Przejdź do treści
Latajmy Bezpiecznie
Źródło artykułu

Latajmy bezpiecznie - nowe zgłoszenia

Okazuje się, że ile by nie spuścić paliwa przez zaworki odstojowe przed lotem, to i tak nie będziemy mieli pewności czy silnik naszego samolotu nie odmówi współpracy z powodu wody w paliwie. Dziękujemy za zgłoszenie w duchu Just Culture! Lektura obowiązkowa!

14/2014 Woda w filtrze paliwa - Opis zgłoszenia

Odbierałem ostatnio samolot po pracach. Okazało się, że około tygodnia stał przez większość czasu na zewnątrz hangaru. Pogoda letnia, oczywiście również burze. Przed lotem sprawdziłem dokładnie odstoje spuszczając około pół litra paliwa - żadnych śladów wody. Po pierwszym locie zdecydowałem jednak o sprawdzeniu filtra paliwa. Okazało się, że był pełen wody.

Jak udało mi się to wyjaśnić po dokonaniu znaleziska, samolot stał poza hangarem w deszczu przez parę dni z niepełnymi zbiornikami (początkowo poinformowano mnie, że było inaczej inaczej). Potem zrobiono próbę i napełniono paliwem do pełna.

Generalnie, przed lotami sprawdzam dokładnie paliwo, ale widzę, że temat może być jeszcze bardziej podchwytliwy niż myślałem.

15/2014 "Ślepaki" na ślepo - Opis zgłoszenia

Jeden z ośrodków szkolenia lotniczego pochwalił się w internecie zdjęciami z wykonywania z lotów bez widoczności (tzw. ślepaków) podczas szkolenia do PPL. Na fotografiach widać, że uczeń-pilot ma na głowie okulary do ćwiczenia ślepaków, zaś samolot, w którym odbywa się szkolenie ma zalepioną całą przednią szybę mapą VFR.

Mam pewną wątpliwość czy tak powinno wyglądać szkolenie ze ślepaków. Zasłonięta przednia szyba uniemożliwia obserwację przestrzeni powietrznej przed samolotem tak uczniowi-pilotowi, jak i instruktorowi nadzorującemu lot.

Czy rolą instruktora zwłaszcza w takim locie nie powinno być monitorowanie całej przestrzeni powietrznej aby uniknąć kolizji z innym ruchem?

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony