Przejdź do treści
Gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski (fot. Michał Niwicz)
Źródło artykułu

Rok lotniczych wyzwań

Piloci przygotowują się do misji Baltic Air Policing na Litwie oraz do trzeciej zmiany operacji „Inherent Resolve” w Kuwejcie. Wezmą udział w kilkudziesięciu ćwiczeniach lotniczych. Do służby trafią także nowe samoloty – tak o wyzwaniach na 2017 rok mówi gen. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

Kierownictwo resortu obrony przygotowuje reformę dowodzenia. W jakim stopniu dotknie ona siły powietrzne?

Gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski: Spotykamy się w przededniu wielkich zmian. Dlatego to nieuniknione, że wszyscy myślimy o przyszłości. Nie da się odciąć działalności bieżącej od tego, co wydarzy się za kilka miesięcy. Zwłaszcza że zmiany w dużym stopniu dotkną siły powietrzne. Z punktu widzenia zarządzania lotnictwem w czasie pokoju i planowania sił do użycia w czasie kryzysu i wojny znaczące będzie połączenie inspektoratu czy dowództwa sił powietrznych z Centrum Operacji Powietrznych. Kiedyś, przez wiele lat, te organizmy pracowały razem i była to bardzo efektywna współpraca. Myślę zatem, że scalenie tych dwóch struktur nie będzie trudne. W przyszłości będziemy mieli jedną instytucję dowódczą, która odpowiadać będzie i za szkolenie, i bojowe użycie lotnictwa.

Czyli będzie lepiej?

Połączenie z COP to, moim zdaniem, bardzo dobre rozwiązanie. Ale to wcale nie oznacza, że teraz dzieje się źle. Niezaprzeczalną wartością jest na przykład to, że w Dowództwie Generalnym RSZ, a dokładnie – w Inspektoracie Sił Powietrznych, zintegrowaliśmy całe lotnictwo sił zbrojnych. Inspektor ma uprawnienia do merytorycznego nadzoru i do kreowania polityki szkoleniowej nie tylko jednostek lotniczych sił powietrznych, lecz także lotników z marynarki wojennej i wojsk lądowych. Takie spójne kierowanie lotnictwem przyniosło wymierne efekty np. w postaci większego nalotu jednostek i sprawnego zarządzania personelem. Udało nam się także podpisać korzystne umowy modernizacyjne i serwisowe dla śmigłowców.

Najważniejsze decyzje dotyczące lotnictwa dopiero zapadną. Na część pytań z pewnością odpowiedzą wnioski ze Strategicznego Przeglądu Obronnego. Nie wiem, co przyniesie przyszłość i czy nie wrócimy do koncepcji, w której lotnictwo będzie podzielone pomiędzy dowódców rodzajów sił zbrojnych. Przekonany jestem jednak, że warto skorzystać z doświadczeń wyniesionych z trzech ostatnich lat. Lotnictwo w Polsce nie jest duże, dobrze byłoby więc gdyby zarządzane było kompleksowo. Efektywne zarządzanie lotnictwem opiera się na zasadzie scentralizowanego dowodzenia i zdecentralizowanego wykonania zadań przez jednostki lotnicze.

Niezależnie od planowanych zmian – siły powietrzne działają. To będzie pracowity rok?

Przed nami miesiące intensywnej pracy. Praktycznie w każdym miesiącu odbędą się w duże ćwiczenia lotnicze. Nasi piloci będą się szkolić w kraju i za granicą. Będziemy też zabezpieczać lotniczo kontyngenty wojskowe i wysyłać swoich żołnierzy na misje. Rozważamy także możliwość zaangażowania pododdziałów sił powietrznych w innych częściach Europy. Ponadto wprowadzimy do służby nowe samoloty do przewozu VIP-ów, zadania w powietrzu wykonywać będą także M-346. Rozpoczęliśmy też przygotowania do organizacji Air Show i przyszłorocznych obchodów stulecia powstania lotnictwa wojskowego w Polsce. Będzie się więc działo.

O jakich misjach Pan mówi?

Minister obrony narodowej podjął decyzję, że po raz pierwszy do misji Baltic Air Policing skierujemy nie myśliwce MiG-29, tak jak przez sześć poprzednich zmian, lecz samoloty F-16. Na Litwie w bazie Szawle stacjonować będzie Polski Kontyngent Wojskowy „Orlik”, który stworzy przede wszystkim 31 Baza Lotnictwa Taktycznego. Na Litwę polecą cztery samoloty F-16. I choć zmieniamy typ statku powietrznego, to zadania żołnierzy w misji BAP pozostają te same. Dalej będziemy działać w ramach systemu obrony powietrznej krajów bałtyckich.

31 Baza wyśle żołnierzy na Litwę, podczas gdy 32 Baza Lotnictwa Taktycznego z Łasku przygotowuje lotników do kolejnej, trzeciej już zmiany PKW w Kuwejcie.

Decyzja o przedłużeniu udziału naszych żołnierzy w misji w Kuwejcie jeszcze nie zapadła, ale siły powietrzne przygotowują się do tego zadania. Obecnie w operacji „Inherent Resolve”, wymierzonej przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, bierze udział druga zmiana naszych żołnierzy. Za kilkanaście tygodni prawdopodobnie odbędzie się rotacja. Przyjęliśmy bowiem zasadę, że personel lotniczy uczestniczy w tej misji przez trzy miesiące, a logistyczny i służby inżynieryjno-lotnicze przez sześć.

Co zyskaliśmy wysyłając żołnierzy do Kuwejtu?

Nie chcę mówić o sprawach politycznych, choć oczywiście walka z terroryzmem jest niezwykle istotna. Ale z wojskowego punktu widzenia zyskaliśmy dużo. Przede wszystkim dlatego, że przez lata piloci F-16 przygotowywali się teoretycznie do działania poza granicami kraju. Nasi lotnicy byli certyfikowani w NATO, już kilka lat temu osiągnęli pełną gotowość do misji. Ale nie było możliwości, by się sprawdzić. Teraz mogliśmy realnie przygotować ludzi do zadań, wykonać przerzut sprzętu i ludzi na teatr działań, a później wykonywać swoje obowiązki na misji. Nasi żołnierze wykonują loty rozpoznawcze nad terytorium Iraku. Wykonują zdjęcia z powietrza, które później są analizowane i wykorzystywane operacyjnie. O szczegółach nie mogę jednak mówić.

Wróćmy w takim razie do kraju. Za kilka miesięcy flota sił powietrznych powiększy się o dwa samoloty Gulfstream G-550 do przewozu VIP-ów.

Kontrakt na zakup tych maszyn został bardzo dobrze przygotowany, bo mamy czas na szkolenie załóg. Już teraz do zadań na nowym typie statku powietrznego przygotowują się technicy i piloci. Chcielibyśmy, aby docelowo do jednego samolotu przyporządkowane były trzy załogi: dwóch pilotów i personel pokładowy. Kiedy maszyny będą już w kraju, będziemy mieli jeszcze kilka miesięcy na przeszkolenie specjalistyczne załóg, aby lotnicy mogli wykonywać krajowe i zagraniczne loty o statusie HEAD. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku będziemy mogli zameldować o gotowości i prezydent, premier czy minister obrony będą mogli skorzystać z tych maszyn.

Rozmawiała Magdalena Kowalska-Sendek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony