Przejdź do treści
Pierwszy polski ponaddźwiękowy samolot MiG-19PM ponownie na ekspozycji w MLP (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

Pierwszy polski ponaddźwiękowy samolot MiG-19PM ponownie na ekspozycji w Muzeum Lotnictwa Polskiego

MiG-19PM – pierwszy samolot naddźwiękowy polskiego lotnictwa, obecny w Muzeum Lotnictwa Polskiego od 44 lat został właśnie odremontowany i wraca na muzealną ekspozycję.

Uroczysty powrót po renowacji z udziałem zaproszonych gości, wzbogacony wizytą jego byłego pilota pułkownika Alojzego Zgondka, odbędzie się w środę 29 czerwca 2022 roku o godzinie 12:00 na terenie Muzeum Lotnictwa.

Dla wszystkich zwiedzających MiG-19 będzie dostępny od czwartku 30 czerwca.

Podczas wydarzenia o swoich doświadczeniach w pilotażu MiGa-19PM opowie pułkownik Alojzy Zgondek, najstarszy żyjący pilot 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który ponad 50 lat temu zasiadał właśnie za sterami prezentowanego egzemplarza. Być może pułkownik Zgondek zgodzi się ponownie usiąść w kokpicie swojej maszyny.

Historię samolotu przybliży Jan Hoffmann – najstarszy stażem pracownik Muzeum, obecny przy przyjmowaniu prezentowanego egzemplarza do muzealnych zbiorów.

Proces renowacji opiszą pracownicy firmy Feniks Reco z Nowego Sącza, którzy od blisko dwóch lat pracowali nad przywróceniem samolotu do czasów świetności.  MiG-19PM to kolejny samolot odrestaurowany dzięki działaniom nowosądeckiego zespołu, w skład którego weszli Jacek Caliński, Radosław Chramęga, Jacek Kula, Kamil Kula, Cezary Łanik, Tomasz Łukawski, Artur Połeć i Alois Sivecky.

A jaka była historia MiGa? Po utworzeniu w 1955 r. Układu Warszawskiego, a następnie Naczelnego Dowództwa Zjednoczonych Sił Zbrojnych Państw – Stron Układu Warszawskiego zapadła w ZSRR decyzja o wyposażeniu ich w myśliwce MiG-19.

Samoloty te w wersjach P i PM były bardzo ważnymi typami w historii lotnictwa polskiego. Wprowadzony do służby w 1958 r. MiG-19P, uzbrojony w działka był pierwszym samolotem naddźwiękowym w Polsce. MiG-19PM, wprowadzony rok później, był pierwszym myśliwcem przechwytującym, uzbrojonym w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze. Ich pojawienie się zapoczątkowało tzw. drugą rewolucję techniczną w polskim lotnictwie wojskowym. Użytkowano je do grudnia 1974 r.

Szczegółowe informacje dotyczące możliwości odwiedzania Muzeum dostępne są na www.muzeumlotnictwa.pl oraz www.facebook.com/MuzeumLotnictwa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony