Statystyka: Wypadki samolotu An-2
Sylwetka dwupłatowca An-2 jest wszystkim bardzo dobrze znana, a maszynę tę z pewnością można uważać za ikonę polskich aeroklubów. Od wielu lat wykorzystywany do wszystkich podstawowych zadań lotniczych spędził w powietrzu tysiące godzin. Przełożyło się to oczywiście na liczbę zdarzeń lotniczych i awarii, których szczegółowe opisy w formie raportów PKBWL, zostały opublikowane na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl.
W bazie danych portalu znajduje się 21 raportów dotyczących zdarzeń związanych z eksploatacją samolotów An-2, które przybliżają zakres zagadnień i problemów, jakie występują na tego typu statkach powietrznych. Często są to usterki mechaniczne, ale zdarzają się również błędy i zaniedbania ludzkie, które w konsekwencji doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.
Do zdarzeń i incydentów, których wyjaśnieniem zajęła się Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych doszło m.in. z następujących powodów:
-
pochylenie na silnik i uszkodzenie śmigła wskutek gwałtownego hamowania;
-
zła analiza pola przed wykonaniem lotów AGRO;
-
niedrożność chłodnicy oleju;
-
start bez nawiązania łączności z organem kontroli lotniska;
-
wyciek paliwa z prawego skrzydła;
-
przelot i lądowanie bez zgody właściwych służb ruchu lotniczego;
-
błędy pilotażu skutkujące kolizją samolotu z przewodami linii wysokiego napięcia;
-
zakłócenie wskazań prędkościomierzy i wariometrów samolotu;
-
przerwanie startu spowodowane awarią silnika;
-
rozszczelnienie systemu paliwowego w obrębie przedziału agregatów silnika;
PKBWL wystosował szereg wskazówek i zaleceń dla operatorów samolotów An-2, które zakładają m.in. żeby:
-
zwracać uwagę na nanoszenie linii energetycznych na mapach i analizę pól zabiegowych przed
-
przystąpieniem do pracy;
-
po długotrwałych przerwach w eksploatacji samolotów AN-2 dokonywać szczegółowej kontroli
-
szczelności układu paliwowego po zatankowaniu samolotu (ślady przecieków, zapach paliwa);
-
rozważyć wprowadzenie do stosowania we frazeologii lotniczej określania wysokości bezwzględnej tylko w stopach;
-
przeprowadzić analizę zdarzenia w ramach szkoleń i KWT;
-
omawiać zaistniałe zdarzenia z personelem technicznym i latającym;
Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami i uchwałami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:
Pochylenie na silnik i uszkodzenie śmigła samolotu An-2 SP-AOD wskutek gwałtownego wyhamowania po lądowaniu 634/09
Zła analiza pola przez wykonaniem lotów "agro" samolotem An-2 SP-FIE 473/08
Incydent lotniczy spowodowany niedrożnością chłodnicy oleju w samolocie An-2 SP-ALW 240/08
Start bez nawiązania łączności z organem kontroli lotniska przez pilota samolotu An-2 SP-FMA 938/10
Przerwanie zadania i lądowanie awaryjne na lotnisku wojskowym załogi samolotu An-2 SP-AAY spowodowane awarią kolektora 41/05
Uchwała dot. zdarzenia śmierci z przyczyn naturalnych osoby znajdującej się na pokładzie samolotu An-2 SP-FMR podczas lotu 385/10
Wyciek paliwa z prawego skrzydła i lądowanie zapobiegawcze samolotu An-2 SP-NIP 502/07
Przelot i lądowanie bez zgody właściwych służb ruchu lotniczego samolotu An-2 SP-TWL 316/06
Kolizja samolotu An-2TD SP-AOU z przewodami wysokiego napięcia spowodowana błędami pilotażu 869/09
Nieprawidłowe zapisy w liście wzlotów i pokładowym dzienniku technicznym samolotu An-2 SP-AML podczas lotów ze skoczkami spadochronowymi 99/07
Zakłócenie wskazań prędkościomierzy i wariometrów samolotu AN-2 SP-AOF 253/04
Błąd pilota w technice kołowania samolotu An-2 SP-AOD 70/06
Wypadek samolotu An-2 SP-ANA we wsi Łężyca 192/05
Przerwany start samolotu AN-2 SP-FLY spowodowany awarią ilnika 310/04
Przerwanie zadania i lądowanie na lotnisku samolotu An-2 SP-AOB 285/08
Incydent samolotu AN-2 SP-AOH we wsi Wojkowice 237/05
Incydent samolotu AN-2 i szybowca Junior na lotnisku Przylep 190/05
Wpadnięcie samolotu rolniczego AN-2 na przewody wysokiego napięcia w Iranie 16/03
Wyrwanie mocowania pokładowych lin desantowych z fragmentem wręgi kadłuba samolotu An-2TD SP-DNG 438/09
Rozszczelnienie systemu paliwowego w obrębie przedziału agregatów silnika samolotu An-2R SP-FLY 108/06
Wlot w przestrzeń kontrolowaną CTR lotniska Kraków – Balice załogi samolotu AN 2 SP-AMR 400/08
Statystyka w podziale na miesiące:
Miesiąc |
Liczba zdarzeń |
kwiecień |
5 |
maj |
4 |
czerwiec |
2 |
lipiec |
1 |
sierpień |
3 |
wrzesień |
3 |
październik |
2 |
grudzień |
1 |
Komentarze