Co z tabletami w kokpicie? - pismo do Prezesa ULC
Zespół Latajmy Bezpiecznie wystosował pismo do Prezesa ULC w sprawie możliwości zastąpienia w kokpicie dokumentacji papierowej, dokumentacją prezentowaną za pomocą tabletów. Pismo to związane jest ze Zgłoszeniem 19/2011.
19/2011 Tablet w kokpicie
Opis zgłoszenia
Proszę o zajęcie stanowiska w kwestii nurtującej coraz więcej pilotów lotnictwa ogólnego, a dotyczącej wykorzystywania w operacjach GA urządzeń elektronicznych typu: TABLET.
Stanowią one niewątpliwą wygodę, a biorąc pod uwagę łatwość w dostępie do - co najważniejsze - aktualnych informacji, nie pozostają bez znaczenia dla bezpieczeństwa operacji, w związku z którymi są używane.
Możliwości wykorzystania tych urządzeń są bardzo szerokie, nie mniej jednak w środowisku lotniczym brakuje pewności, co do tego czy wykorzystywanie tego rodzaju urządzeń jest zgodne z prawem.
Chciałbym nadmienić, że FAA oprócz sprawdzania sytuacji meteorologicznej i NOTAMów, dopuściło produkt Apple'a czyli iPad'a do wykorzystania jako źródło odczytywania map lotniczych. Stanowi to niewątpliwie przełom.
Tym samym pojawiają się pytania dotyczące dokumentacji wymaganej na pokładzie statku powietrznego, czy:
-
informacje meteorologiczne muszą być wydrukowane, czy podążając za retoryką Aneksu 6 Część II - mają być sprawdzone?
-
czy NOTAMy muszą być wydrukowane?
-
czy mapa musi być w wersji papierowej?
-
czy instrukcja przechwytywania statku powietrznego musi być w wersji papierowej?
-
czy checklisty muszą być w wersji papierowej?
Pozdrawiam i czekam na szybką i wyczerpującą odpowiedź w tym zakresie.
Pismo Zespołu Latajmy Bezpiecznie do Prezesa ULC
Komentarze