Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 04/2017
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 04/2017

Kwietniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Dwie dziesiątki Boeinga
W ostatnich miesiącach Boeing zaprezentował dwa nowe samoloty komunikacyjne – szerokokadłubowego Dreamlinera 787-10 i wąskokadłubowego 737 Max 9. W uroczystej prezentacji największego z Dreamlinerów wziął udział prezydent USA Donald Trump. Jak podkreślali obserwatorzy, ceremonia była uderzająco podobna do wieców przedwyborczych. Prezentacja modelu 737 Max 9 wypadła nieco skromniej. Jednak największą sensację w branży wywołała deklaracja szefów koncernu z Seattle o zamiarze opracowania kolejnego modelu z ostatniej z wymienionych rodzin, oznaczonego jako Max 10X.

Czas na Błękitne skrzydła 2016
Jak co roku od lat, tak i podczas tegorocznych centralnych uroczystości z okazji Święta Lotnictwa - 28 sierpnia - wręczane będą Błękitne Skrzydła. Przypominamy, że Błękitne Skrzydła zaczęła przyznawać redakcja Skrzydlatej Polski w 1964 roku. Od 1990 roku to najwyższe w kraju honorowe wyróżnienie lotnicze roku przyznawane jest wspólnie przez Skrzydlatą Polskę i Krajową Radę Lotnictwa, przy wsparciu Aeroklubu Polskiego.

Jak zostać liderem?
Zaczęli latać wiosną 2010. Po trzech latach stali się największym przewoźnikiem czarterowym na polskim niebie. Choć w 2013 na krótko wyprzedził ich czeski Travel Service, już w następnym roku odzyskali pozycję lidera. Od tego czasu nikt nie przewiózł w skali roku więcej pasażerów w ruchu czarterowym niż oni. Od wielu lat mają stabilny udział w rynku przewozów czarterowych z Polski na poziomie 30%. W czasach kiedy na naszym niebie pojawiały się i znikały kolejne polskie czarterowe linie lotnicze, im udało się nie tylko przetrwać, ale także znacznie rozwinąć i umocnić na rynku. Mowa o Enter Air, jedynej polskiej linii lotniczej notowanej na giełdzie.

Pierwszy polski Bo-105
17 marca br. odbył się oblot pierwszego śmigłowca MBB Bo-0105 zarejestrowanego w Polsce. Śmigłowiec ten, choć nie brał udziału w żadnych spektakularnych działaniach militarnych, zyskał sobie swoją własną legendę ze względu na nowatorską konstrukcję i unikalne własności pilotażowe.

Płonące wiatraki
Liczba istniejących w Polsce instalacji wiatrowych (blisko tysiąc sztuk) niewątpliwie robi wrażenie i z pewnością spędza sen z powiek wielu komendantom jednostek ratowniczych. Na pewno jest się nad czym zastanawiać. Ratownictwo w elektrowniach wiatrowych to, niemal w każdym aspekcie, duże wyzwanie dla strażaków. 29 października 2013, w miejscowości Ooltgensplaat, w Holandii wydarzył się jeden z najtragiczniejszych wypadków historii światowej energetyki wiatrowej...

Technika kosmiczna i satelitarna
W Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej, 21 lutego odbyła się inauguracja studiów magisterskich na międzyuczelnianym kierunku Technologie Kosmiczne i Satelitarne (TKiS). Nowy kierunek będzie prowadzony przez trzy uczelnie: Politechnikę Gdańską, Akademię Morską w Gdyni i Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni.

Produkuj w Indiach!
W indiach 14-18 lutego w bazie Indyjskich Wojsk Lotniczych (indian Air Force - IAF) Yelahanka położonej nieopodal miasta Bengaluru (wcześniejsza nazwa Bangalore) odbyła się 11. edycja wystawy lotniczej Aerok India. Wzięło w niej udział 549 wystawców, w tym 279 zagranicznych. Pokazano 72 statki powietrzne.
Indie, będąc regionalnym mocarstwem gospodarczym, demograficznym oraz militarnym, przyciągają licznych dostawców i inwestorów – także w sferze obronności. Z czwartym na świecie (!) rocznym budżetem na obronę, w wysokości ok. 40 mld USD oraz z siłami zbrojnymi liczącymi ponad milion ludzi, Indie są jednym z największych importerów sprzętu wojskowego. Władze Indii, świadome, że duże zapotrzebowanie na uzbrojenie jest doskonałym motorem dla rozwoju własnej gospodarki, w 2014 ogłosiły program Make in India, którego założenia można streścić w jednym zdaniu, wypowiedzianym przez Pratyusha Kumara, Prezesa Boeing India: If you want to win in India, make in India! (Jeśli chcesz wygrać w Indiach, produkuj w Indiach!).

Środkowoeuropejska mieszanka
Prawie trzy dekady po upadku komunizmu w Polsce i zapoczątkowanych przez to wydarzenie głębokich zmianach geopolitycznych w Europie Środkowej coraz wyraźniej zmienia się obraz sił zbrojnych większości państw regionu. Z wyposażenia znika coraz więcej typów w większości przestarzałego poradzieckiego uzbrojenia, które systematycznie – choć zwykle nie w stosunku jeden do jednego – zastępowane jest przez nowocześniejsze odpowiedniki. Nowe lub używane. Tak dzieje się w lotnictwie, choć nie wszystkie państwa powstałe po rozpadzie bloku socjalistycznego stać obecnie na utrzymanie floty samolotów bojowych jako takiej w ogóle...

Nad Nowym Targiem i Tatrami
Zimowe zawody balonów na ogrzane powietrze są niezwykle spektakularne. Bardzo widowiskowe w scenerii śniegu, ale wymagające dla organizatorów i zawodników. Aeroklub Nowy Targ podjął wyzwanie ich cyklicznego organizowania. Aeroklub ten – wraz ze spółką PCD Salami – podjął się misji propagowania sportu balonowego na Podhalu oraz wyłonienia najlepszego pilota zimowych zawodów.

Wspomnienie o Panu Zdzisławie
13 lutego br. zmarł w Lublinie Zdzisław Gurecki – pilot wojskowy z okresu międzywojennego, jeden z twórców Lubelskiego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w latach 1950. Był bardzo ważną postacią dla środowiska lotniczego Lubelszczyzny, którą związał prawie całe swoje lotnicze życie. Przeżył 102 lata.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony