Solar Impulse przygotowywany do pierwszego nocnego lotu
Napędzany energią słoneczną samolot „Solar Impulse” wszedł w kolejną fazę prób, w czasie których planowane są pierwsze nocne loty. Zbudowana z włókna węglowego maszyna ma oblecieć dookoła świat wykorzystując jedynie odnawialną energię. Nowy etap testów będzie także obejmował niskie okręgi oraz pierwszy lot na wysokości.
Dwaj piloci, Bertrand Piccard i Andre Borschberg opisują naukę sterowania maszyną jako "niesamowicie trudne ćwiczenie o dużym ryzyku," dodając, że "Nigdy dotąd tak duża i lekka konstrukcja nie wzbiła się w powietrze." Większy i lżejszy był zbudowany przez NASA Helios, ale nie zabierał na pokład ludzi i w czerwcu 2003 r., w wyniku problemów technicznych spadł do Oceanu Spokojnego.
Solar Impulse to zupełnie nowy, ważący 1,6 tony i posiadający skrzydła o rozpiętości 63,4 metra samolot. Napęd zapewniają cztery silniki elektryczne o mocy 10 koni mechanicznych każdy. W strukturze skrzydeł zabudowane jest prawie 12000 ogniw słonecznych, które dostarczają odnawialną energię, magazynując każdą jej nadwyżkę w litowo-polimerowych bateriach.
Przy projekcie zaangażowani są m.in. inżynierowie, kontrolerzy ruchu lotniczego i meteorolodzy, którzy tworzą 70-osobowy zespół, wspierany przez 80 firm partnerskich. Grafik działań projektu, który rozwijany jest od sześciu lat, wyznaczają warunki technologiczno-meteorologiczne.
Tłumaczenie z AvWeb
Komentarze