Przejdź do treści
Loty 1 BLTR
Źródło artykułu

Gotowi do lotu z papieżem

Trwa odliczanie dni do rozpoczęcia XXXI Światowych Dni Młodzieży. W organizację przedsięwzięcia zaangażowani są również żołnierze 1. Bazy Lotnictwa Transportowego.

Załogi śmigłowców będą zabezpieczały transport lotniczy delegacji papieskiej oraz przedstawicieli naczelnych organów władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej.

Przed nami jedno z trzech najważniejszych przedsięwzięć Sił Zbrojnych RP w tym roku.  Po czerwcowym ćwiczeniu  wojskowym Anakonda-16 i niedawnym warszawskim Szczycie NATO, przyszła kolej na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie.

W organizację największego zgromadzenia pielgrzymów zostali zaangażowani przedstawiciele  służb mundurowych z całej Polski. Żołnierzom 1. Bazy Lotnictwa Transportowego postawiono wyjątkowo odpowiedzialne zadanie -  transport lotniczy papieża Franciszka I i najwyższych urzędników państwowych.


Dowódcą komponentu wydzielonego do realizacji zadań lotniczych podczas ŚDM został płk pil. Stanisław Kondrat - Dowódca 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Pułkownik Kondrat jest jednym z najbardziej doświadczonych pilotów w warszawskiej bazie, spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. Ponadto, wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II w 1999 roku.


Piloci wyznaczeni do realizacji zadań podczas ŚDM mają za sobą tysiące godzin spędzonych za sterami i wielokrotnie latali w trudnych warunkach atmosferycznych. Podczas wizyty w Polsce, Ojciec Święty będzie podróżował śmigłowcem W-3 „Sokół” wyprodukowanym przez Polskie Zakłady Lotnicze w  Świdniku.  "Sokół" w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, w ponad dwudziestoletniej historii eksploatacji śmigłowca,  dał się poznać jako wyjątkowo bezpieczny statek powietrzny.


W celu utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w trakcie realizacji lotów o statusie HEAD, w ciągu ostatnich kilku dni załogi śmigłowców wykonały loty do miejsc, które odwiedzą podczas ŚDM - Jasnej Góry, Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie najbardziej optymalnej możliwości lądowania śmigłowców.    


Piloci odświeżyli nawyki w zakresie lotów w ugrupowaniu pary i klucza z elementami lądowania w terenie doraźnie wybranym z powietrza oraz przećwiczyli w praktyce procedury związane  z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczenia wizyty papieskiej.

Tekst: por. Anna Żuchowska – Rzecznik prasowy 1BLTr
Foto: chor. Jacek Grześkowiak (1BLTr) 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony