Przejdź do treści
head-up display.jpg
Źródło artykułu

Słowo o planach złagodzenia wymagań do uprawnień IR dla licencji turystycznych

Na stronie internetowej dlapilota.pl ukazała się informacja dotyczącą możliwości komentowania dokumentu: Kwalifikacje do latania w warunkach IMC (Qualifications for flying in Instrument Meteorological Conditions) dla licencji turystycznych PPL. Dokument ten jest o tyle interesujący, że wielu pilotów posiadając licencję turystyczną zapoznając się zakresem wiedzy teoretycznej i potrzebnych umiejętności praktycznych do uzyskania uprawnienia do lotów IR ze względu na wysoki poziom wymagań i koszty rezygnuje z uzyskania tego uprawnienia. Z drugiej strony coraz lepsze wyposażenie nawigacyjne samolotów GA sprzyja możliwościom wykonywania tego typu lotów i brak kwalifikacji do jego wykorzystania staje się problemem.
Projekt nowych przepisów dotyczących licencjonowania personelu lotniczego PART - FCL zakłada następujące wymagania do uzyskania uprawnienia IR:

W Podczęści G - uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów – IR możemy przeczytać między innymi:

FCL.600 IR – przepisy ogólne
Operacje wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR) na samolotach, śmigłowcach, sterowcach lub pionowzlotach mogą być wykonywane tylko przez tych posiadaczy licencji PPL, CPL, MPL oraz ATPL, którzy posiadają uprawnienie IR odpowiednie dla danej kategorii statku powietrznego bądź zaliczają egzamin praktyczny lub realizują szkolenie z instruktorem.

..........

FCL.610 IR – warunki wstępne i zaliczanie
Osoba ubiegająca się o uprawnienie IR:
a) musi posiadać:
1) co najmniej licencję PPL na odpowiednią kategorię statku powietrznego, oraz:
(i) uprawnienia do wykonywania lotów nocnych zgodnie z FCL.810 (i); ..........

W dalszej części przepisy podają szczegółowe zakresy wymagań w celu uzyskania uprawnienia, w tym egzaminacyjnych oraz zasady przedłużania. Wymagania te są bardzo wygórowane i dla pilotów z licencją PPL(A) nie różnią się od wymagań dla pilotów z licencjami CPL(A) i ATPL(A). To w zasadniczy sposób zniechęca posiadaczy licencji PPL(A) do uzyskania tych uprawnień.
Według oceny środowiska lotniczego przedstawione w PART - FCL zapisy są zbyt wymagające dla pilotów PPL. Dlatego EASA rozpoczęła działania regulacyjne efektem, których jest dokument:

NOTICE OF PROPOSED AMENDMENT
NPA 2011-16
Qualifications for flying in Instrument Meteorological Conditions
RMT.0198 and RMT.0199 (FCL.008(a) and FCL.008(b))

W tym dokumencie Agencja proponuje zmiany w stosunku do zapisów PART FCL w zakresie uprawnień IR bardziej łagodne dla posiadaczy licencji PPL. Wprowadza w życie zasady uzyskania uprawnień do wykonywania lotów trasowych - EIR. Uprawnienia EIR w porównaniu do uprawnienia IR przewidzianych przepisami PART - FCL wymagają mniejszego zakresu teoretycznego i praktycznego szkolenia. Szkolenie do uzyskania uprawnienia EIR będzie umożliwiać posiadaczowi bezpieczne wykonywanie lotu w części trasowej lotu IR i nie tylko pozwoli do wykorzystać korzyści z tego wynikające ale umożliwi radzenie sobie z nieprzewidzianymi pogarszającymi się warunkami pogodowymi. Wykonywanie lotów EIR będzie również podstawą do łatwiejszego uzyskania pełnego uprawnienia IR. Nie bez znaczenia będą niższe koszty uzyskania uprawnienia w stosunku do IR, a tym samym dostępność uprawnienia dla pilotów z licencją PPL(A) będzie zdecydowanie większa. Dokument zawiera również zapisy dotyczące uprawnień pilotów szybowcowych do lotów w chmurach.

Dokument jest obszerny (239 stron), ale dla zainteresowanych nie powinno to stanowić przeszkody do zapoznania się z nim i przedstawienia własnych uwag zgodnie ze stworzonymi możliwościami przez ustawodawcę do czego zachęcamy.

Grzegorz Skomorowski

Czytaj również: EASA: Zawiadomienie o proponowanej zmianie dla uprawnień IR dla licencji PPL (i nie tylko)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony