Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy Marzec 2013
Źródło artykułu

Marcowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Marcowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych, a w nim m.in.:

Anatomia kłamstwa
Nigdy w historii lotnictwa na całym świecie nie odnotowano sytuacji, w której machina partyjnej propagandy rozpowszechniałaby anty-wiedzę lotniczą w formie wykładów naukowych, do czego obecnie dochodzi w Polsce. Lutowa „debata smoleńska” na Uniwersytecie Kardynała S. Wyszyńskiego w Warszawie (w całości dostępna na YouTube) udokumentowała rozmiar ignorancji osób przedstawianych jako specjaliści lotniczych. Ich nauki wygłaszane w murach uczelni wyższych mogą wyrządzić niebywałe szkody w procesie kształcenia kadr dla lotnictwa w Polsce przez podrywanie autorytetu nauczycieli akademickich. Miarka się przebrała. W marcowym numerze Przeglądu pokazujemy najbardziej rażące lotnicze herezje i zwykłe kłamstwa „niezależnych ekspertów”.

Obyśmy się nie spotkali
Bezpilotowe, zdalnie sterowane statki powietrzne, będą latały w tej samej przestrzeni powietrznej, co General Aviation. Aby było to bezpieczne, muszą to odpowiednio regulować przepisy prawa – tymczasem regulacje nie nadążają za coraz szybszym rozwojem bezpilotowców. Jak wyglądają obecne i projektowane normy i czego boi się lotnictwo załogowe – przeczytasz w najnowszym numerze PLAR.

Dwusilnikówka na małe farmy
Dornier Do.28, samolot o bardzo oryginalnym układzie, jest przykładem praktycznego, niemieckiego podejścia do konstruowania. Efektem tego są w szczególności doskonałe własności STOL. Jaki jest i jak lata jeden z najoryginalniejszych lekkich samolotów dwusilnikowych – piszemy w PLAR 3/2013.

Unikanie kolizji
Niespodziewane spotkania w powietrzu są wysoce niepożądane, tymczasem w locie na wykrycie ruchu kolizyjnego, reakcję i wykonanie manewru przez samolot pilot potrzebuje minimum 10 sekund. Jak obserwować przestrzeń, jak ustrzec się zderzenia w locie VFR? Przedstawiamy opracowanie zespołu EGAST, dostosowane do polskich realiów przez zespół Latajmy Bezpiecznie.

Wysokie loty cz. 2 – aparatura tlenowa
Loty wysokie, te powyżej FL120, to dla wielu polskich pilotów General Aviation zagadnienie zupełnie nieznane. Często wyżej oznacza szybciej i bezpieczniej, ale czy zawsze? Kontynuując artykuł z poprzedniego numeru, Jerzy Orkiszewski pisze, w co należy się wyposażyć, aby taki wysoki lot nie powodował zagrożenia.

Turbulizatory – to działa!
Na pierwszy rzut oka niby zwyczajna Cesnna, ale na skrzydle samolotu, w okolicy krawędzi natarcia zauważamy pieczołowicie zainstalowane, pod dziwnymi – biorąc pod uwagę kierunek napływu powietrza – kątami, malutkie blaszki. Ki diabeł!? Okazuje się, że jest to sposób na... poprawienie niektórych osiągów samolotu. Turbulizatory. Co sprawia, że rzeczywiście umożliwiają lot z mniejszą prędkością i na większych kątach natarcia – przeczytasz w marcowym PLAR.

Awaria żyroskopów w IMC
W samolocie z klasycznymi przyrządami tytuł brzmi jak wyrok śmierci. Na sztucznym horyzoncie wyskoczy „chorągiewka” – sygnał niesprawności, autopilot wyda dźwięk rozłączania... Jakie szanse ma pilot, by opanować samolot? W najnowszym Przeglądzie Lotniczym Andrzej Pazio udowadnia, że w sytuacji, w której nie działają wszystkie przyrządy żyroskopowe bezpieczne pilotowanie jest możliwe i pokazuje, jak to robić na podstawie wskazań przyrządów ciśnieniowych, wskaźników mocy zespołu napędowego oraz busoli magnetycznej i chyłomierza poprzecznego.

Auster i loty dla życia – historia pozytywna
Posiadanie własnego, wyjątkowego samolotu daje z pewnością wiele satysfakcji. Okazuje się jednak, że jest taki jeden niezawodny sposób na proste zwielokrotnienie radości płynącej z latania na własnych skrzydłach. Przedstawiamy dobry angielski wzorzec, a także zabytkowy samolot, od którego wszystko się zaczęło.

Argentyna – polskie złoto w kraju srebra
Najbardziej utytułowany polski szybownik, Sebastian Kawa, przywiózł z Argentyny kolejny złoty medal Mistrza Świata. Na łamach marcowego Przeglądu relacja spisana osobiście przez Mistrza, cenna nie tylko dla wyczynowych szybowników.

A także comiesięczna, dawka lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez oraz wstępniak Nadredaktora, inspirowany luźnym stosunkiem niektórych nauczycieli akademickich do faktów, a także felieton z rozważaniami Piotra Długiewicza na temat teorii względności.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony