Przejdź do treści
Wypadek samolotu An-2 SP-ANA we wsi Łężyca 192/05
Źródło artykułu

Statystyka: Wypadki samolotu An-2

Sylwetka dwupłatowca An-2 jest wszystkim bardzo dobrze znana, a maszynę tę z pewnością można uważać za ikonę polskich aeroklubów. Od wielu lat wykorzystywany do wszystkich podstawowych zadań lotniczych spędził w powietrzu tysiące godzin. Przełożyło się to oczywiście na liczbę zdarzeń lotniczych i awarii, których szczegółowe opisy w formie raportów PKBWL, zostały opublikowane na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl.

W bazie danych portalu znajduje się 21 raportów dotyczących zdarzeń związanych z eksploatacją samolotów An-2, które przybliżają zakres zagadnień i problemów, jakie występują na tego typu statkach powietrznych. Często są to usterki mechaniczne, ale zdarzają się również błędy i zaniedbania ludzkie, które w konsekwencji doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

Do zdarzeń i incydentów, których wyjaśnieniem zajęła się Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych doszło m.in. z następujących powodów:

  • pochylenie na silnik i uszkodzenie śmigła wskutek gwałtownego hamowania;

  • zła analiza pola przed wykonaniem lotów AGRO;

  • niedrożność chłodnicy oleju;

  • start bez nawiązania łączności z organem kontroli lotniska;

  • wyciek paliwa z prawego skrzydła;

  • przelot i lądowanie bez zgody właściwych służb ruchu lotniczego;

  • błędy pilotażu skutkujące kolizją samolotu z przewodami linii wysokiego napięcia;

  • zakłócenie wskazań prędkościomierzy i wariometrów samolotu;

  • przerwanie startu spowodowane awarią silnika;

  • rozszczelnienie systemu paliwowego w obrębie przedziału agregatów silnika;


PKBWL wystosował szereg wskazówek i zaleceń dla operatorów samolotów An-2, które zakładają m.in. żeby:

  • zwracać uwagę na nanoszenie linii energetycznych na mapach i analizę pól zabiegowych przed

  • przystąpieniem do pracy;

  • po długotrwałych przerwach w eksploatacji samolotów AN-2 dokonywać szczegółowej kontroli

  • szczelności układu paliwowego po zatankowaniu samolotu (ślady przecieków, zapach paliwa);

  • rozważyć wprowadzenie do stosowania we frazeologii lotniczej określania wysokości bezwzględnej tylko w stopach;

  • przeprowadzić analizę zdarzenia w ramach szkoleń i KWT;

  • omawiać zaistniałe zdarzenia z personelem technicznym i latającym;


Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami i uchwałami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:

Pochylenie na silnik i uszkodzenie śmigła samolotu An-2 SP-AOD wskutek gwałtownego wyhamowania po lądowaniu 634/09

Zła analiza pola przez wykonaniem lotów "agro" samolotem An-2 SP-FIE 473/08

Incydent lotniczy spowodowany niedrożnością chłodnicy oleju w samolocie An-2 SP-ALW 240/08

Start bez nawiązania łączności z organem kontroli lotniska przez pilota samolotu An-2 SP-FMA 938/10

Przerwanie zadania i lądowanie awaryjne na lotnisku wojskowym załogi samolotu An-2 SP-AAY spowodowane awarią kolektora 41/05

Uchwała dot. zdarzenia śmierci z przyczyn naturalnych osoby znajdującej się na pokładzie samolotu An-2 SP-FMR podczas lotu 385/10

Wyciek paliwa z prawego skrzydła i lądowanie zapobiegawcze samolotu An-2 SP-NIP 502/07

Przelot i lądowanie bez zgody właściwych służb ruchu lotniczego samolotu An-2 SP-TWL 316/06

Kolizja samolotu An-2TD SP-AOU z przewodami wysokiego napięcia spowodowana błędami pilotażu 869/09

Nieprawidłowe zapisy w liście wzlotów i pokładowym dzienniku technicznym samolotu An-2 SP-AML podczas lotów ze skoczkami spadochronowymi 99/07

Zakłócenie wskazań prędkościomierzy i wariometrów samolotu AN-2 SP-AOF 253/04

Błąd pilota w technice kołowania samolotu An-2 SP-AOD 70/06

Wypadek samolotu An-2 SP-ANA we wsi Łężyca 192/05

Przerwany start samolotu AN-2 SP-FLY spowodowany awarią ilnika 310/04

Przerwanie zadania i lądowanie na lotnisku samolotu An-2 SP-AOB 285/08

Incydent samolotu AN-2 SP-AOH we wsi Wojkowice 237/05

Incydent samolotu AN-2 i szybowca Junior na lotnisku Przylep 190/05

Wpadnięcie samolotu rolniczego AN-2 na przewody wysokiego napięcia w Iranie 16/03

Wyrwanie mocowania pokładowych lin desantowych z fragmentem wręgi kadłuba samolotu An-2TD SP-DNG 438/09

Rozszczelnienie systemu paliwowego w obrębie przedziału agregatów silnika samolotu An-2R SP-FLY 108/06

Wlot w przestrzeń kontrolowaną CTR lotniska Kraków – Balice załogi samolotu AN 2 SP-AMR 400/08

Statystyka w podziale na miesiące:

Miesiąc

Liczba zdarzeń

kwiecień

5

maj

4

czerwiec

2

lipiec

1

sierpień

3

wrzesień

3

październik

2

grudzień

1

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony