Gotowi do lotu z papieżem
Trwa odliczanie dni do rozpoczęcia XXXI Światowych Dni Młodzieży. W organizację przedsięwzięcia zaangażowani są również żołnierze 1. Bazy Lotnictwa Transportowego.
Załogi śmigłowców będą zabezpieczały transport lotniczy delegacji papieskiej oraz przedstawicieli naczelnych organów władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej.
Przed nami jedno z trzech najważniejszych przedsięwzięć Sił Zbrojnych RP w tym roku. Po czerwcowym ćwiczeniu wojskowym Anakonda-16 i niedawnym warszawskim Szczycie NATO, przyszła kolej na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie.
W organizację największego zgromadzenia pielgrzymów zostali zaangażowani przedstawiciele służb mundurowych z całej Polski. Żołnierzom 1. Bazy Lotnictwa Transportowego postawiono wyjątkowo odpowiedzialne zadanie - transport lotniczy papieża Franciszka I i najwyższych urzędników państwowych.
Dowódcą komponentu wydzielonego do realizacji zadań lotniczych podczas ŚDM został płk pil. Stanisław Kondrat - Dowódca 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Pułkownik Kondrat jest jednym z najbardziej doświadczonych pilotów w warszawskiej bazie, spędził za sterami śmigłowców ponad 3200 godzin. Ponadto, wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II w 1999 roku.
Piloci wyznaczeni do realizacji zadań podczas ŚDM mają za sobą tysiące godzin spędzonych za sterami i wielokrotnie latali w trudnych warunkach atmosferycznych. Podczas wizyty w Polsce, Ojciec Święty będzie podróżował śmigłowcem W-3 „Sokół” wyprodukowanym przez Polskie Zakłady Lotnicze w Świdniku. "Sokół" w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, w ponad dwudziestoletniej historii eksploatacji śmigłowca, dał się poznać jako wyjątkowo bezpieczny statek powietrzny.
W celu utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w trakcie realizacji lotów o statusie HEAD, w ciągu ostatnich kilku dni załogi śmigłowców wykonały loty do miejsc, które odwiedzą podczas ŚDM - Jasnej Góry, Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie najbardziej optymalnej możliwości lądowania śmigłowców.
Piloci odświeżyli nawyki w zakresie lotów w ugrupowaniu pary i klucza z elementami lądowania w terenie doraźnie wybranym z powietrza oraz przećwiczyli w praktyce procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczenia wizyty papieskiej.
Tekst: por. Anna Żuchowska – Rzecznik prasowy 1BLTr
Foto: chor. Jacek Grześkowiak (1BLTr)
Komentarze