Przejdź do treści
Wypadek wiatrakowca ELA 07 (fot. elcka.pl)
Źródło artykułu

PKBWL: raport wstępny dot. wypadku z wiatrakowca ELA 07

10 lutego Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny wypadku z udziałem wiatrakowca ELA 07, znaki rozpoznawcze SP-XREY, który miał miejsce 16.01.2015 r. w Sikorach Juskich, gm. Stare Juchy, pow. ełcki. Pilot doznał poważnych obrażeń ciała, a wiatrakowiec uległ zniszczeniu.

W streszczeniu raportu wstępnego 40/15 czytamy:

"W dniu 16.01.2015 r. pilot, ze względu na utrzymującą się dobrą pogodę jak w dniu poprzednim, w którym wykonał godzinny lot, postanowił wykonać przelot wiatrakowcem z m. Jeziorowskie do m. Giże. Według oświadczenia pilota, przybył on na lądowisko około 30 minut przed startem. Po wyhangarowaniu wiatrakowca, ustawił go w nasłonecznionym miejscu w celu „ogrzania”, wykonując w międzyczasie przegląd przedlotowy.

Po dolaniu do zbiornika około 20 litrów paliwa (ilość paliwa do lotu około 40 l), pilot ubrał się stosownie do panującej temperatury zewnętrznej (temp. ok. 0ºC), zajął miejsce w kabinie i uruchomił silnik wiatrakowca. Po osiągnięciu zalecanych parametrów pracy zespołu napędowego wykołował na miejsce startu. Prerotacja wirnika nośnego oraz start wiatrakowca przebiegły bez zakłóceń.

Po starcie pilot wykonywał lot na wznoszeniu w kierunku zbliżonym do wschodniego, zamierzając ominąć jezioro Łaśmiady, a następnie z kursem zbliżonym do północnego, kontynuować lot do m. Giże. Po około 3 minutach lotu, na wysokości około 290 m AGL nastąpiła utrata kontroli pilota nad wiatrakowcem i doszło do zderzenia z drzewami na granicy lasu i łąki, po czym wiatrakowiec spadł na ziemię na lewy bok. W wyniku zdarzenia pilot doznał poważnych obrażeń ciała, a wiatrakowiec uległ zniszczeniu.

Zespół badawczy PKBWL po przybyciu na miejsce wypadku dokonał oględzin miejsca zdarzenia i uszkodzeń wiatrakowca. Po szczegółowych oględzinach wiatrakowiec został przetransportowany do miejsca hangarowania i odpowiednio zabezpieczony."


Wydane zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Nie sformułowano na tym etapie badania.

Raport wstępny 40/15

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony