Przejdź do treści
Just Fly Magazine 10/2011
Źródło artykułu

Październikowy numer Just Fly Magazine

Październikowy numer miesięcznika Just Fly Magazine wystartował do Czytelników.

W aktualnym wydaniu:

ZIELONO MI - LECIMY DO PRZYLEPU
Pilot z nosem wciśniętym w warszawskie problemy Babic, poszatkowanej przestrzeni powietrznej i generalnego tłoku często pewnie wyobraża sobie, że im dalej od stolicy, tym cichsze i spokojniejsze lotniska. Jak wielce się myli, w tym pozytywnym znaczeniu, dowodzą ambitni ludzie z Aeroklubu Ziemi Lubuskiej i tamtejszego Ośrodka Szkolenia Lotniczego. Polecieliśmy, przekonaliśmy się, potwierdzamy. Zielona Góra to wspaniałe miejsce do latania.

UŻADLONY PRZEZ STINGA
Sting to z angielskiego żądło - narząd samic lub robotnic wielu żądłówek (Aculeata) umieszczony na końcu odwłoka. Służy zdobywaniu pokarmu i, co ma większe znaczenie, obronie. Trzeba znać obyczaje i potrzeby pszczół, czasem nawet dać się użądlić. Pszczelarz musi je naprawdę kochać, by dobrze się nimi opiekować. Odwdzięczą się za tę miłość. Sprawdziliśmy, czy czeski TL-2000 Sting zrobi to również.

BELL 429 - AMERYKAŃSKI ROZMACH
Kiedy ktoś stara mi się wyjaśnić, na czym polega sterowanie okresowe w śmigłowcu oraz jak ważny przy zmianie skoku wirnika głównego jest ciąg tego ogonowego zaczyna mi się kręcić w głowie. Ale po locie amerykańskim Bellem 429 uspokoiłem się. Skoro takie monstrum certyfikowano do lotów z jednym tylko pilotem - to nie może być takie trudne - pisze naczelny po lotach Bellem 429.

IR DLA UBOGICH
Pewien znajomy, czytając w JFM opisy moich lotów (w tym także częste zmagania z pogodą) powiedział kiedyś: „Michał, ty powinieneś zrobić IFR”. Mi także wydawało się to naturalnym kolejnym krokiem na lotniczej drodze... dopóki nie przeczytałem wymagań i cen - pisze Michał J. Zazula i... znajduje tańszą alternatywę. Sprawdź jaką!

PANIC PULL - OSTRZEGAMY PRZED "CIĄGNIĘCIEM"
Głównym celem treningu wyprowadzania samolotu z nietypowego położenia przestrzennego jest wykorzenienie głęboko wyrytego w mózgu odruchu „panicznego ciągnięcia”, który zmusza pilotów to szarpania na siebie drążka czy wolantu, gdy tylko kąt pochylenia przekroczy ich barierę komfortu. Wieloletnie badania, prowadzone przez Aviation Performance Solutions LLC (APS), firmę z Arizony, która oferuje kursy dla pilotów chcących nauczyć się wychodzenia z takich sytuacji, wykazały, że na niskich wysokościach odruch ciągnięcia jest szczególnie mocny i niestety szczególnie niebezpieczny.

GPS - SZKOLNY TEMAT TABU
Bezpieczne i efektywne wykorzystanie nawigacji satelitarnej, jak wszystko, co z lotnictwem związane, wymaga wyrobienia odpowiednich nawyków oraz nabycia pewnej kultury latania. Gdzie i kiedy się tego nauczyć, jeżeli korzystanie z GPS to w trakcie szkolenia podstawowego niemal temat tabu?

MGLISTA TEORIA
Jesień już zaczyna grać na nosie polskim pilotom. Poranne zamglenia, przymrozki, inwersje - to wszystko tworzy idealne warunki do występowania mgieł i zamgleń, będących ogromnym zagrożeniem dla pilotów bez uprawnień do lotów w warunkach IMC. W tym artykule odświeżamy Waszą teoretyczną wiedzę w tym zakresie meteorologii.

POCZTÓWKA Z CHORWACKICH WAKACJI
Wiemy, że za oknem już jesień i pogoda nie nastraja do wyciągania samolotu z hangaru. Tym bardziej warto powspominać tegoroczne loty, zwłaszcza te najbardziej udane. Przesyłamy Wam więc krótką relację z naszych lotniczych wakacji w Chorwacji z drugiego tygodnia września. Trafia do Was dopiero teraz, bo wiecie, jak długo potrafią iść pocztówki. Zwłaszcza wysłane pocztą lotniczą...

ALL CLEAR, cz. IV - PODEJŚCIE I LĄDOWANIE
W ostatniej części poradnika Just Fly Magazine oraz Eurocontrol przyglądamy się niuansom angielskiej frazeologii w lotnictwie zawodowym w czasie podejść do lądowania oraz w trakcie samych lądowań. To kluczowe momenty lotu każdego samolotu, także najbardziej niebezpieczne. Wymagają więc dobrego zrozumienia i interpretowania poleceń ATC.

UCIEC Z HANGARU - NIE POZWÓL UMRZEĆ STARUSZKOM
Mówi się, że niemal każda mechaniczna rzecz zrobiona przez człowieka ma duszę. Być może jest to część duszy człowieka, który nad nią pracował, może część tego, który ją użytkował, a może wszystko po razem… Fani motoryzacji co do jednego są przekonani, że ich drogowe cudeńka posiadają własną duszę. Jedne są humorzaste, inne są jak starzy sprawdzeni przyjaciele. Jako „samolociarze” nie jesteśmy gorsi!

WODOWANIE PILOTÓW I STEWARDES
Końcówka lata to wymarzony czas, by sprawdzić swoje umiejętności pływania na desce. Dlatego 17-18 września 2011 roku Jurata po raz drugi gościła najlepszych windsurferów spośród lotniczej braci. Okazja była nie byle jaka - II Mistrzostwach Polski Pilotów i Stewardes w Windsurfingu. Uczestnicy przyjechali nie tylko z całej Polski, ale również przylecieli zza Oceanu. Po raz pierwszy byli też Juniorzy.

LOTNICZA BRAĆ SKYBROSA
Od jakiegoś czasu logo SkyBros pojawia się w mediach budząc ciekawość osób związanych z lotnictwem. Nadszedł czas, żeby uchylić rąbka tajemnicy i przedstawić ofertę programową Share Bros Group Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, której znakiem rozpoznawczym jest właśnie logo SkyBros.

PILOT I INWESTYCJE
Coraz więcej osób szuka bezpiecznych przystani, do których mogłoby zacumować swój portfel inwestycyjny i uchronić go przed szaleństwem rynków finansowych. Jedną z nich są inwestycje alternatywne.

FELIETONY:
Krzysztof Niewiadomski namawia do delikatnego traktowania lotniczych nowicjuszy.
Cichociemny apeluje, żeby za wypadki nie obwiniać... systemu szkolenia.
Maciej Smólski - jak to jest kręcić krąg ATR-em wespół ze śmigłowcem.
Michał J. Zazula opowiada o swojej pierwszej śląskiej przygodzie z zawodami samolotowymi. Wprawdzie amatorskimi, ale jednak wygranymi!

A do tego newsy z kraju i ze świata, wieści z linii lotniczych, najbogatszy lotniczy lifestyle i briefing, czyli comiesięczna ifnromacja o zmianach w polskiej prdzestrzeni powietrznej i na rodzimych lotniskach.

Pozdrawiamy
Redakcja Just Fly Magazine


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony