Przejdź do treści
P-38J-10-LO lecący nad południową Kalifornią (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Lockheed P-38 Lightning

W dniu 25 lutego 2024 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim dwusilnikowym samolocie myśliwskim z II wojny, jednej z czołowych konstrukcji tamtego czasu – P-38, który powstał pod koniec lat 30-tych XX wieku jako myśliwiec przechwytujący działający na dużym pułapie. Po wprowadzeniu szeregu zmian w konstrukcji wprowadzono go na uzbrojenie w połowie 1941 roku. Okazał się doskonałym myśliwcem dalekiego zasięgu, myśliwcem bombardującym, samolotem dalekiego rozpoznania. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i rozwoju oraz konstrukcję tego niezwykłego samolotu.

Lockheed P-38 Lightning to amerykański samolot myśliwski dalekiego zasięgu z okresu II wojny światowej. Był to szybki, silnie uzbrojony samolot używany do wielu zadań w różnorodnych warunkach walki, pomimo pewnych wad konstrukcyjnych był to raczej lubiany i udany samolot. Samolot był zbudowany w układzie dwukadłubowym (tzw. latająca rama). Silniki zostały umieszczone w dwóch początkowych sekcjach kadłubów, pomiędzy którymi znajdowała się kabina pilota wraz z systemem uzbrojenia.

Pierwsze zwycięstwo odniesione przez pilotów P-38E miało miejsce 4 sierpnia 1942r. w pobliżu Aleutów, a zestrzelono parę japońskich łodzi latających Kawanishi H6K. Pierwszym samolotem zestrzelonym przez P-38 w Europie był zaś niemiecki Focke-Wulf Fw 200 Condor lecący w nad Atlantykiem 15 sierpnia 1942 r. Zwycięski samolot należał do 50 Dywizjonu Myśliwskiego stacjonującego na Islandii.

Cztery samoloty P-38 lecące w formacji (fot. USAF, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Cztery samoloty P-38 lecące w formacji (fot. USAF, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Do „Błyskawicy” należy szereg rekordów i ciekawostek: był to pierwszy wojskowy samolot zaprojektowany w zakładach Lockheeda, który trafił do produkcji seryjnej, był to pierwszy dwusilnikowy myśliwiec w lotnictwie amerykańskim, pierwszy seryjnie produkowany samolot z silnikiem widlastym Allison V-1710, pierwszy myśliwiec amerykański z podwoziem z kołem przednim, pierwszy amerykański samolot, który przekroczył 400 mil na godzinę (640 km/h), pierwszy produkcyjny myśliwiec dwukadłubowy, pierwszy amerykański myśliwiec który zestrzelił niemiecki samolot, był to najcięższy amerykański jednoosobowy myśliwiec w okresie II wojny światowej, jedyny samolot produkowany nieprzerwanie od wejścia Stanów Zjednoczonych do wojny aż do jej zakończenia, a wszystkie Lightningi zestrzeliły łącznie więcej japońskich samolotów niż jakikolwiek inny amerykański myśliwiec.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony