Przejdź do treści
Lotnictwo 6/2017
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2017 już w sprzedaży

Czerwcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Su-30MKK/MK2. Myśliwiec wielozadaniowy z Kosmomolska nad Amurem. Cz. I – geneza konstrukcji
W ostatnich latach liczne wielozadaniowe odmiany Su-30 odniosły znaczny sukces eksportowy i na chwilę obecną wśród konstrukcji oferowanych przez holding Suchoja są niewątpliwie najbardziej rozpowszechnionymi myśliwcami eksportowymi. Co więcej, platforma, na której bazują samoloty tej serii, okazała się na tyle dobra, że w ciągu najbliższych lat konstrukcja ma szanse utrzymać swój status. Choć pierwsze egzemplarze Su-30 powstały jako samoloty przechwytujące, upadek ZSRR oraz brak funduszy na zakup nowych samolotów wymusił na Rosjanach skupienie się na wielozadaniowej wersji eksportowej Su-30MK (ros.: Modernizirowannyj Kommierczeskij bądź Mnogofunkcjonalnyj Kommierczeskij). W tym przypadku jednak, inaczej niż w odległej przeszłości, gdy maszyny eksportowe budowano w standardzie uboższym niż samoloty dla rodzimych wojsk obrony powietrznej i sojuszników z Układu Warszawskiego, wiele wyprodukowanych maszyn wyposażonych zostało zgodnie ze specjalnymi życzeniami zamawiających.

Program śmigłowca CH-53K King Stalion
CH-53K King Stalion to najnowsza odmiana używanego od dziesięcioleci ciężkiego śmigłowca transportowego. Powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i niebawem wejdzie do produkcji seryjnej. Maszyna jest również najcięższym śmigłowcem,  jaki będzie używany przez amerykańskie siły zbrojne.
CH-53K będzie jedną z najdroższych konstrukcji, jakie powstały. Szacuje się, że nawet przy uwzględnieniu spadku ceny wynikającego z przejścia do pełnoskalowej produkcji seryjnej jego cena będzie porównywalna z kosztem wyprodukowania jednego seryjnego myśliwca F-35A.

Gulfstream G550 – bizjet z polską szachownicą
Gulfstream chętnie przedstawia się jako pionier branży samolotów dyspozycyjnych, który podczas sześćdziesięciu lat istnienia wyznaczał trendy rozwoju segmentu. Amerykański producent dał się poznać dzięki nowoczesnym rozwiązaniom stosowanym w swoich maszynach, bijących rekordy prędkości i pokonywanej odległości. Firma budzi dziś duże zainteresowanie w Polsce, ponieważ zwyciężyła w przetargu na dostarczenie małych samolotów dla naszego rządu i latem tego roku dwa egzemplarze bardzo udanego modelu G550 mają trafić do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego.

Incydent nad Novim Travnikiem
28 lutego 1994 r. dwie pary samolotów F-16 należących do 526. Taktycznego Dywizjonu Myśliwskiego Sił Powietrznych USA, pełniących dyżur bojowy w ramach operacji Deny Flight, przechwyciły formację serbskich maszyn wykonujących bombardowanie celu położonego na terenie Bośni i Hercegowiny. Tak doszło do pierwszej walki powietrznej stoczonej przez samoloty operujące pod egidą NATO.

Siły powietrzne Indonezji
W kwietniu br. Siły Powietrzne Indonezji obchodziły 71. rocznicę utworzenia. W ciągu zaledwie dwóch dekad stały się najliczniejszymi siłami powietrznymi w Azji Południowo-Wschodniej. Pod koniec XX i na początku XXI wieku przeżywały kryzys związany ze starzeniem się użytkowanych samolotów i śmigłowców. Jednak od kilku lat stopniowo odbudowują swój potencjał poprzez modernizacje posiadanego i zakupy nowego sprzętu. W najbliższym czasie powinna zapaść decyzja odnośnie do wyboru nowych samolotów bojowych.

Fatalne półrocze 3. Pułku Lotniczego. Wypadki lotnicze w poznańskim pułku w drugiej połowie 1932 roku
Wypadki lotnicze to stały element towarzyszący lotnictwu w ciągu całej jego historii. Ze względu na swego rodzaju spektakularność przykuwają szeroką uwagę społeczną. W historii lotnictwa wojskowego II Rzeczypospolitej nie brakowało katastrof, które kosztowały niejedno żołnierskie życie. W drugim półroczu 1932 roku fatalna seria śmiertelnych wypadków lotniczych dotknęła poznański 3. Pułk Lotniczy.

Tarany powietrzne w wielkiej wojnie ojczyźnianej – cz. I
Taran powietrzny słusznie uznaje się za bardzo radykalną formę walki powietrznej. Choć taktyka ta najczęściej kojarzona jest z radzieckimi siłami powietrznymi, to w istocie w opisywanym w tym artykule okresie atak taranem stosowali lotnicy praktycznie wszystkich sił powietrznych. Słusznie jednak najczęściej wspomina się o pilotach rosyjskich i japońskich, ponieważ to oni uciekali się do tej formy walki najczęściej. Tarany powietrzne są charakterystycznym i wręcz legendarnym elementem wojny powietrznej nad frontem wschodnim, dlatego warto poznać bliżej historię lotników, którzy zdecydowali się na zastosowanie tak niebezpiecznej techniki bądź zostali zmuszeni do jej zastosowania.

Mitsubishi Ki-51 (Sonia)
Samolot szturmowy i rozpoznawczy Mitsubishi Ki-51 był pierwszym samolotem Lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej przeznaczonym do atakowania celów naziemnych i taktycznego rozpoznania na polu walki. Wykorzystywany był także do szkolenia i jako szybki samolot dyspozycyjny. Pod koniec wojny służył również do patrolowania nad morzem i atakowania (w tym samobójczego) okrętów. Choć został zbudowany w stosunkowo dużej liczbie 2385 egzemplarzy i masowo użyty w czasie II wojny światowej, pozostaje jednym z mniej znanych japońskich samolotów bojowych.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności kosmiczne – tajemnice bezzałogowego promu kosmicznego X-37B
• MD Helicopters prezentuje MD 6XX
• Amerykański atak na syryjską bazę Szajrat
• Nowości w programie Rafale

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony