Przejdź do treści
NTSB
Źródło artykułu

NTSB zbadała wpływ glass-cocpitów na bezpieczeństwo

9 marca, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), zebrała się w celu przedyskutowania wyników badań, które przedstawiają wpływ użycia glass cockpitów na bezpieczeństwo operacji tłokowych statków powietrznych. „Według danych zawartych w raporcie, nie znaleziono żadnych dowodów mówiących o poprawie bezpieczeństwa,” powiedział członek Rady i dodał „Gdy w przyszłości większa ilość maszyn zostanie wyposażona w szklane kokpity, to również piloci staną się bardziej doświadczeni w ich obsłudze i ta kwestia może się zmienić.”

Badania zostały przeprowadzone na samolotach lotnictwa ogólnego wyprodukowanych w okresie 2002-2006 i wykazały, że zamontowanie nowoczesnego wyposażenia nie daje jeszcze wymiernych korzyści dla bezpieczeństwa. Stwierdzono, że samoloty ze szklaną awioniką brały udział w mniejszej ilości wypadków w stosunku do reszty samolotów, ale zwiększyła się liczba zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi.

„To jest zgodne z tym, co możemy znaleźć w badaniach zaawansowanych technologicznie statków powietrznych,” powiedział Bruce Landsberg, prezes AOPA Air Safety Foundation. „Kluczem jest misja. Pracownicy NTSB zauważyli, że szklane kokpity są zazwyczaj używane do bardziej wymagających zadań, obejmujących loty na dłuższe dystanse i według instrumentów.”

Badania NTSB powtórzyły wcześniejsze wnioski Air Safety Fundation, według której kluczową dla bezpieczeństwa kwestią są umiejętności i właściwe wyszkolenie pilotów. W studium wystosowanym do FAA, NTSB zawarło sześć zaleceń, z czego pięć odnośnie zwiększenia zakresu szkolenia pilotów. „Ważne jest, aby pamiętać, że te zalecenia nie są przepisami’ powiedział Rob Hackman, wiceprezes AOPA d/s spraw prawnych i certyfikacji i dodał „To od agencji będzie zależało w jaki sposób wykorzysta przedstawione rekomendacje.”

Przetłumaczono na podstawie artykułu zamieszczonego na portalu AVweb
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony