Przejdź do treści
Oświetlony pas
Źródło artykułu

Polska poprawia bezpieczeństwo lotów oraz organizację ruchu lotniczego

Polska dołącza do elitarnego grona państw, gdzie stosowane są najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, organizacji i nadzoru ruchu lotniczego. Przyczyniają się do tego inwestycje na największych lotniskach w Polsce prowadzone m.in. przez firmę Intelcan Technologies Inc. we współpracy z GISS sp. z o. o. oraz Telbud S.A.

W zeszłym roku firmy zakończyły instalację nowych przyrządów wspomagających nawigację samolotów podczas lądowania w trudnych warunkach pogodowych (SkyNAV N8000 ILS CAT III/II oraz SkyNAV N9000 DME) we Wrocławiu oraz Lublinie. Pozwalają one na bezpieczne podchodzenie do lądowania nawet przy zerowej widoczności jak np. w przypadku gęstej mgły. Zmiany te są istotne nie tylko ze względu na mniejsze ryzyko wypadku, ale także zwiększa komfort podróży pasażerów – zmniejsza się ilość koniecznych odwołań lotów i innych zmian w harmonogramie lotów spowodowanych niemożnością startu bądź lądowania. 

Także z Portami Lotniczymi Zielona Góra firmy Intelcan, GISS oraz Telbud nawiązały współpracę. 5 lutego b.r. zakończyło się montowanie przyrządów wspomagających nawigację samolotów SkyNAV N8000 ILS CAT III/II oraz SkyNAV N9000 DME.

W Warszawie oraz Krakowie firmy wkrótce rozpoczną montowanie radarów PSR/MSSR. Służą one do kontroli przestrzeni powietrznej i mają wpływ na poprawę  bezpieczeństwa lotów. Głównym zadaniem nowego systemu radarowego będzie wspieranie radarowej kontroli w na terenie całej Polski wspierając danymi radarowymi systemy zarządzania ruchem lotniczym.

Dzięki nowym urządzeniom we Wrocławiu oraz Lublinie pasażerowie znacznie rzadziej będą narażeni na stres związany ze zmianą harmonogramu lotów spowodowanego złymi warunkami atmosferycznymi. Tylko w styczniu w Krakowie odwołano lub przekierowano do innych portów 114 rejsów z ponad 2,7 tys. zaplanowanych. – mówi Zvi Glanz, wiceprezes Intelcan Technologies Inc. – Nowe radary w Warszawie oraz Krakowie natomiast istotnie wpłyną na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu powietrznym. Cieszymy się, że możemy być częścią tego niezmiernie ważnego procesu zmian w infrastrukturze lotniskowej w Polsce. Dzięki temu może ona być zaliczana do najlepszych na świecie.

W tym roku Intelcan we współpracy z Telbud i GISS planuje budowę systemów HP DME (system dla samolotów do mierzenia odległości od lotniska) w Nowym Targu. Do tej pory lotnisko nie było wyposażone w żaden system tego typu. 

Inwestycje systemy ILS oraz PSR/MSSR są częścią wieloletniego planu modernizacji infrastruktury lotniskowej, prowadzonej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Jest to instytucja, która zarządza ruchem lotniczym w całym kraju i dba o jego bezpieczeństwo. Do jej zadań należy także rozwój bezpieczeństwa, organizacji i nadzoru ruchu lotniczego. Opracowany przez Agencję plan pozwala skoordynować modernizację ruchu lotniczego, stworzyć spójny system zarządzania ruchem lotniczym i racjonalnie zagospodarować przeznaczone na to środki. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony