Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

ULC uchylił Wytyczne w sprawie pokazów

26 maja br. zostały uchylone Wytyczne nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie organizacji i prowadzenia pokazów lotniczych.

Głównym powodem uchylenia wytycznych były sprzeczności w stosunku do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wyjątków od zakazu wykonywania lotów próbnych i akrobacyjnych nad osiedlami i innymi skupiskami ludności (Dz.U. Nr 230, poz. 2304).

Taka sytuacja powodowała niejednolitą interpretację niektórych przepisów. Aby uniknąć kolejnych nieporozumień Prezes ULC wycofując wspomniane wytyczne podkreśla konieczność dokładnego stosowania wymienionego powyżej rozporządzenia.

W związku z tym, aby wyjaśnić wątpliwości środowiska lotniczego oraz organizatorów pokazów lotniczych, opracowano poniższe informacje:

  • Wykonywanie lotów akrobacyjnych możliwe jest w strefach lotów akrobacyjnych, wyznaczonych zgodnie z zasadami określonymi w § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wyjątków od zakazu wykonywania lotów próbnych i akrobacyjnych nad osiedlami i innymi skupiskami ludności (Dz. U. Nr 230, poz. 2304).

  • Strefę wyznacza zarządzający lotniskiem lub lądowiskiem lub organizator pokazów publicznych.

  • Strefa powinna spełniać kryteria, o jakich mowa w § 2. ust.3 i ust.4. ww. rozporządzenia.

  • Wysokości minimalne wykonywania lotów akrobacyjnych to 300m w rejonie lotniska lub lądowiska i 500m poza rejonem lotniska lub lądowiska.

  • Na lot akrobacyjny poniżej 300m zgodę może wydać Prezes ULC, przy czym jest to tylko możliwe dla pokazów publicznych w strefie lotów akrobacyjnych wyznaczonej w rejonie lotniska lub lądowiska. Należy mieć na uwadze, że żadne przepisy krajowe nie dopuszczają odstępstw od wykonywania lotów poniżej wysokości 150m.

  • Zgoda na obniżenie wysokości wykonywania lotów poniżej 300m może być wydana na wniosek złożony nie później niż 7 dni przed dniem rozpoczęcia lotu akrobacyjnego.

  • Jakie elementy powinien zawierać wniosek o zgodę na obniżenie wysokości lotu akrobacyjnego określa § 2 ust.6 ww. rozporządzenia.

  • Program publicznych pokazów lotniczych, w czasie którego planowane jest wykonywanie lotów akrobacyjnych podlega zatwierdzeniu przez Prezesa ULC. Program powinien być przez organizatora pokazów przedstawiony do zatwierdzenia nie później niż 14 dni przed datą pokazów. (§ 3 ust 3 i 6 ww. rozporządzenia).

  • Elementy programu publicznych pokazów lotniczych określa § 3 ust 4 ww. rozporządzenia.

  • Przedstawiany Prezesowi ULC do zatwierdzenia program publicznych pokazów lotniczych powinien być kompletny i uzgodniony z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

  • Mając na uwadze treść § 3 ust.4 pkt.5) ww. rozporządzenia, należy rozumieć, że wymienione tutaj osoby funkcyjne są odpowiedzialne w obszarze swoich kompetencji, tzn. że dokonały sprawdzenia czy pokaz ( figury akrobacji, wiązanki, ewolucje) przygotowany jest zgodnie z przepisami, załogi statków powietrznych są właściwie przygotowane oraz posiadają wszystkie konieczne kwalifikacje oraz ze statki powietrzne maja odpowiednie certyfikaty zdatności do lotu.

  • Loty akrobacyjne państwowych statków powietrznych w ramach publicznych pokazów lotniczych odbywają się zgodnie z art. 123 ustawy - Prawo lotnicze, tak więc statki, te oraz ich załogi podlegają opisanym w rozporządzeniu kryteriom bez jakichkolwiek odstępstw. Należy przez to rozumieć, że program publicznych pokazów lotniczych powinien zawierać również wszelkie informacje dotyczące również lotnictwa państwowego, o jakich mowa w przypadku wnioskowania o obniżenie wysokości lotu oraz informacje jakie są wymagane do programu publicznych pokazów przedkładanego Prezesowi ULC do zatwierdzenia.

  • Podkreśla się, że brak informacji we wniosku w jakiejkolwiek dziedzinie (np. numeru. licencji lub świadectwa kwalifikacji pilota) uniemożliwia jego udział w realizacji lotu akrobacyjnego poniżej 300m.

  • Definicja lotu akrobacyjnego. Umyślne wykonywanie manewrów przez statek powietrzny, powodujące nagłą zmianę jego położenia, nienormalne położenie lub nienormalną zmianę prędkości. (na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego; Załącznik 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym Dz. U. 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214 z późn. zm).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony