Nie będzie VII Płockiego Pikniku Lotniczego
Aeroklub Ziemi Mazowieckiej (AZM) odwołał VII Płocki Piknik Lotniczy, który miał odbyć się 21 i 22 czerwca. Powodem jest m.in. remont nadwiślańskiej skarpy, melioracja lotniska i brak odpowiedzi wojska w sprawie udziału w pokazach samolotów.
„Jesteśmy zmuszeni zrezygnować w tym roku z organizacji pikniku lotniczego. Chcemy, by jakość, atrakcyjność tej imprezy rosła, a nie byliśmy w stanie tego zagwarantować” – oświadczył podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes AZM Jan Chrobociński. Od początku imprezy w 2007 r. AZM jest jej głównym organizatorem. Tegoroczny Płocki Piknik Lotniczy miał odbyć się nie nad Wisłą, jak podczas ostatnich edycji pokazów, a na lotnisku AZM. Powodem zmiany lokalizacji był planowany remont nadwiślańskiej skarpy. Przeloty i akrobacje samolotów nad rzeką, które widzowie mogli obserwować na wysokości wzroku z wysokiego na 50 metrów wzgórza, wyróżniały płocki piknik wśród podobnych pokazów w Polsce i w Europie. Chrobociński przyznał, że przeniesienie pikniku na lotnisko wzbudziło zastrzeżenia potencjalnych sponsorów tej imprezy. Według niego, dodatkowym argumentem za odwołaniem tegorocznych pokazów były też rozpoczęte, niezbędne prace melioracyjne na samym lotnisku, którego stan już wcześniej powodował utrudnienia podczas startu samolotów. „Po melioracji ziemia musi osiąść. Nie można dopuścić do tego, żeby podczas startu lub lądowania, przy intensywnej liczbie lotów podczas pokazów, doszło do jakiejś kolizji” – zaznaczył prezes AZM. Chrobociński przyznał, że kolejną kwestią przemawiającą za odwołaniem imprezy okazał się „brak potwierdzenia uczestnictwa w pikniku lotniczym Wojska Polskiego i Marynarki Wojennej, których udział w programie pokazów miał być bardzo znaczący”. "Wojsko tej sprawy nie komentuje. Poszły pisma do dowódców. Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi" - dodał prezes AZM. Chrobociński wyraził nadzieję, że w 2015 r., po ukończeniu prac melioracyjnych na lotnisku i po zakończeniu remontu skarpy, który ma potrwać do jesieni tego roku, Płocki Piknik Lotniczy powróci nad Wisłę. Wiceprezydent Płocka Roman Siemiątkowski zwrócił uwagę, że decyzja o organizacji kolejnej edycji pokazów lotniczych musi zapaść do listopada, co związane jest z harmonogramem prac nad budżetem miasta i zarezerwowaniem środków na imprezę. W tym roku płocki urząd miasta, który od lat współorganizuje piknik lotniczy, zamierzał przeznaczyć na ten cel 500 tys. zł. Koszt imprezy szacowano w sumie na 715 tys. zł. „Odwołanie pikniku lotniczego przyjęliśmy ze zrozumieniem. Miasto nie wycofuje się z organizacji tej imprezy w przyszłości” – zapewnił Siemiątkowski. Dodał, iż kwestią do rozważenia jest, czy piknik ma być organizowany co roku, czy może co dwa lata. Płocki Piknik Lotniczy to jedna z największych imprez tego typu w kraju i za granicą.
Podczas ostatniej jej edycji, która odbyła się 1 i 2 czerwca 2013 r., pokazy lotnicze obejrzało tam kilkadziesiąt tysięcy widzów. Atrakcją były m.in. powietrzne parady szturmowo-bombowego samolotu Su-22, czterosilnikowego transportowca wojskowego Hercules C-130 oraz śmigłowców Marynarki Wojennej: Mi-14 Pł i W-3RM Anakonda. Trzy pierwsze edycje Płockiego Pikniku Lotniczego odbyły się na miejscowym lotnisku - ostatnia w 2009 r. Potem imprezę przeniesiono nad Wisłę. W 2012 r. Płocki Piknik Lotniczy został odwołany na miesiąc przed terminem. Powodem było wycofanie się jednego z kluczowych sponsorów i sytuacja w zakresie ubezpieczenia pokazów. Rok wcześniej, w czasie V Płockiego Pikniku Lotniczego, doszło do wypadku samolotu akrobacyjnego, pilotowanego przez kpt. Marka Szufę. Maszyna uderzyła w lustro wody i rozbiła się. Kpt. Szufa zginął na miejscu. W listopadzie 2011 r. prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie wypadku, ustalając, że bezpośrednią jego przyczyną był błąd pilota. Nie stwierdzono natomiast błędów przy organizacji i zabezpieczeniu lotów. Przyczyny wypadku samolotu kpt. Szufy wyjaśnia nadal Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Komisja we wstępnym opracowaniu, opublikowanym w 2011 r., wydała zalecenie pilnego rozważenia znowelizowania przepisów określających m.in. minimalne wysokości lotów na pokazach lotniczych. (PAP) mb/ dym/ gma/
Komentarze