Przejdź do treści
Amerykański A-4 Skyhawk z eskadry VA-45 (fot. U.S. Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Douglas A-4 Skyhawk

W dniu 12 lipca 2020 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim odrzutowym samolocie szturmowym Douglas A-4 Skyhawk, opracowanym w pierwszej połowie lat 50-tych. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania, rozwoju i konstrukcję tego bardzo interesującego samolotu.

Wojna w Korei (1950-1953) wykazała, że era bojowych samolotów śmigłowych zbliża się ku końcowi i potrzebny jest lekki odrzutowy samolot sztur­mowy do bezpośredniego wsparcia wojsk lądo­wych i marynarki wojennej. Po jej zakończeniu US Navy i US Marine Corps opracowały wymagania dla nowe­go pokładowego samolotu szturmowego. Jego przeznaczeniom miało być atakowanie celów naziemnych i nawodnych oraz taktyczne wsparcie wojsk lądowych z stosowaniem uzbrojenia klasycznego i jąd­rowego. Miał to być lekki, jednosilnikowy, jednomiejscowy samolot przystosowany do bazowania na lotniskowcach. Ponadto powinien wyróżniać się prostą konstrukcją, łatwą obsługą, niskim kosztem produkcji.

W oparciu o te wymagania rozpisano kon­kurs na nowy odrzutowy samolot szturmowy dla US Navy. Kontrakt na opracowanie nowego samolotu szturmowego firma Douglas Aircraft Company otrzymała w czerwcu 1952 r. Kierownictwo zespołu konstrukcyjnego objął Edward Heinemann. Projekt koncepcyjny samolotu E. Heinemann opracował już w 1950 r., a jego makietę pokazano po raz pierwszy w lutym 1952 r. Przedstawione dane techniczne samolotu zaskoczyły przedstawicieli US Navy. Były one, w stosunku do opracowanych wyma­gań, rewelacyjne pod względem rozwiązań technicznych i charakterystyk.

W 1953 r. firma otrzymała zamówienie na 20 samolotów. Montaż prototypu rozpoczęto we wrześniu 1953 r. Pierwszy lot samolotu, oznaczonego XA4D-1 (później XA-4A), od­był się 29.06.1954 r. Prototyp był napędzany silnikiem odrzutowym Wright J65-W-2. Na samolocie tym został ustanowiony rekord prędkości na obwodzie zamkniętym 500 km. osiągając średnią prędkość 1118 km/h. Łącznie do prób w locie przeznaczono 12 samolotów A-4.

Zachęcające wyniki badań prototypów spowodowały podjecie decyzji o rozpoczęciu produkcji samolotu, któremu nadano oficjalnie nazwę "Skyhawk". Douglas A-4 Skyhawk okazał się niezwykle udaną konstrukcją, umożliwiającą ciągłą modernizację. W ciągu trwającej 25 lat produkcji samolotu opracowano kilkanaście wersji.
(źródło: samolotypolskie.pl)


Dostarczono 2500-ny Douglas A-4 Skyhawk (fot. U.S. Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

A-4 był eksportowany, jego najpoważniejszym użytkownikiem był Izrael. Uczestniczył też w kilku konfliktach zbrojnych. Samoloty w różnych wersjach brały udział w wojnie wietnamskiej, konfliktach bliskowschodnich w 1967 i 1973 r. oraz wojnie o Falklandy-Malwiny w 1982 r..

Produkcję zakończono w 1979 r. Wyprodukowano około 2900 egzemplarzy wersji bojowych i około 600 egzemplarzy wersji treningowych.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony