Przejdź do treści
PPGInfo – komputer PPG z firmy FlyElectronics

PPGInfo – komputer PPG z firmy FlyElectronics

Urządzenie, jak mówi jego projektant i producent – Bartek Jaszul, powstawało przez okres 2 lat. W tym czasie, na rynku pojawiło się rozwiązanie innej firmy. Mimo wszystko prace nad urządzeniem były kontynuowane. W końcu gotowy produkt ujrzał światło dzienne. Oto mamy nowe urządzenie – komputer PPGInfo kontrolujący pracę silnika. Otrzymałem urządzenie już jakiś czas temu i poddałem dokładnym testom u jednego ze znajomych elektroników.

Na początek podam dane techniczne i możliwości podane przez producenta urządzenia:

  • pomiar obrotów silnika,

  • możliwość dowolnego ustawienia ilości iskier na obrót (0,5 – 6),

  • Zegar czasu rzeczywistego (pokazuje godzinę),

  • odczyt temperatury spalin z dwóch termopar (EGT),

  • możliwość ustawienia 2 alarmów temperatury (dla termopary 1 i dla termopary 2),

  • pomiar temperatury zewnętrznej,

  • pomiar czasu pracy napędu (czas liczony od uruchomienia i wyłączenia silnika),

  • pomiar kompletnego nalotu silnika,

  • pomiar stanu paliwa w zbiorniku.

Jak widać ilość mierzonych parametrów jest nieco przytłaczająca i być może dla wielu niepotrzebna. Aby dopasować urządzenie do wymagań, producent tak zaprojektował urządzenie, aby można było wyświetlać tylko niezbędne informacje. Resztę funkcji można ukryć i nie będą „zaśmiecać” ekranu. Dodam tylko, że można skonfigurować sobie 2 ekrany a na każdym 4 mierzone informacje. Pomiędzy ekranami poruszasz się za pomocą przycisku.

Możliwości konfiguracyjne urządzenia:

  • czas autowyłączenia – czas po którym urządzenie automatycznie się wyłączy (jeśli nie wykryje wciśnięcia dowolnego przycisku lub obrotów silnika),

  • ustawienia ilości iskier na obrót wału (także czterosuwy),

  • ustawienia zawartości ekranu numer 1,

  • ustawienia zawartości ekranu numer 2,

  • książka lotów – czas pracy ostatnich 20 odpaleń silnika,

  • nalot kompletny napędu,

  • ustawienie alarmu czasu lotu (np. po jakim czasie musimy martwić się o paliwo – dla tych, którzy nie latają „na lusterko”),

  • ustawienia progu alarmu termopary numer 1 (podajemy temp. przy którym wizualnie przyrząd daje znać o przekroczeniu),

  • ustawienia alarm termopary numer 2 (j.w),

  • on/off dla czujnika paliwa (czujnik 0-10V, czujnik 0-12V) – w pomiarze czujnikiem paliwa zastosowałem nowatorski systemu uśredniania wyników wraz z tzw. średnią odciętą.

  • ustawienia zegara,

  • ustawienia czasu auto wyłączenia,

Dodatkowe rozwiązania zastosowane w urządzeniu:

  • zintegrowany akumulator litowo jonowy pozwalający na wielogodzinną pracę,

  • zintegrowana ładowarka (urządzenie sprzedawane jest z zasilaczem ładującym wewnętrzny akumulator,

  • wymiary urządzenia to ok. 7x5cm,

  • wtyczka łącząca urządzenie z przewodem czujników wyposażona w blokadę,

  • płaska tylna powierzchnia i niewielka waga umożliwia zamontowanie urządzenia nawet za pomocą rzepa,

Dużą zaletą urządzenia jest możliwość samodzielnego uaktualniania jego wewnętrznego oprogramowania. Po co? Podczas testowania egzemplarza testowego zauważyłem kilka błędów. Poinformowałem o tym producenta, który szybko zareagował przysyłając w mailu nowszą, poprawioną wersję oprogramowania. Po zaprogramowaniu zauważone błędy zostały usunięte.

(...)

Leszek Klich

Całość opracowania czytaj na stronie paramotor.com.pl

FacebookTwitterWykop

Nasze strony