Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bristell B23 Turbo z certyfikatem EASA

W ubiegłym tygodniu czeski producent samolotów Bristell, firma BRM Aero, poinformował o zakończeniu procesu certyfikacji samolotu Bristell B23 Turbo.

Model B23 Turbo to rozwinięcie samolotu B23 o 140-konną jednostkę napędową Rotax 915iS. Samolot posiada certyfikację w kategorii EASA CS-23 z MTOW=750kg. Może być eksploatowany w warunkach VFR dzień i VFR noc, a producent prowadzi już certyfikację modelu również do lotów IFR (spodziewana do końca 2022).

Wyposażenie samolotu to  podwójny glass-cockpit Garmin G3X Touch, radiostacja Garmin GNC255A (NAV/COM), transponder Garmin (Mode-S, ADS-B), autopilot z panelem sterującym oraz spadochronowy system ratunkowy. Model B23 Turbo może również zostać wyposażony w zaczep do holowania szybowców z MTOW=800kg.

Warto wspomnieć, że pomimo zbliżonego wyglądu samolotu do Bristella kat. UL, w rzeczywistości w wersji B23 wprowadzono kilka zmian konstrukcyjnych m.in. zwiększono usterzenie ogonowe i statecznik poziomy, zwiększono powierzchnię klap oraz wprowadzono zmiany w wymiarach płatowca. Dodatkowo przeprojektowane zostało podwozie, by mogło sprostać eksploatacji podczas szkolenia lotniczego. Ergonomiczna kabina o szerokości 130cm zapewnia komfort na wysokim poziomie i świetnie sprawdza się podczas długich przelotów.


Model Bristell B23 Turbo z powodzeniem może być wykorzystywany w procesie szkolenia pilotów do licencji samolotowej PPL(A), uprawnień do lotów nocnych oraz budowania nalotu. Po uzyskaniu certyfikacji do lotów IFR samolot będzie bardzo ciekawą propozycją na rynku.


Czeska firma BRM Aero wyprodukowała ponad 650 samolotów, z czego kilkadziesiąt z powodzeniem użytkowanych na terenie naszego kraju.

Dodatkowe informacje nt. modelu B23 Turbo dostępne na stronie producenta:
https://www.bristell.com/bristell-b23-turbo/
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony