Przejdź do treści
Podsumowanie konsultacji społecznych projektu korekty istniejących granic ATZ oraz wprowadzenia stref TRA

Podsumowanie konsultacji projektu korekty istniejących granic ATZ oraz wprowadzenia stref TRA

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podsumowała konsultacje społeczne projektu korekty granic istniejących ATZ, wprowadzenia stref TRA na potrzeby prowadzenia działań w ramach szkoleń lotniczych oraz skoków spadochronowych w rejonie FIR EPWW.

Zmiana była konsultowana zgodnie z procedurą  konsultacji na stronie www.pansa.pl oraz na stronie www.dlapilota.pl – brak uwag użytkowników przestrzeni.

PLANOWANY TERMIN WEJŚCIA ZMIANY W ŻYCIE AIRAC 31.03.2016


OKREŚLENIE PODMIOTÓW WNIOSKUJĄCYCH O DOKONANIE ZMIANY:

  • Aeroklub Ziemi Zamojskiej
  • Aeroklub Słupski
  • Suwalska Szkoła Lotnicza
  • Zarządzający Lotniskiem Bagicz
  • Targor  Truck Sp. z o.o.
  • Zarządzający lotniskiem Kikity

ZAKRES ZMIAN:

W związku z wzmożoną aktywnością ćwiczeń wojskowych, dynamicznym rozwojem branży oraz powstawaniem nowych ośrodków szkolenia lotniczego/spadochronowego a co za tym idzie zwiększeniem liczby zamówień na przestrzeń powietrzną zidentyfikowano potrzebę opublikowania przestrzeni powietrznej typu TRA mającej na celu zabezpieczenie   przedmiotowej działalności.  Po  analizie  ilości/powtarzalności  wpływających  wniosków  oraz charakterystyki wykonywanych operacji lotniczych jak i współpracy z podmiotami szkolącymi opublikowanie TRA jest konieczne w lokalizacjach:

  • m.Suwałki (TRA 27),
  • m.Kikity (TRA 28),
  • m.Grądy (TRA64),
  • m.Biała Podlaska (TRA 30),
  • m.Nowe Miasto (TRA 31),
  • m.Bagicz (TRA 32),
  • m.Kazimierz Biskupi (TRA 39),
  • m.Krępa/k.Słupska (TRA 34/AREA),
  • Zamość (TRA29).

Wprowadzenie TRA 27 (SUWAŁKI) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń spadochronowych przez Suwalską Szkołę Lotniczą na lotnisku Suwałki (EPSU).

Strefa TRA 27 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do FL95 (FIS OLSZTYN), powyżej w sektorze ACC S do FL145. Granice poziome są tożsame z granicami ATZ - tworzy ją okrąg o promieniu 10 km i środkiem w punkcie 54°01'30''N 022°50'30''E.


Wprowadzenie strefy TRA 28 (KIKITY) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń spadochronowych przez zarządzającego lądowiskiem KIKITY (EPKI). Strefa TRA 28 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do FL95 (FIS OLSZTYN), powyżej w sektorze ACC S do FL145. Tworzy ją okrąg o promieniu 6 km i środkiem w punkcie (WGS-84) 53º58 ́05 ́ ́N 020º50 ́44 ́ ́E.


Strefa TRA 28 będzie aktywowana do wysokości FL145 jedynie w przypadku wykonywania skoków spadochronowych. W pozostałym czasie maksymalna wysokości aktywacji wynosić będzie FL095.

Zmiana granic poziomych i pionowej istniejącej TRA 64 (GRĄDY) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych/spadochronowych na lądowisku GRĄDY (EPGY).

Aktualnie strefa TRA 64 jest opublikowana w AIP Polska jako okrąg o promieniu 5km i środkiem w punkcie (WGS-84) 52º50 ́13 ́ ́N 021º46 ́39 ́ ́E. Jest wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do 5500f AMSL (FIS OLSZTYN) równocześnie znajdując się w granicach strefy TSA02 D. Planowana korekta polega na zwiększeniu promienia strefy do 6 km bez zmiany jej środka oraz na podniesieniu górnej granicy do FL145 (sektor ACC E).


W przypadku zgłoszenia jednoczesnej aktywności strefy TRA 64 i TSA02 D stosowana jest zasada, że ASM3 informuje użytkownika wojskowego o aktywności strefy TRA 64, a użytkownik wojskowy strefy TSA jest zobowiązany do utrzymania dystansu poziomego 3.5 NM lub 500ft od granic strefy TRA lub z dala od granic w zależności rodzaju lotów (IFR/VFR) - zgodnie z zapisem w AIP Polska ENR 2.2.2 pkt. 7.7.

Wprowadzenie TRA 30 (BIAŁA PODLASKA) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych na lądowisku Biała Podlaska (EPBP). Strefa TRA 30 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do FL95 (FIS WARSZAWA/FIS OLSZTYN), powyżej w sektorze ACC R do FL145. Tworzy ją wielokąt określony współrzędnymi (WGS-84):

1)52°03'25"N 023°07'00"E
2) 52°00'57"N 023°15'10"E
3) 51°57'26"N 023°12'27"E
4) 51°59'54"N 023°04'09"E
5) 52°03'25"N 023°07'00"E


Ww. strefa nie jest kolizyjna ze strefą TSA04 C oraz strefą identyfikacji obrony powietrznej ADIZ. Wprowadzenie strefy TRA 31 (NOWE MIASTO) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń spadochronowych na lotnisku Nowe Miasto (EPNM). Strefa TRA 31 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do 6500 ft AMSL (FIS Warszawa). Tworzy ją okrąg
o promieniu 8 km i środkiem w punkcie (WGS-84) 51º37 ́37 ́ ́N 020º32 ́05 ́ ́E.


Wprowadzenie strefy TRA 32 (BAGICZ) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych/spadochronowych na lotnisku (EPKG). Strefa TRA 32 został a wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej do FL095 AMSL (FIS Gdańsk), powyżej w sektorze ACC B do FL145 równocześnie znajdując się w granicach strefy TSA12 A, B. Tworzy ją okrąg o promieniu 6 km i środkiem w punkcie (WGS-84) 54º12 ́00 ́ ́N 015º41 ́00 ́ ́E.


W przypadku zgłoszenia jednoczesnej aktywności strefy TRA 32 i TSA12 A, B stosowana jest zasada, że ASM3 informuje użytkownika wojskowego o aktywności strefy TRA 32, a użytkownik wojskowy strefy TSA jest zobowiązany do utrzymania dystansu poziomego 3.5 NM lub 500ft od granic strefy TRA lub z dala od granic w zależności rodzaju lotów (IFR/VFR) - zgodnie z zapisem w AIP Polska ENR 2.2.2 pkt. 7.7.

Strefa TRA 32 będzie aktywowana do wysokości FL145 jedynie w przypadku wykonywania skoków spadochronowych. W pozostałym czasie maksymalna wysokości aktywacji wynosić będzie 6500ft AMSL.

Wprowadzenie TRA 39 (Kazimierz Biskupi) na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń spadochronowych przez Sky Camp Sp. z o.o. Strefa TRA 39 została wydzielona w sektorze ACC C w przedziale wysokości FL095 -FL145. Tworzy ją okrąg o promieniu 6 km i środkiem w punkcie (WGS-84) 52º19 ́09,4 ́ ́N 018º10’01’’E.


Wprowadzenie strefy TRA 34, rejonu typu AREA na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych/spadochronowych na lotnisku (EPSK).

Strefa TRA 32 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej od 5500 ft AMSL do FL095 (FIS Gdańsk) o gr. poziomych tożsamych z granicami ATZ Krępa/Słupska:

54°26'15''N 016°57'21''E
54°27'25''N 017°12'37''E
54°22'30''N 017°17'00''E
54°16'30''N 017°06'00''E
54°21'00''N 016°55'00''E
54°26'15''N 016°57'21''E

Powyżej TRA 34 w UTMA Gdańsk na potrzeby zabezpieczenia działalności zostanie opublikowany rejon typu AREA do FL145 (AIP POLSKA ENR 5.5). Jej granice poziome są identyczne jak TRA 34.


Wprowadzenie przedmiotowej zmiany nie będzie wiązało się ze zmianą w dostępności opublikowanych dróg lotniczych.

Wprowadzenie TRA 29 (ZAMOŚĆ) nad strefą ATZ EPZA na potrzeby zabezpieczenia skoków spadochronowych wykonywanych przez Aeroklub Ziemi Zamojskiej.

Strefa TRA 29 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej w zakresie wysokości 5500 ft AMSL- FL95 (FIS OLSZTYN), powyżej w sektorze ACC S do FL155. Granice poziome są tożsame z granicami ATZ - tworzy ją okrąg o promieniu 10 km i środkiem w punkcie 50°39'45''N 023°09'08''E.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony