jednak z środek ciężkości wyniósł 3,8 jednostki.

Zgodnie z publikacją AAIB, "Kontenery ULD zostały załadowane w kolejności odwrotnej do zamierzonej, w wyniku czego środek ciężkości samolotu znalazł się poza przednim dopuszczalnym zakresem. Wymagało to innych ustawień trymera niż zwykle i większej siły na wolancie, co wpłynęło również na mniejszy kąt wznoszenia. Podczas lotu, także wymagane było ustawienie trymera w większym zakresie niż zwykle, dzięki czemu możliwe było skorygowanie niewłaściwego wyważenia”. 

Operator podjął działania z zakresu bezpieczeństwa i zmienił swoją strategię ładowania samolotów wprowadzając zasadę, iż najcięższe kontenery ULD mają się znajdować jak najbliżej środka ciężkości samolotu. Natomiast w celu wychwycenia ewentualnych błędów podczas ładowania, członek załogi ma teraz obowiązek sprawdzić każdy numer kontenera ULD i jego pozycję w samolocie oraz dokumentach przewozowych. 

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony