Przejdź do treści
Replika Messerschmitta Me 262 (fot. Noop1958/GPLv3/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Messerschmitt 262 – wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 1.10.2019r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Messerschmitt 262".

"Messerschmitt 262" – historia powstania i operacyjnego zastosowania jednego z pierwszych odrzutowców bojowych, które faktycznie wzięły udział w działaniach wojennych, samolot ten miał być cudowną niemiecką bronią, ale nie spełnił pokładanych w nim nadziei – zobaczymy dlaczego tak się stało.


Messerschmitt Me 262 Schwalbe wszedł do służby w 1944 roku jako samolot bombowy (A-2a) i rozpoznawczy (A-1a/U3 oraz A-4a), a także jako myśliwiec przechwytujący (A-1a) i nocny (B-1a/U1).

Początkowo samoloty Me 262 znajdowały się, zgodnie z życzeniem Hitlera, tylko na wyposażeniu jednostek bombowych, chociaż maszyna ta była od początku projektowana jako myśliwiec, gdyż zadania bombowe pozostawiono już istniejącemu Arado Ar 234. Ze względu na charakterystyki pracy silników odrzutowych, wydajniejszych przy wyższych prędkościach unikano walk kołowych z wolniejszymi i zwrotniejszymi konwencjonalnymi myśliwcami aliantów. Założeniem konstruktorów było użycie Me 262 jako myśliwca przechwytującego bombowce silnie chronione przez myśliwce eskorty uniemożliwiające zbliżenie się do nich konwencjonalnych myśliwców niemieckich. Ze względu na znacznie większą prędkość i silne uzbrojenie strzeleckie Me 262 składające się z czterech działek MK 108 kalibru 30 mm, samolot odrzutowy miał o wiele większe szanse przedrzeć się przez osłonę i w krótkim czasie zniszczyć bombowiec wroga. Z drugiej strony działka charakteryzowały się względnie krótkimi lufami, a co za tym idzie niską prędkością wylotową pocisków wymuszającą konieczność prowadzenia ognia z mniejszych odległości. Duża różnica prędkości Me 262 i atakowanego bombowca zostawiała też bardzo mało czasu na otwarcie celnego ognia.


Me 262B-1a/U1 myśliwiec nocny przebudowany z wersji szkolno-treningowej
(fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Przez pilotów niemieckich został nazwany Sturmvogel (niem. burzyk), a wśród aliantów zachodnich znany jako Turbo. Ze względu na późne wprowadzenie tego samolotu do uzbrojenia, jego wpływ na działania wojenne był nieznaczny. Messerschmitty Me 262 uzyskały 900 zestrzeleń przy stratach własnych 100 maszyn.

Me 262 pomimo niedoskonałości napędu stał symbolem rewolucyjnych zmian w technice lotniczej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony